مركز خدمات بالینی ، مراقبتی و آموزشی در منزل پارسیان مهرپرور تحت نظارت مستقیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

  • info@mehrparvar.com
  • 021-44442410
درد شانه در سالمندان | مرکز پارسیان مهرپرور

درد شانه در سالمندان : ۶ علت درد شانه، روش های تشخیص و درمان آن

درد شانه در سالمندان از مشکلات رایج در افراد سالمند می‌باشد و می‌تواند به عوامل مختلفی برگردد. زمانی که به دوران سالمندی نزدیک می‌شویم، ممکن است با چالش‌های جدیدی روبرو شویم. یکی از مسائلی که ممکن است در این دوره زندگی به وجود آید، درد و مشکلات شانه است. در این مقاله، به بررسی علل و راه‌های مدیریت درد شانه می‌پردازیم. ما تمام جنبه‌های این موضوع را پوشش خواهیم داد تا به سالمندان کمک کنیم تا با راحتی و کیفیت زندگی به سر ببرند.  احساس درد در شانه می‌تواند موقت یا دائمی باشد؛ همچنین فرد در هر بار احساس درد، ممکن است که شدت آن را کم یا زیاد حس کند. به هر حال درد غیرعادی و طولانی در شانه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در این مقاله از سایت مرکز مهرپرور درباره دلایل رایج درد شانه دانسته های زیادی را در اختیار کاربران گرامی قرار می دهیم.

علت درد شانه چپ و علت درد شانه راست

با‌توجه به اینکه شانه یک مفصل گوی و کاسه‌ای با محدوده‌ی حرکت وسیعی است. چنین مفصل متحرکی مستعد آسیب‌دیدن است. درد شانه می‌تواند در اثر یک یا چند علت زیر ایجاد شود:

  • بی‌ثباتی مفصل شانه
  • شکستگی‌های استخوان ترقوه یا بازو
  • التهاب تاندون ناشی از استفاده بیش‌از‌حد
  • تحت فشار قرار گرفتن اعصاب در گردن یا شانه (رادیکولوپاتی نیز نامیده می‌شود)
  • کشیدگی عضلات شانه در اثر اعمال فشار بیش‌از‌حد (کار سنگین با دست، ورزش)
  • شرایطی جدی مانند آسیب نخاعی یا حمله‌ی قلبی ممکن است به درد شانه منجر شود.
  • افزایش سن: با افزایش سن بافت‌های نرم اطراف شانه تحلیل می‌روند که پس از ۶۰ سالگی شایع‌تر است.
  • دررفتگی مفصل شانه: وضعیتی است که سر گویی شکل استخوان بازو از جایگاه کاسه‌ای شکلش در مفصل شانه خارج می‌شود
  • شانه‌ی یخ زده: حالتی است که تاندون‌ها، رباط‌ها و عضلات سفت و سخت می‌شوند و یا حرکت دادنشان غیرممکن می‌شود.
  • درد ارجاعی: گاهی اوقات درد شانه ناشی از آسیب به محل دیگری در بدن، معمولا گردن یا عضله دوسر بازویی است. که به عنوان درد ارجاعی شناخته می‌شود. درد ارجاعی معمولا هنگام حرکت شانه بدتر نمی‌شود.

 شکستگی و درد شانه ( کتف ) در سالمندان

شکستگی شانه معمولاً در نواحی استخوان چنبر (ترقوه)، هومروس (استخوان بازو) و کتف (تیغه شانه) ایجاد می شود. شکستگی شانه در سالمندان غالباً در اثر سقوط از ارتفاع، اتفاق می افتد. در بیماران جوان، شکستگی شانه غالباً در اثر آسیب دیدگی­ های ناشی از انرژی بالا، مانند تصادف با وسایل نقلیه یا آسیب­ های ورزشی حاصل می شود.

نشانه های شکستگی شانه و کتف در سالمندان

شکستگی اغلب باعث درد شدید، تورم و کبودی در ناحیه شانه می شود. سالمندان از این جهت که بافت استخوانی آسیب پذیر تری دارند اصولا با ضربه حتی با شدت کم هم ممکن است استخوان های آنها صدمه ببیند.

