سلامت روان سالمندان : علائم سلامت روان آسیب دیده + 13 راهکار بهبود سلامت روان

4 اردیبهشت 1402
1 دیدگاه

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

چگونه از سلامت روان سالمندان مراقبت کنیم؟

حفظ سلامت روان سالمندان امروزه یکی از امور مهم و اساسی جامعه می‌باشد. دنیا در حال پیر شدن می‌باشد.کشورهای پیشرفته با کنترل تولد و ارتقاء سطح بهداشت جامعه خود، سالهاست که با این پدیده مقابله می‌کنند. با افزایش سن، تغییراتی در زندگی ما مانند از دست دادن عزیزان، بیماری یا بازنشستگی می‌تواند بر سلامت روان سالمندان تأثیر بگذارد. اما افزایش سن به این معنا نیست که سلامت روان هم باید دچار اختلال شود. اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای حفظ احساس خوب در سالمندان و یافتن کمک در صورت نیاز انجام دهید.

تعریف سالمندی

در تعریف سالمندی به افراد با سن بالای ۶۰ سال گفته می‌شود و بر اساس سرشماری ۱۳۹۵ از جمعیت ۷۹ میلیونی کشور هفت میلیون و ۴۱۴ هزار و ۹۱ نفر یعنی ٩.٢٨ درصد سالمند هستند و پیش بینی می‌شود که درصد سالمندان ایران تا سال ۲۰۲۵ میلادی یعنی ۷ سال دیگر به ۱۰ و تا ۲۰۵۰ یعنی ۳۲ سال دیگر به بیش از ۳۰ درصد برسد. بر اساس آمارهای رسمی ۱۲ درصد از جمعیت حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری مازندران یعنی حدود ۴۰۰ هزار نفر، سالمندان هستند و بعد از گیلان دومین استان کشور از نظر تعداد سالمند به شمار می‌رود.

سلامت روان چیست؟

سلامت روان، سلامتی عاطفی شما را توصیف می‌کند! اینکه چگونه فکر می‌کنید، احساس می‌کنید و چگونه با استرس‌های روزمره مقابله می‌کنید. سلامت روان به اندازه سلامت جسمانی اهمیت دارد و مانند سلامت جسمانی شما، با تغییر وضعیت می‌تواند بهتر یا بدتر شود. احتمالاً با بالا رفتن سن، سلامت روانی ضعیفی نداشته باشید. اما اگر هنگام افزایش سن دچار مشکلاتی در سلامت روان خود شدید بدانید که در این مورد تنها نیستید. مشکلات سلامت روان سالمندان بسیار رایج هستند، اگرچه انواع مختلف آن بر تعداد متفاوتی از افراد تأثیر می‌گذارد. افسردگی شایع ترین است و از هر پنج فرد مسن یک نفر را مبتلا می‌کند. اضطراب حدود یک نفر از هر 10 فرد مسن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فرآیند پیری و تهدیدات آن برای سلامت روان سالمندان

سالمندی بیماری نیست بلکه مرحله ای از چرخه زندگی می‌باشد که مسائل رشدی خاص خود رادارد و در عین حال دوران سالمندی با انباشت خردمندی همراه و فرصتی است که فرد می‌تواند تجربیاتش را به نسل‌های بعد منتقل کند. اریک اریکسون سالمندی را زمانی برای زایندگی می‌دانست نه دورانی از یأس و نومیدی. شاخصه فرایند پیر شدن، نزول تدریجی عملکرد برخی دستگاه‌های بدن می‌باشد (قلبی عروقی، تنفسی، ادراری-تناسلی، غددی، ایمنی و سایر دستگاه‌ها) اما این باور که پیری همواره با ضعف شدید جسمی و ذهنی همراه می‌باشد افسانه ای بیش نیست. بسیاری از افراد سالمند توانایی‌های شناختی و جسمانی خود را تا حد قابل توجهی حفظ می‌کنند.

