مركز خدمات بالینی ، مراقبتی و آموزشی در منزل پارسیان مهرپرور تحت نظارت مستقیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

  • info@mehrparvar.com
  • 021-44442410
سرطان سینه | مرکز پارسیان مهرپرور

سرطان سینه : 9 علامت اولیه سرطان پستان و راههای درمان آن + تشخیص سرطان سینه در منزل

همه چیز درباره سرطان سینه

سرطان سینه یکی از رایج ترین سرطان ها در دنیاست که نشانه های خود را دارد، نا آگاهی نسبت به نشانه های این بیماری و اعلام خطر بدن می تواند باعث گسترش آن بشود. سرطان سینه در صورت گسترش به سایر اندام ها در خانم ها می تواند کشنده باشد اما با غربالگری های زود هنگام در بیشتر موارد قابل پیشگیری و درمان است. عوامل بسیاری در ابتلا به این سرطان موثر است.

در این مقاله از مرکز خدمات پرستاری مهرپرور به بررسی عناوین زیر می پردازیم.

  • سرطان سینه چیست ؟
  • 9 نشانه اولیه سرطان سینه 
  • دلایل ابتلا به سرطان سینه
  • معاینات پزشکی تشخیص سرطان پستان
  • تفاوت سرطان سینه خوش خیم و سرطان سینه بدخیم
  • خودآزمایی سرطان سینه در منزل 
  • روش های درمان سرطان سینه

سرطان سینه (پستان) چیست ؟ چگونه شروع می شود؟

سرطان سینه ( پستان) ، ناشی از رشد خارج از قاعده سلول‌های غیرطبیعی در سینه است. مانند تمامی سرطان، سرطان سینه نیز از یک سلول آغاز می شود . سلول‌ها، کوچکترین اجزای ساختمانی موجود زنده هستند که می‌توانند در بدن به طور مستقل فعالیت کنند. سلول‌های سرطانی خیلی سریعتر از سلولهای سالم رشد می کنند و تا اندازه ای این رشد را ادامه می دهند که باعث تخریب سلولهای سالم شوند. سلولهای سرطانی نمی توانند رشد خود را متوقف سازند ( بر خلاف سلولهای سالم). این رشد و تکثیر غیرعادی نتیجه تغییرات یا جهش‌هایی در ماده ژنتیکی داخل آنها است. ایجاد این وضعیت دلایل متفاوتی دارد که میتوان به موروثی بودن و در اثر مواجهه زیاد و طولانی مدت مواد جهش زا اشاره کرد.

9 مورد از علائم اولیه سرطان سینه

در این بخش از مقاله چند نشانه اولیه ی سرطان سینه را عنوان می کنیم البته خواهشمندیم بدون اینکه بیهوده نگران شوید و یا وحشت کنید، کمی نسبت به علائم مشکوکی که در بدن خود احساس می کنید دقت بیشتری داشته باشید. در صورت مشاهده نشانه های زیر از یک پزشک متخصص مشورت بگیرید.

1 – کاهش بدون دلیل وزن بدن

کاهش وزن و لاغری برای خانم ها خوشحال کننده است، اما این لاغری باید در اثر رژیم غذایی درست و تلاش اتفاق بیافتد. کاهش وزن ناگهانی و بدون دلیل می تواند نشان دهنده ی وجود مشکلی در بدن باشد. اگر به طور ناگهانی و بدون دلیل مشخصی، پنج کیلوگرم و یا بیشتر کاهش وزن داشتید ، می تواند یکی از نشانه های این سرطان باشد. به پزشک مراجعه کرده و وضعیت خود را بررسی کنید.

2 – وجود گره ها یا ندول در سینه

برخی از خانم های همیشه نگران، هر نوع گره ای را که در سینه لمس می کنند، علامت سرطان پستان می دانند. در صورتی که هر گره ای نشان دهنده ی سرطان نیست و احتمالا علامت وجود کیست پستان است. اکثر گره ها یا همان ندول ها در بافت سینه خوش خیم هستند و مشکلی ایجاد نمی کنند. اما بهتر است کمی محتاط تر باشید. در هر حال بهتر است یک پزشک متخصص، این قبیل مسائل را بررسی کند.