معاینه پزشک

در شرایطی که آسیب دیدگی حاد است و متحمل درد شانه در سالمندان به صورت شدیدی هستید، حتماً در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید. اگر شدت درد مختصر است، توصیه می شود که چند روزی را استراحت کنید و ببینید که مشکل­تان برطرف می شود یا خیر. اگر علائم پا برجا بود و سالمند شکایت داشت از بابت درد آنگاه حتما باید به دکتر مراجعه نمایید. پزشک شما نیز به منظور تعیین علت درد شانه­ ی شما و ارائه خدمات درمانی، به معاینه دقیق می پردازد.

درد شانه سالمندان | مرکز پارسیان مهرپرور

تاریخچه پزشکی

یک شرح حال دقیق با جزئیات درست اوّلین گام در تشخیص بیماری است. پزشک شما ممکن است سوال بپرسد که چگونه و چه زمانی درد آغاز شده است، آیا قبلاً سابقه داشته ­اید یا خیر و اگر پاسخ بلی است، آن درد چگونه درمان شده است و سوال­ های دیگری که هم به سلامت عمومی شما و هم به تشخیص علل احتمالی مشکل شانه ­تان کمک می­ کند. از آنجا که درد شانه با فعالیت­ های خاص تشدید می شود شرح حال گرفتن از بیمار می­ تواند یک ابزار ارزشمند در یافتن منابع درد شما باشد. بابت سالمندان چون شرایط حساس تری دارند باید توجه ویژه به این موضوع داشت.

معاینه جسمی

به منظور تشخیص علل درد شانه در سالمندان، به یک بررسی جامع نیاز است. پزشک شما به ناهنجاری­ های فیزیکی، تورم، بدشکلی یا ضعف ماهیچه سالمند نگاه می اندازد و مناطق حساس را بررسی می کند. او محدودیت در قدرت و حرکت شانه شما را مشاهده می­ کند.

آزمایشات درد شانه در سالمندان

پزشک شما ممکن است که آزمایشات خاصی را برای کمک به تشخیص علت دردتان تجویز کند. 6 مورد از آزمایش های مهم مربوط به درد شانه در سالمندان عبارتند از موارد زیر که در ادامه به بررسی برخی از این آزمایشات می پردازیم.

  1. اشعه ایکس : این تصاویر هرگونه آسیب در استخوان­ها را نشان می دهند.
  2. مطالعات الکتریکی : پزشک شما ممکن است آزمایشاتی مانند نوار عضله (EMG) را به منظور ارزیابی عملکرد اعصاب تجویز نماید.
  3.  آرتروگرام: در طی این تحقیق اشعه ایکس، مقداری رنگ به شانه تزریق می شود تا از این طریق مفاصل و ماهیچه­ ها و تاندون­های اطراف آن بهتر دیده شوند.
  4. اسکن توموگرافی کامپیوتری : (سی تی اسکن) این ابزار ترکیبی از اشعه ایکس و فن­اوری کامپیوتر است و برای ایجاد یک نمای بسیار دقیق از استخوان­ های ناحیه­ ی شانه به کار گرفته می شود.
  5. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا ام آر آی و سونوگرافی: این تصویربرداری­ ها در واقع نمای بهتری از بافت­های نرم را نشان می دهند! این تصاویر به پزشک شما کمک می کنند تا جراحات وارده به رباط­ ها و تاندون های اطراف مفصل شانه سالمند را بهتر مشاهده کنند تا بتوانند ناحیه درد شانه در سالمندان را بهتر تشخیص دهند.
  6. آرتروسکوپی : در این عمل جراحی، پزشک سالمند با یک دوربین فیبر نوری به داخل مفاصل نگاه می اندازد. آرتروسکوپی ممکن است صدمات بافت نرم را نشان دهد که در معاینات فیزیکی، اشعه ایکس و سایر آزمایش­ها قابل مشاهده نبودند. علاوه بر کمک کردن در یافتن علّت درد، ممکن است که آرتروسکوپی به برطرف کردن مشکل بپردازد.