سلامت روان سالمندان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

بطور کلی پیر شدن به معنای پیر شدن سلول هاست.هر سلول دوره عمر مشخصی دارد که عوامل ژنتیک و عوامل محیطی و…. در آن موثرند. با افزایش سن تغییرات ساختمانی در سلول‌ها روی می‌دهد. در اواخر بزرگسالی بدن در حال پیر شدن به کانون دغدغه‌های فرد تبدیل می‌شود و جایگزین اشتغال خاطر میانسالی در زمینه شغل و روابط می‌شود.

دلیل این امر کاهش طبیعی کارکرد تغییر ظاهر جسمانی و افزایش میزان بیماری‌های جسمانی می‌باشد. علی رغم این رویدادها تن انسان در سالمندی همچنان منبع لذت قابل ملاحظه ای که می‌تواند حس کفایت را منتقل کند. به خصوص اگر فرد به ورزش مرتب، رژیم غذایی سالم، استراحت کافی و مراقبت‌های طبی پیشگیرانه توجه کافی نشان دهد. حالت بهنجار در سالمندی سلامت جسمی و روانی و اجتماعی نه بیماری و ناتوانی.

عوامل خطر برای سلامت روان سالمندان

معمولاً فقط یک دلیل باعث ایجاد مشکلات روان نمی‌شود. عوامل مختلف اجتماعی، جسمی و روانی می‌توانند به هم پیوند خورده و منجر به شرایط روحی شوند که در زندگی سالمندان تداخل ایجاد ‌کند. عوامل خطر برای سلامت روان سالمندان، مواردی از جمله :

  • تنهایی یا انزوای اجتماعی
  • از دست دادن دوستان نزدیک یا اعضای خانواده
  • از دست دادن استقلال : مانند درد مزمن، کاهش تحرک و سایر چالش‌های عملکردی
  • مشکلات پزشکی : بیماریهای شایعی مانند دیابت، بیماری قلبی، سرطان، آرتریت روماتوئید و بیماری پارکینسون
  • دوره های افزایش استرس : عوامل استرس زایی مانند حوادثی همچون خطر سقوط و زمین خوردن یا تغییرات عمده در امور مالی، تنهایی و روابط یا شرایط زندگی

علائم اختلال در سلامت روانی سالمندان

اضطراب احساس ناکامی ترس از مرگ استرس‌ها
خستگی روان پریشی افکار خودکشی احساس گناه
تاثیرپذیری بیماری آلزایمر  تغییر در الگوی خواب کاهش نیرو به علت تغییرات فیزیولوژی بدنی
عدم سازگاری احساس تنهایی مشکلات مربوط به فکر و حافظه
تغییر در تمایلات یا قابلیت‌های جنسی فراموشی به علت تغییرات فیزیولوژیکی مشکلات حسی به ویژه دیداری – شنیداری

تمامی ناسازگاری‌های بیان شده در بالا همواره مورد توجه روانشناسان و روانپزشکان قرار داشته و به صورت بالینی و با کمک روش حمایتی در سالمندان قابل درمان می‌باشند.

شاخص‌های سلامت روان سالمندان

برخی از شاخص‌های سلامت روان در سالمندان را در ادامه بیان می‌کنیم :

معنویت

یکی از شاخص‌های سلامت روان در دوره سالمندی “معنویت” می‌باشد. افراد وقتی پیر می‌شوند می‌توانند تجربیات و افکار گذشته را برای درک بیشتر عالم سازماندهی کنند. اگرچه احتمالاً حضور در خدمات عبادی خارج از منزل مشکل تر باشد اما شخص سالمند برای تفکر و اندیشیدن در خلوت وقت بیشتری دارد. نیاز به خداوند مانند سایر نیازها باید در مرتبه ای قرار گیرد که وقتی حواس او در خدمت نیاز به بقاء تداوم طلبی می‌باشد به مساوات آن در خدمت غریزه صیانت نفس باشد که اولی برای حیات اوست و دیگری شالوده هستی او. اگر نیازهای اساسی برآورده شده باشد شخص سالمند آماده است تا به بالاترین سطح طبقه بندی مازلو یعنی تعالی نفس برسد. روی آوری سالمندان به مساجد می‌تواند به عنوان شاخصی از سلامت روانی محسوب گردد.