3 – مشکلات پوستی در ناحیه ی سینه

در صورت وجود تومور در سینه، پوست این منطقه نیز دچار تغییراتی شده و علائمی در آن ظاهر می شود. در بین این علامت ها می توان به بروز قرمزی، کهیر، تغییر رنگ و یا سلولیت اشاره کرد.

4 – خونریزی های غیر طبیعی زنانه

معمولا خانم هایی که دچار خونریزی های غیر طبیعی زنانه هستند ، تجربه ی خونریزی های جزئی از ناحیه ی نوک سینه ها را نیز دارند. هر نوع خونریزی که خارج از عادت ماهانه بروز کند، باید مورد بررسی پزشکی قرار بگیرد، چون می تواند جزو اولین علائم سرطان سینه یا بیماری های دیگر باشد.

5- تغییر در شکل یا بافت سینه ها

هر گونه قرمزی یا فرورفتگی های کوچک در پوست پستان می تواند نشان دهنده ی وجود بیماری سرطان سینه باشد. هر گونه تغییر در شکل یا بافت سینه ها باید مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد.

6 – احساس خستگی بیش از حد

زندگی کردن در شهرهای بزرگ با این میزان ترافیک، آلودگی هوا، استرس، دغدغه های روزمره، کار در بیرون منزل و همچنین کارهای خانه باعث خستگی می شود و احساس خستگی طبیعی است. اما مشکل زمانی است که این خستگی مزمن شود و حتی بعد از استراحت کافی نیز برطرف نشود. در این صورت بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.

7 – احساس درد در سینه ها

آیا سرطان سینه درد دارد؟ البته درد در ناحیه سینه ، زمانی که بیماری به مرحله ی پیشرفته رسیده باشد ، احساس می شود، جزء علائم اولیه این سرطان نمی باشد ، اما هشدار خوبی است . توجه داشته باشید این درد را با درد ناشی از سندرم قاعدگی یا عفونت و ورم پستان اشتباه نگیرید.

احساس درد در قفسه سینه | مرکز پارسیان مهرپرور

8- ترشحات سینه

اکثر ترشحات خارج شده از سینه مشکل زا نمی باشند و بعد از چند روز تمام می شوند. اما در خانم هایی که دچار سرطان سینه شده اند، تجربه ی مشاهده ی ترشحات چرکی و بدبو از نوک سینه ها وجود دارد.

9-تغییرات سایز سینه ها

اگر احساس می کنید سینه های تان ملتهب و ورم کرده و یا به اندازه غیرعادی در آمده است، تغییرات ایجاد شده در اندازه ی سینه ها می تواند نشان دهنده ی وجود سرطان باشد. بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

دلایل ابتلا به سرطان سینه

با وجود اینکه علل ابتلا به سرطان سینه به صورت واضح مشخص نیستند اما عوامل عمده‌ای در ابتلا به آن نقش دارند که در ذیل به شرح مختصر این عوامل پرداخته‌ایم. مهمترین عواملی که باعث افزایش خطر ابتلا به این سرطان می شوند عبارتند از :

  • نازایی
  • بلوغ زودرس
  • یائسگی دیررس
  • چاقی پس از یائسگی
  • سابقه سرطان سینه در خود فرد
  • سن اولین زایمان بیشتر از ۳۵ سال
  • برخی از بیماریهای خوش خیم سینه
  • سابقه تابش اشعه زیاد به قفسه سینه
  • مصرف زیاد چربی حیوانی در رژیم غذایی
  • سابقه فامیلی ابتلا به سرطان سینه، بخصوص در مادر، خواهر یا دختر

معاینات پزشکی تشخیص سرطان پستان

معایناتی که در هنگام مراجعه به پزشک برای تشخیص سرطان سینه انجام یا توصیه می شود :

1 -معاینه‌ی فیزیکی

سینه ها و پوست سینه توسط پزشک معالج جهت وجود مشکل یا ترشح در نوک سینه معاینه می شود. سینه ها و زیر بغل جهت بررسی و جست و جوی توده لمس می شوند.

2- بررسی سابقه‌ی پزشکی

پزشک در خصوص سابقه این بیماری در بستگان درجه اول و همچنین داروهایی که مصرف می کنید سوالاتی مطرح می کند. زیرا گاهی این بیماری به ژن ها مرتبط است و اطلاع دقیق از چگونگی اطلاع سرطان و نوع سرطان آنها به پزشک معالج کمک شایانی می کند.