درمان درد شانه در سالمندان

۱- تغییر فعالیت ها

درمان معمولاً شامل استراحت، تغییر فعالیت­ های خود و درمان فیزیکی است تا از این طریق به بهبود قدرت شانه و انعطاف پذیری آن کمک شود. راه حل­ های معمولی مانند اجتناب از فعالیت­ های سنگینی که مفاصل را درگیر می کنند، به جلوگیری از درد شانه کمک می­کند. در سالمندان برای چنین مواقعی حتما باید از یک وسیله کمکی مانند: عصا یا واکر استفاده شود تا هنگام حرکت فشار زیادی به استخوان هایشان وارد نشود.

۲- دارو

پزشک شما ممکن است که به منظور کاهش التهاب و درد برایتان دارو تجویز کند. اگر که داروها به منظور تسکین درد تجویز شده ­اند، پس می بایست آنها را بنا بر دستورالعمل­ شان مصرف کرد. همچنین پزشک شما ممکن است که برخی تزریقات بیحس کننده یا استروئید را به منظور تسکین درد توصیه کند.

مصرف دارو در سالمندان برای درمان درد شانه | مرکز پارسیان مهرپرور

۳- جراحی برای درمان شکستگی شانه ( ترقوه ،کتف ، استخوان و سربازو )

برای برطرف نمودن برخی مشکلات مربوط به شانه، شاید لازم باشد که جراحی صورت گیرد. اگر جراحی برای برخی سالمندان دشوار است و از درد شانه رنج می برند با روش­های درمانی ساده درمان می شوند مانند :

  • نرمش 
  • انواع دارو
  • استراحت
  • تغییر  فعالیت ها

برای شخص سالمند جلسات فیزیوتراپی هم بسیار کمک کننده می باشد برای رفع درد استخوان. انواع خاصی از مشکلات مربوط به شانه مانند دررفتگی­ های مکرر و برخی پارگی­ های روتاتور کاف ممکن است که از طریق ورزش درمان نشوند. در این موارد، توصیه می شود که خیلی زود عمل جراحی انجام شود. به منظور بر طرف نمودن بافت زخم یا ترمیم بافت­های پاره شده یا قدیمی، روش­های باز برای بازسازی­ های بزرگتر یا تعویض شانه، می توان علاوه بر عمل جراحی از آرتروسکوپی نیز استفاده کرد.

۴- تحرک در درد شانه سالمندان

با این حال، تحرک هر چند کم البته بسته به سنگینی یا سبکی نوع کار مشکلات خودش را دارد! این امر ممکن است که موجب افزایش مشکلاتی از قبیل ناپایداری یا برخورد بافت نرم یا ساختارهای استخوانی در شانه­ ی شما گردد و در نتیجه منجر به «درد» شود. در بعضی مواقع ممکن است که تنها با حرکت دادن شانه خود احساس درد کنید یا اینکه در مواقعی هم بطور مداوم این احساس را داشته باشید. ممکن است که این درد موقتی باشد یا اینکه مداوم بوده و به تشخیص و درمان پزشکی نیاز داشته باشد. شانه هر فرد از سه استخوان تشکیل شده است: هومروس (استخوان بازو)، کتف (تیغه شانه) و استخوان چنبر (ترقوه). سر استخوان بازوی شما در یک حفره گِرد در تیغه شانه جای می گیرد.

این حفره در واقع حفره گلنوئید نام دارد. ترکیبی از ماهیچه­ ها و تاندون­ها موجب می شود تا استخوان بازوی شما در مرکز حفره شانه نگاه داشته شود. این بافت­ها عضلات روتاتور کاف نامیده می شوند. اینها سر استخوان بازوی شما را می پوشانند و آن را به تیغه شانه­ تان متصل می سازند.

علت درد شانه در سالمندان

اکثر مشکلات مربوط به شانه در این چهار دسته بندی عمده قرار می گیرند:

  • التهاب تاندون (بورسیت یا التهاب تاندون) و یا پارگی تاندون
  • ناپایداری
  • آرتروز
  • شکستگی­ ها (استخوان شکسته)

علل کمتر شایع درد شانه به تومور، عفونت و مشکلات عصبی مربوط می شود.