هیجان مرگ

از جمله عواطفی که زندگی روان شناختی انسان را به شدت متاثر می‌سازد از نقطه نظر روان کاوی، سلامت روانی انسان به میزان تسلط او بر هیجان مرگ بستگی دارد. به نظر می‌رسد برای مقابله موثر با مرگ، راهی جز افزایش دانش نسبت به دیار عقبی، مواهب آن به کیفیت زندگی و امور مابعدالطبیعه وجود نداشته باشد.

رفتارهای بهداشتی

رفتارهای بهداشتی نیز یکی از شاخص‌های سلامت روانی می‌باشد که نقش پیشگیرانه دارد به این صورت که انجام دادن آنها به حفظ یا بهبود سلامت و اجتناب از بیماری‌ها در دوران سالمندی کمک می‌کنند. اما زمانی که افراد احساس عافیت می‌کنند احتمالاً تمایلی به انجام دادن رفتارهای بهداشتی که مستلزم تلاش و فداکاری است نداشته باشند.

حفظ تماس با افراد و فعالیت اجتماعی

از جمله شاخص‌های دیگر سلامت روانی” حفظ تماس با افراد و فعالیت اجتماعی” است،حتی تماس با افراد جوان می‌تواند احساس سودمندی و افزایش احترام به نفس را در سالمندان به وجود آورد چرا که سالمندان در طول زندگی خود ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی را به نسل بعدی منتقل کرده اند و هم اکنون می‌توانند حاصل تلاش یک عمر خود را در ارتباط با آنها بیابند.

مراقبت از سلامت روان سالمندان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

نیاز به تشکیل باشگاه‌های مخصوص سالمندان

یکی از عوامل دیگر سلامت روان سالمندان” نیاز به تشکیل باشگاه‌های مخصوص سالمندان “که در آن جمع شوند بیشتر احساس می‌شود تا علاوه بر تجمع در محیط‌های عمومی مثل پارک، محل اختصاصی برای خود داشته باشند که علاوه بر دیدار یکدیگر و احساس مشترک در توانمندی‌ها و ناتوانی‌های طبیعی توام با افزایش سن به فعالیت‌های متناسب با آن توانایی‌ها بپردازند.

13 راهکار افزایش سلامت روان در سالمندان

توصیه‌های زیر به حفظ سلامت روانی در سالمندی کمک می‌کند.

۱-کاهش دلهره و نگرانی که مادر تمام بیماری‌هاست.

برای حل این نگرانی ابتدا بایستی منابع ایجاد کننده آن را پیدا کنید. برای مثال صحبت کردن راجع به نگرانی یا درمانگر یا حتی بیان مسائل دلهره آور با یک دوست یا همنشین می‌تواند به کاهش دلهره و نگرانی در سالمندان منجر شود. حتی با کارهایی همچون قدم زدن، بازی‌های ورزشی و سرگرمی‌های مناسب، فعالیت‌های جسمانی ورزشی می‌تواند به کسب آرامش سالمندان کمک کند.

۲- حفظ روابط اجتماعی در دوران سالمندی

حمایتی که از روابط اجتماعی با دوستان، خانواده و همکاران ایجاد می‌شود به حفظ سلامت روان سالمندان کمک می‌کند. مطالعات نشان داده است در کسانی که با اعضای خانواده، خویشاوندان و همچنین گروه‌های اجتماعی ارتباط خوبی دارند، علائم آلزایمر دیرتر از کسانی که گوشه گیر و کم ارتباط هستند تظاهر می‌کند. بنابر این توصیه می‌شود که در سالمندان این ارتباطات حفظ شوند و فعالیت‌های داوطلبانه اجتماعی و شرکت در گروه‌های مختلف به این موضوع کمک کننده خواهد بود.