3- ماموگرام

پزشک ممکن است درخواست عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس بدهد تا بتواند تشخیص بدهد توده‌ خوش‌خیم است یا بدخیم.

4- سونوگرافی

سونوگرافی می‌تواند تصویری از بافت را برای پزشک فراهم کند.

5- MRI

ممکن است پزشک در کنار سایر آزمایش‌ها MRI نیز درخواست کند. MRI یک روش تصویربرداری غیر تهاجمی است که برای بررسی بافت سینه می‌توان از آن بهره برد.

6- بیوپسی

برداشتن یک بخش کوچک از بافت سینه که می‌تواند برای آزمایش استفاده شود.

یادتان باشد که معاینات شخصی سینه‌ها را جدی بگیرید تا سریع‌تر بتوانید از تغییرات ایجاد شده در سینه و توده‌های جدید باخبر شوید. سرطان‌هایی که در مراحل اولیه تشخیص داده شوند درمان‌های موفقیت آمیز تری خواهند داشت.

تفاوت سرطان سینه خوش خیم و سرطان سینه بدخیم

ایا سرطان سینه خطرناک است ؟ در تمامی تومورها چه خوش خیم و چه بدخیم رشد سریع و زیاد سلولها وجود دارد. تفاوت این دو نوع تومور در این است که در تومورهای خوش خیم روند رشد سلولها در مرحله مشخصی متوقف می شود اما در تومورهای بدخیم به نحو غیر قابل مهار ادامه می یابد. این رشد سلولی در تومورهای بدخیم که همان سرطان است تا حدی ادامه می‌یابد که در صورت عدم درمان تمامی قسمت‌های بدن را تحت تأثیر قرار داده و از کار می‌اندازد. اما این اتفاق، هرگز در تومورهای خوش‌خیم نمی‌افتد.

سرطان چگونه به خارج از پستان منتشر می شود؟

سلول‌های سرطانی می‌توانند از طریق خون یا جریان لنف از غده سرطانی خارج شوند به اعضای دیگر بدن مانند کبد، ریه یا استخوان‌ها منتقل شوند و در آنجا گسترش یابند . به خاطر این موضوع هنگامی که سرطان سینه در بیماری تشخیص داده می شود، پیش از شروع درمان، پزشک معایناتی انجام می‌دهد و آزمایشاتی نظیر آزمایش خون، رادیولوژی یا اسکن استخوان درخواست می‌کند تا مشخص کند که آیا سرطان به خارج از سینه منتشر شده است یا خیر.

سرعت رشد سرطان پستان

توجه به این نکته هنگام تصمیم‌گیری‌های درمانی مفید است که اغلب سرطان‌های سینه به آهستگی رشد می کنند. به همین دلیل اگر چه منتظر شدن برای آگاهی از نتایج آزمون‌های تشخیصی، جهت تصمیم‌گیری، مشکل به نظر می‌رسد، اما بیمار برای کسب اطلاعات لازم در مورد نوع بیماری و در نظر گرفتن اینکه چه درمانی برایشان مناسب تر است، وقت کافی خواهند داشت. متوسط زمان لازم برای دو برابر شدن سلول‌های سرطانی در سینه، ۱۰۰ روز می باشد .

تحقیقات نشان داده اند که برای ایجاد توده سرطانی با اندازه یک سانتی متر وجود حتقریباً یک میلیارد سلول لازم است و این بدین معنی است که به طور متوسط بیشتر سرطان‌ها حدود ۶ تا ۱۰ سال قبل از اینکه به صورت توده قابل لمس درآیند یا در ماموگرافی دیده شوند، وجود داشته‌اند.

اغلب انواع سرطان سینه رشد آرامی دارند، اما برخی سریعاً رشد می کنند. اینکه یک تومور سرطانی با چه سرعتی رشد کند، بسته به نوع بیماری و شرایط بیمار، در هر فرد با دیگری متفاوت است و نمی توان پیش‌بینی دقیقی در مورد سرعت رشد این بیماری در یک بیمار انجام داد. بنابراین هرگز خود را با هیچ بیمار دیگری مقایسه نکنید.