۱- بورسیت (آماس کیسه­ های مفصلی)

بورس­ها کیسه­ های آبدار کوچکی هستند که در مفاصل سراسر بدن از جمله شانه قرار می گیرند! اینها بین استخوان­ها و بافت­های نرم پوشاننده مانند بالشتک عمل می کنند و موجب کاهش سایش بین عضلات لغزنده و استخوان می شوند. گاهی اوقات، هنگامی که فرد سالمند استفاده بیش از اندازه از شانه داشته باشد منجر به التهاب و تورم بورس میان عضلات روتاتور کاف و بخشی از تیغه شانه (که با عنوان زائده آکرومیون شناخته می شود) می شود. در نتیجه بیماری­ با عنوان التهاب بورس آکرومیون حاصل می شود. بورسیت غالباً با تاندونیت عضلات روتاتور کاف همراه است. اکثر بافت­های موجود در شانه می توانند ملتهب و دردناک شوند. در صورت داشتن این بیماری، فرد سالمند بسیاری از فعالیت­های روزانه اش مانند شانه زدن مو یا در لباس پوشیدنش نیز ممکن است دچار مشکل شود .

۲- تاندونیت (التهاب تاندون) در سالمندان

تاندون در واقع طنابی است که ماهیچه را به استخوان متصل می کند. اکثر تاندونیت­ ها در نتیجه­ ی از دژنراسیون تاندون در طول زمان اتفاق می افتند، همانند بند کفشی که به مرور زمان نخ نما می شود.

به طور کلی، تاندونیت یکی از دو نوع زیر است:

  • حاد : پرتاب بیش از اندازه توپ یا فعالیت­های افراطی دیگر در طول انجام کار یا ورزش می تواند به تاندونیت حاد منجر شود.
  • مزمن : بیماری­های تحلیل برنده (دژنراتیو) همچون آرتریت یا ترمیم و پارگی تاندون ناشی از کهولت سن می تواند به تاندونیت مزمن منجر شود.

اکثر تاندون­های تحت تأثیر در شانه عبارتند از چهار روتاتور کاف و یک تاندون عضله دوسر بازو. عضلات روتاتور کاف از چهار ماهیچه کوچک و تاندون­ هایی تشکیل شده است که سر استخوان بازوی شما را می پوشانند و آن را در حفره شانه نگاه می دارند. روتاتور کاف موجب حرکت و ثبات شانه­ هایتان می شود.

۳- پارگی تاندون در فرد سالمند

شکافتن و پاره شدن تاندون­ها ممکن است که از آسیب ­دیدگی­ های حاد یا تغییرات تخریبی (دژنراتیو) در تاندون­ها به دلیل افزایش سن، استفاده بیش از حد از آنها و ساییدگی، پارگی و یا آسیب ناگهانی رخ دهد. این پارگی­ها ممکن است جزئی باشد یا اینکه موجب شود تا تاندون از وسط به دو تکه تقسیم شود. در اکثر نمونه­ هایی که با پارگی کامل تاندون مواجه هستیم، تاندون در واقع از اتصالات خود به استخوان بیرون کشیده می شود. آسیب­ های تاندون روتاتور کاف  و عضله دوسر بازو از شایع­ترین آسیب­ها به شمار می روند.

۴- برخورد و درد شانه در سالمندان

برخورد شانه زمانی رخ می دهد که تیغه شانه (آکرومیون)، وقتی ­که بازو از بدن دور می شود، بر روی بافت­های نرم زیرین بازو فشار وارد کند. زمانی که بازو بلند می شود، آکرومیون ساییده شده یا با تاندون­های روتاتور کاف و بورس برخورد می کند. این امر می تواند منجر به بورسیت و التهاب تاندون و همچنین باعث درد و محدود ساختن حرکت شود و فرد سالمند را حتی برای انجام کارهای ساده و روزمره دچار مشکل کند . با گذشت زمان، برخوردهای شدید می تواند حتی موجب پارگی روتاتور کاف شود.