۳- نگاه مثبت در دوران سالمندی

وقتی با یک نقطه نظر مثبت و با تقویت هیجانات مثبت به موضوعات نگاه کنید، حل مسئله و تحمل مشکلات برای سالمندان آسان تر می‌شود. برای حفظ سلامتی به خوبی‌های دنیا فکر کنید و با فعالیت‌ها و افرادی که شما را خوشحال می‌کنند، وقت بگذرانید.

۴- اهمیت ارتباطات معنوی در سالمندان

اگر مسائل معنوی و روحانی به شما احساس خوبی می‌دهد سعی کنید ارتباط خود را با این موضوع حفظ کنید. هرگونه عقاید معنوی یا مذهبی که دارید سعی کنید تقویت کنید. اینها ممکن است که به تخفیف تنهایی، افسردگی، اضطراب در سالمندی کمک کند و یا حتی عامل دفاعی در برابر مشکلات و بیماری روانی از جمله آلزایمر در سالمندی باشند. کسانی که اعتقادات مذهبی و معنوی قوی دارند معمولاً به تبع آن احساس حمایت و راحتی بیشتری می‌کنند.

۵- لزوم داشتن فعالیت بدنی

فعالیت‌های جسمانی موجب تقویت فعالیت روانی در سالمندان می‌شود و لذا در سراسر زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر در دوره جوانی فعالیت بدنی را آغاز کنید و به آن پایبند باشید، در دوران سالمندی فواید بیشتری را از آن به دست خواهید آورد. لذا از فواید ورزش کردن می‌توان به تناسب اندام، انعطاف پذیری بیشتر، بهبود وضعیت تعادل، سر حال بودن و …. اشاره کرد. سعی کنید با حفظ سلامتی در یک سطح متعادل و معقول، از زندگی سالمندی خود، حداکثر استفاده و لذت را ببرید.

۶ – مغزتان را ورزش دهید.

هر زمان که احساس کردید عقل و خرد کافی در خود اندوخته اید،ذهن شما بنای ناسازگاری می‌گذارد و به تعبیری شما را به بازی خواهد گرفت. مثلاً یادتان نمی‌آید ماشین تان را کجا پارک کرده اید و …. البته کمی از فراموشی‌ها در سالمندی طبیعی است. فراموش نکنید شما دارای تجارب و اندوخته‌های فراوان ذهنی هستید، به خاطر داشته باشید که مغز شما مانند یک عضله است برای اینکه آن را قوی نگه دارید باید از آن استفاده کنید. راه سالم نگه داشتن ذهن :

  • داشتن مطالعه دائمی
  • ثبت نام کلاس‌های مختلف
  •  شرکت در در کنسرت‌ها، سخنرانی‌ها، نمایش‌های تئاتر و سینما
  • حل کردن انواع جداول ومعما‌ها و بالا بردن اطلاعات عمومی با خواندن کتابهای متعدد
  • کار با رایانه را یاد بگیرید و با ایمیل (پست الکترونیکی) با دوستان و آشنایان خود تماس بگیرید.
  • خواندن قصه برای فرزندان و نوه‌ها و کمک به آنها در حل تکالیف برای سالم نگه داشتن ذهن

سلامت روان در سالمندان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

۷- به رفت و آمد‌ها ادامه دهید.

داشتن روابط محکم با خانواده و دوستان همیشه حائز اهمیت بوده و با افزایش سن این روابط اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که اگر روابط اجتماعی شما ضعیف باشد خطر مرگ در شما تا چهار برابر فردی خواهد بود که اطرافش پر از کسانی می‌باشد که به او مهر می‌ورزند و او هم به آنها مهر می‌ورزد. در واقع داشتن دوستان و خانواده‌های قابل اتکا یکی مهمترین شاخص‌های طول عمر و سلامت روان سالمندان است. به انجام فعالیت‌های داوطلبانه در یک مدرسه، کتابخانه یا موسسات خیریه بپردازید.