بارداری ، شیردهی و ارتباط آن با سرطان پستان

سن ابتلا به سرطان پستان در ایران حدود 10 سال از جوامع غربی پایین تر است، که می تواند نشانه ارتباط آن با حاملگی و شیردهی باشد. احتمال بروز این نوع سرطان در طي حاملگي كم است ولي از اين نظر اهميت دارد كه از يك طرف تشخيص آن در حاملگي و شيردهي بعلت کم شدن كارآيي برخي از ابزارهاي تشخيصي، مشكل تر است و از طرف ديگر تغييرات طبيعي پستان در حاملگي می تواند بعضی از علایم سرطان پستان را تقلید کرده و از این نظر يافتن توده ها يا سرطان پستان را مشکل نماید.

در دوران بارداری و شیردهی توجه به نکات زیر توصیه می شود :

  • توده هاي پستاني كه در زمان حاملگي و شیردهی لمس مي شوند، بايد به دقت توسط پزشك بررسي شوند.
  • سونوگرافي در تفكيك توده هاي توپر از كيست ها مفيد است.

بسیاری از محققین معتقدند که با توجه به این موضوعات بهتر است تمام توده های پستانی که در پستان یک خانم وجود دارد لازم است قبل از اقدام به بارداری و شیردهی تعیین تکلیف قطعی شوند.

خودآزمایی برای تشخیص سرطان سینه در منزل

از سن ۲۰ سالگی به بعد هر خانمی باید خودآزمایی پستان را شروع کند . بهترین زمان برای انجام خودآزمایی پستان ، روز پاک شدن از پریود است. از این به بعد هر حمام بعد از پریود را یادآور انجام معاینه پستان قرار دهید . اما چرا در حمام ؟ چون داخل حمام ، حساسیت لمس با ایجاد کف بسیار بالاتر می رود.

چگونه پستان های خود را معاینه کنم؟

خودآزمایی پستان ۲ مرحله است :

  1. نگاه کردن به پستان
  2. لمس پستان

مرحله اول خودآزمایی : نگاه کردن به سینه

بدون هیچ لباسی در مقابل آینه بایستید و در حالت های مختلف به پستان خود نگاه کنید. توجه داشته باشید که هیچ زنی دو پستان ۱۰۰ درصد مشابه و هم اندازه ندارد. در این حالت شما با ظاهر پستان خود و تغییراتی که ممکن است در آنها ایجاد شود، آشنا می شوید.

الف) دست ها را در دو طرف به حالت آویزان قرار دهید و در این حالت به دقت پستان ها را از نظر هر گونه تغییر ( نبود تقارن، فرورفتگی، برآمدگی، تغییر رنگ، پوسته پوسته شدن، زخم، تغییرات شکل ظاهری نوک پستان وتغییر رنگ آن) بررسی کنید.

ب) حالا دست ها را بالای سر ببرید و با دقت به پستان ها نگاه کنید. در این حالت، فرورفتگی پوست و کشیده شدن نوک پستان به داخل ممکن است وجود یک غده را مشخص کند.

ج) حالا کف دست ها را پشت سرتان به هم قفل کنید و در حالی که شانه ها را به عقب می کشید به ظاهر پستان ها توجه کنید.

د) حالا دست ها را بر روی کمر گذاشته و شانه ها را کاملا به عقب بکشید و پستان ها را بررسی کنید.

ه) و در آخر، خم شوید و دست ها را به صورت آویزان در دو طرف قرار دهید و به ظاهر پستان ها با دقت نگاه کنید.

توجه :

علایم مهمی مثل کشیده شدن نوک پستان به داخل و یا حالت فرورفتگی ممکن است فقط در یکی از این حالت ها دیده شود پس ضروری است که تمام این معاینه ها را به ترتیب انجام بدهید.

مرحله اول خودآزمایی : لمس سینه

الف)به حالت خوابیده به پشت دراز بکشید. برای معاینه هر پستان، دست همان طرف را زیر سرتان بگذارید و یک بالش کوچک در زیر شانه همان طرف قرار دهید. برای معاینه پستان از سطح داخلی بند آخر انگشتانتان استفاده کنید.

ب)باید تمام پستان را از جناغ سینه تا ناحیه زیر بغل معاینه کنید.