۵- ناپایداری شانه در سالمند

ناپایداری شانه زمانی رخ می دهد که سر استخوان بازو مجبور شود تا از حفره شانه خارج گردد. این امر می تواند در اثر یک آسیب دیدگی ناگهانی یا در اثر استفاده بیش از حد از شانه باشد. دررفتگی شانه می تواند جزئی باشد، در حالی که تنها بخشی از سر استخوان بازو از حفره بیرون آمده باشد. این امر نیمه دررفتگی نامیده می شود. دررفتگی کامل به این معنا است که سر استخوان بازو به طور کامل از حفره بیرون برود. هنگامی ­که در فرد سالمند رباط­ها، تاندون­ها و ماهیچه­ های اطراف شانه شل یا پاره می شوند، می تواند بارها و بارها دررفتگی رخ دهد.

در حالتی که بازوی خود را از بدنتان دور می کنید، دررفتگی دوره­ای که ممکن است جزئی یا کامل باشد، می تواند موجب درد و ناپایداری شود. حملات پی در پی نیمه دررفتگی یا جابجایی استخوان منجر به افزایش خطر ابتلا به آرتروز در مفاصل می شود.

۶- آرتروز و درد شانه در سالمندان

درد شانه در سالمندان همچنین می تواند ناشی از آرتروز شانه باشد که مشکلات خودش رو در پی خواهد داشت! انواع مختلفی از آرتروز وجود دارد. شایع­ترین نوع آرتروز در شانه استئوآرتریت نام داد که همچنین با نام آرتروز «ساییدگی و پارگی» شناخته می شود. علائم این بیماری عبارتند از تورم، درد و سفتی و به طور معمول این بیماری در سنین میانسالی بروز می یابد. استئوآرتریت به آهستگی پیشرفت می کند و درد حاصل از این نوع آرتروز با گذشت زمان و بالا رفتن سن در فرد بدتر می شود. استئوآرتریت ممکن است که در اثر آسیب ­دیدگی­ های ناشی از فعالیت­های ورزشی و کاری و حتی ساییدگی­ها و پارگی­های مزمن حاصل شود. سایر انواع آرتروز می تواند مربوط به پارگی روتاتور کاف، عفونت یا التهاب باشد.درمان درد شانه سالمند | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

اغلب مردم به منظور کاهش درد آرتروز، از حرکت دادن شانه خود اجتناب می کنند! این امر گاهی اوقات منجر به سفتی و سخت شدن قطعات بافت نرم مفصل می شود و در نتیجه در حرکت آنها محدودیت ایجاد می­کند زیرا هر حرکت کوچکی با درد همراه است.

علل درد شانه در شب و هنگام خواب

هرچند بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات شانه موجب درد شانه می‌شوند اما درد شانه در شب، در اغلب موارد ناشی از التهاب تاندون‌های روتاتور کاف است. التهاب تاندون‌های روتاتور کاف می‌تواند علل مختلفی داشته باشد از جمله:

  • پارگی تاندون
  • بالا رفتن سن 
  • نحوه‌ی خوابیدن
  • بیدار ماندن در شب
  • انتخاب تشک نامناسب
  • قرارگیری بدن در حالت ناصحیح
  • آسیب‌های مکرر شانه در حین کار
  • عدم برطرف شدن فشار‌ها و تنش‌های ایجاد شده در طول روز

خلاصه مطلب درد شانه در سالمندان

درد شانه (کتف ) در سالمندان یک عارضه بسیار شایع است. آناتومی منحصر به فرد و دامنۀ حرکت مفصل بازو، موجب آسیب پذیری آن می شود. اگر آسیب موجب درد شدید می شود، نیازمند رسیدگی فوری است. همچنین اگر سالمند دچار هرگونه تغییر شکل در مفصل، تورم ناگهانی، ناتوانی در استفاده از مفصل، ضعف یا بیحسی در بازو یا دستها یا درد غیر قابل تحمل شد، باید به پزشک مراجعه کند. امیدواریم با مطالعه مقاله بالا اطلاعات کاملی در مورد این بیماری بدست آورده باشید با این حال اگر سوال یا ابهامی در مورد این بیماری داشتید در بخش نظرات زیر همین پست از ما بپرسید و برای دریافت جواب به همین صفحه بازگردید.