۸ – داشتن استراحت کافی برای داشتن سلامت روان سالمندان

خواب و استراحت کافی به شما کمک می‌کند تا ذهنی آرام داشته باشید.۷-۸ ساعت در شبانه روز بخوابید.علاوه بر خواب شبانه، خواب نیمروزی به مدت ۳۰تا۴۰دقیقه برای تمدد اعصاب ونیز افزایش انرژی به شما کمک می‌کند. (به شرط آن که به بی خوابی شبانه مبتلا نباشید)

۹ – داشتن فعالیت بدنی برای سلامت روان سالمندان

هرچه زودتر ورزش منظم را آغاز کنید، فواید بیشتری به دست خواهید آورد.ورزش کردن، باعث کاهش بیماری‌های مزمن مثل تصلب شرایین،کاهش فشار خون، کاهش چربی خون و……..می‌شود. یک فعالیت بدنی منظم و ملایم روزانه، مثل پیاده روی به مدت ۳۰دقیقه در روز باعث کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و کاهش بروز پوکی استخوان، بهبود عملکرد تنفسی و بهبود جریان خون و حفظ وزن ایده آل و تناسب اندام و در نهایت احساس کلی آرامش جسمی و روانی می‌باشد. در بسیاری از موارد با رژیم غذایی و ورزش، و بدون مداخلات جراحی یا طبی اضافی، می‌توان فرایند یک بیماری را متوقف نمود.

ارتقا سلامت روان | مرکز خدکات پرستاری پارسیان مهرپرور

۱۰ – مرور خاطرات گذشته برای فرزندان و نوه‌ها

یادآوری خاطرات و حتی تماشای آلبوم عکس‌های قدیمی و صحبت با افراد خانواده راهی برای پیوند شما با اطرافیان و تقویت حافظه شما می‌باشد.

۱۱- شرکت در امور خیریه و داوطلبانه

شرکت در برنامه‌های کمک به نیازمندان به طور داوطلبانه در ایجاد آرامش روحی و روانی بسیار تاثیر دارد. به یاد داشته باشید وقتی به دیگران کمک می‌کنید حتما از کمک آنها به طور مستقیم یا غیر مستقیم برخوردار خواهید شد. به علاوه گذراندن زمانی با دیگران راه خوبی برای رهایی از انزوا و افسردگی است.

12- داشتن رژیم غذایی مناسب

کاهش مصرف نمک و وعده مصرف چربی‌های جامد، نگهداری وزن در حد مطلوب، استفاده از همه گروه‌های غذایی به خصوص میوه و سبزیجات تازه و لبنیات در حفظ سلامتی شما نقش موثری دارد.

13 – بهبود سلامت روان سالمندان با توجه به نشانه‌های آلزایمر

از علائم بهداشت روانی خود مانند حافظه، افسردگی، اضطراب و… آگاه باشید و یکی از مهمترین شاخص‌های سلامت روان سالمندان بحث حفظ حافظه است که می‌توان کارهای ذیل را جهت حفظ آن توصیه نمود: انتظار نداشته باشید همه چیز را بدست آورید. این روزها در دنیای شلوغی زندگی می‌کنیم که مملو از اطلاعات مختلف می‌باشد که بهتر است همیشه از لیست، یادداشت، مشخص کردن کارها روی تقویم و هر چیز دیگری که به حافظه کمک می‌کند،‌استفاده کنید.

  • جدول حل کنید.
  • خاطرات خود را بنویسید.
  • برای به ذهن سپردن مطالب و موضوعات جدید آنها را داستانی کنید.
  • به همراه خانواده بیشتر به طبیعت بروید و راجع به موضوعات مشخص صحبت کنید.
  • اختصاص دادن زمان بیشتر برای یادگیری، به خاطر سپردن و بیاد آوردن آنرا تسهیل می‌کند. (تقویت حافظه)
  • هر روز به اخبار رادیو و تلویزیون گوش دهید. سعی کنید هر روز یک مطلب جدید یاد بگیرید. کتاب یا روزنامه مطالعه کنید.
  • سعی کنید برای کارهای مختلف روال ثابتی مشخص کنید. به عنوان مثال برای دسته کلیدتان جای مخصوص داشته باشید.
  • در جمع دوستان یا خانواده خاطرات گذشته را تعریف کنید. می‌توانید آلبوم عکس‌های قدیمی را برای یادآوری نام افراد و خاطرات گذشته نگاه کنید.
  •  حافظه بصری معمولاً‌ بهتر از حافظه شنیداری عمل می‌کند. به عبارت دیگر ما آنچه را که می‌بینیم بهتر از آنچه می‌شنویم بیاد می‌آوریم و استفاده همزمان از هر دو، بخاطر سپردن را آسان تر می‌کند.