لمس برای تشخیص سرطان سینه | مرکز پارسیان مهرپرور

برای معاینه پستان سه روش وجود دارد :

  1. حرکت ساعتی یا دایره وار
  2. حرکت از بالا به پایین و برعکس
  3. حرکت شعاعی

ج) ابتدا هر قسمت پستان را با نرمه انگشتان (نه نوک انگشتان) و با فشار ملایم معاینه کنید. سپس همان قسمت را بین سطح انگشتان و قفسه سینه فشار بیشتری دهید و بررسی کنید. به این ترتیب هم قسمت های سطحی و هم قسمت های عمقی پستان خود را معاینه کرده اید.

د) در آخر معاینه پستان، نوک پستان را مانند حالت دوشیدن ملایم فشار دهید تا معلوم شود که آیا ترشح دارد یا نه؟

ه) همچنین در آخر معاینه پستان، زیر بغل همان طرف را از نظر وجود هرگونه سفتی و غده معاینه کنید.

روش های درمان سرطان سینه

پزشک بسته به شرایط (نوع، سایز، گسترش توده و وضعیت ژنتیکی، سن، شخصیت بیمار) گزینه‌های مختلف درمانی براساس تشخیص استفاده می کند که در ادامه آنها را معرفی می کنیم.

 معرفی راههای درمان سرطان پستان

توضیحات

1- درمان سرطان سینه به روش جراحی بسته به صلاحدید پزشک و وضعیت توده پزشک از 2 روش جراحی برای درمان سرطان سینه استفاده می کند :

  1. ماستکتومی (برداشتن کل بافت پستان)
  2. لامپکتومی (برداشتن تومور وبافت‌های اطراف آن)
2- هورمون تراپی برای درمان سرطان پستان استفاده از داروها برای ممانعت از تغذیه رسانی هورمون‌ها به سلول‌های سرطانی انجام می‌شود، یکی از هورمون‌های تغذیه کننده سلول‌های توده‌ای در سرطان سینه، استروژن است، که برای جلوگیری از عملکرد این هورمون، دارو‌‌های زیر به کار می‌رود:

  • لتروزول
  • اگزمستان
  • اناستروزول
  • فول وسترانت
  • تاموکسیفن (نولوادکس/سولتاموکس)
3- رادیوتراپی   امواج پر انرژی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی در بافت پستان استفاده می‌شود.
4- کموتراپی   با استفاده از داروهای قوی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی اقدام می‌شود.
5- تارگت تراپی: درمان بیولوژیکی است که در آن از سیستم ایمنی و هورمون‌های بدن بیمار علیه سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود.

علائم سرطان سینه در مردان

علائم این نوع بیماری در مردان ممکن است مشابه خانم ها باشد. همچنین ممکن است موارد زیر را شامل شود:

  • افزایش ضخامت سینه
  • خروج ترشحاتی از نوک پستان
  • وجود توده های معمولاً بدون درد در سینه
  • ایجاد تغییراتی در پوست سینه یا نوک پستان، مانند کم رنگ شدن، چروکیده شدن، یا قرمزی

خلاصه سرطان سینه :

وجود توده در سینه را می توان به عنوان علامت اولیه سرطان سینه در نظر گرفت. بیشتر افراد در صورت مواجه شدن با توده در سینه خود تصور می‌کنند که به سرطان سینه مبتلا شده اند. اگرچه وجود توده یک علامت هشدار دهنده است اما تنها نشانه ابتلا به سرطان سینه نیست. ممکن است علائم دیگری قبل از تشکیل توده در سینه وجود داشته باشند. برخی از علائم سرطان سینه عبارتند از: مشکلات پوستی در ناحیه سینه ، ترشحات سینه ، احساس درد در ناحیه سینه . درست است که نیازی به نگرانی های بی مورد و وسواسی در مورد سلامتی نیست، اما نباید علائم جدی را نادیده گرفت و در صورت بروز آنها به پزشک مراجعه کرد تا پس از انجام آزمایشات لازم در صورت نیاز به سرعت مراحل درمان طی شود.

کدام بخش از این مقاله برای شما مفید بود ؟

لطفا شما هم تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید:

مراقبت از بیمار سرطانی : نشانه های مرگ بیمار سرطانی +۷ نکته نگهداری بیمار سرطانی