اخبار کرونایی و سلامت روان سالمندان

به گفته کارشناس ارشد روانشناسی بالینی: سالمندان به عنوان اقشار آسیب‌پذیر جامعه در این دوران کرونایی با محدودیت ور و تردد در جامعه مواجه هستند و نباید با اخبار مرگ و میر و افزایش بیماری کرونا سلامت روان سالمندان را خدشه‌دار کرد.شیوع بیماری کرونا باعث شد در ابتدا محدودیت های تردد برای تمامی افراد جامعه اعمال تا از این طریق زنجیره انسانی انتقال بیماری قطع شود اما اکنون پس از گذشت‌پنج ماه بروز این بیماری برخی افراد همچون سالمندان و یا بیماران زمینه ای همچنان به آنها توصیه می‌شود که از تردد در بیرون از منزل و یا حضور در جمع ها خودداری بکنند.

چرا سالمندان در دوران کرونایی بیشتر آسیب دیده اند؟

قشر سالمند که در این دوره سنی نیازمند برقراری تعاملات اجتماعی می‌باشد تا از بسیاری خطرات ناشی از گوشه گیری همچون افسردگی مصون بمانند این روزهای کرونایی مجبور به ماندن در خانه و دوری از حضور در تجمعات روزگار می‌گذرانند.

رشد تکنولوژی و تآثیر آن بر سلامت روان سالمندان

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با اشاره به اینکه سالمندی جمعیت یکی از دستاوردهای ناگزیر جامعه مدرن به شمار می‌رود، گفت : با رشد تکنولوژی، علم پزشکی، بهبود بهداشت و تغذیه بود که امید به زندگی مردم رو به فزونی نهاد و مرگ و میر کاهش یافته است. حامد احمدی افزود : سالمندی و فرایند زیستی و اجتماعی به طور طبیعی موجب اختلال در کارکرد اندام های مختلف بدن و ناتوانی تدریجی در انجام و اداره امور شخصی و ایفای نقش اجتماعی فرد سالمند می‌شود که تاثیر این نارسایی ها در بُعد اجتماعی زندگی سالمندان بارزتر می‌باشد به طوریکه محدود شدن شبکه ارتباطات شخصی را می‌توان برایند این عوامل دانست. وی ادامه داد : این در حالیست که بُعد اجتماعی زندگی، تاثیر بسزایی در سلامت و کیفیت زندگی دارد.

سلامت روان سالمندان در دوران کرونا | مرکز پارسیان مهرپرور

این کارشناس ارشد روانشناسی معتقد است در شرایط بحرانی شخصی از نظر روانی دچار نگرانی های بیش از حد، افسردگی و اضطراب می‌شود که این مساله اثر منفی بر روابط بین فردی نیز تاثیرگذار است و حتی از نظر جسمی دچار اختلال می‌کند. وی گفت : نکته قابل توجه این است که در شرایط کرونایی سالمندان برای جلوگیری از ابتلا به ویروس باید در خانه بمانند و اطرافیان می‌توانند به آنها به شکل عاطفی کمک بکنند.

اضطراب مهم ترین عامل ایجاد اختلال در سلامت روان سالمندان در دوران کرونا

بسیاری از افراد مسن از نظر جسمی در وضعیت مناسبی قرار ندارند. اضطراب و افسردگی غیر طبیعی می‌تواند سیستم ایمنی این افراد را دچار اختلال کند. که  این موضوع آنها را مستعد ابتلا به بیماری های جسمی می‌کند. نگرانی به اندازه در چنین شرایطی می‌تواند باعث توجه فرد به رعایت نکات بهداشتی شود. بنابراین حد متعادلی از نگرانی می‌تواند به سلامت فرد کمک کند. اگر این نگرانی از حد بگذرد فرد را دچار مشکل می‌کند. اطرافیان افراد مسن باید بدون ایجاد اضطراب و نگرانی اضافی، رعایت نکات بهداشتی را به آنان تذکر دهند.

مراقبت از سلامت روان سالمندان در دوران کرونا

افزایش میزان سلامت روان سالمندان را در گرو ورزش سبک، مستمر و مداوم، تغذیه مناسب و تعاملات اجتماعی با رعایت بهداشت فردی است. تنهایی سخت ترین بحران دوران سالمندی است. اما همین اصل در این روزهای کرونایی تنها راه نجات و حفظ سلامت سالمندان است. بهتر است وقتی به دیدارشان می‌رویم با رعایت فاصله اجتماعی و از وسایل حفاظتی استفاده کنیم، احتیاجاتشان را با رعایت تمام شرایط بهداشتی تامین کنیم.

اقدامات موثر جهت کمک به سلامت روان سالمندان در دوران کرونا

با توجه به ایجاد نگرانی بیش از حد و کاذب توسط برخی از منابع در فضای مجازی، اگر اطرافیان اینگونه اخبار را دنبال می‌کنند نباید محتوای آن را به افراد مسن انتقال دهند و با این کار سبب نگرانی و استرس سالمندان شوند و بسیار آسیب زننده خواهد بود. فعالیت هایی از قبیل دیدن تلویزیون، باغبانی در محیط منزل و آشپزی از شدت تنهایی می‌کاهد. خانواده نیز منبع حمایتی مهمی می‌باشند که می‌توانند با ارائه حمایت های اجتماعی زیر انجام شود :

  • حمایت احساسی
  • حمایت عملی ( انجام خرید منزل )
  • به اشتراک گذاشتن اطلاعات و اخبار صحیح و دستاورد امیدوارکننده

 افراد سعی کنند با روش هایی مثل تن آرمیدگی و توجه به بهداشت خواب خود را آرام کنند. اگر بهبودی در حالشان ایجاد نشد ترجیحا بدون مراجعه حضوری با پزشک خود مشورت کنند. در صورت لزوم مراجعه حضوری نیز بهداشت فردی را رعایت کرده و از ازدحام در سالن های انتظار مراکز درمانی بپرهیزند. با توجه به آسیب پذیری سالمندان در برابر این بیماری و ضرورت توجه به سلامت جسم و روان آنها باید اقدامات زیر انجام شود :

خلاصه مطلب سلامت روان سالمندان

 حفظ روحیه سالمندان در ابن دوران بسیار حائز اهمیت است، به همین دلیل اگر توانایی همراهی سالمند خود را ندارید باید از پرستار سالمند در منزل استفاده کنید. مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور این خدمت را با بالاترین کیفیت در در اختیار شما قرار داده است، با یک تماس از آن استفاده کنید. در پایان اگر سالمندتان اخیراً احساس تغییر خلق،کاهش انرژی،کاهش لذت بردن از فعالیت‌های روزمره، احساس گناه، حس بی ارزشی، میل به تنهایی، دلشوره و اضطراب، کاهش بی خوابی و اشتها و کاهش وزن و شکایات متعدد جسمانی داشته، حتماً به روانپزشک مراجعه کنید.

اشتراک‌گذاری این مقاله:

.: آخرین نوشته‌ها :.

.: دنبال چه هستید؟ :.

دیدگاه‌های شما:

1 دیدگاه

  1. […] برای تنظیم اهدافمان بـر اساس توانایی فردی ماست. داشتن سلامت روانی و عاطفی، شامل : وجود احساس رضایت، اعتماد به نفس کافی، […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *