مركز خدمات بالینی ، مراقبتی و آموزشی در منزل پارسیان مهرپرور تحت نظارت مستقیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

  • info@mehrparvar.com
  • 021-44442410
خواب آلودگی سالمندان|مرکز پارسیام مهرپرور

خواب آلودگی سالمندان : علل خواب آلودگی (+ 10 درمان خواب آلودگی روزانه سالمندان)

خواب آلودگی سالمندان در طول روز می‌تواند از نشانه‌های مشكلات قلبی – عروقی باشد که این مشکل در سالمندان خطر مرگ را به شدت افزایش می‌دهد. در این مقاله از سایت مرکز مهرپرور به بررسی علل خواب آلودگی و بی حالی و ۱۰ درمان خواب آلودگی روزانه سالمندان می‌پردازیم. برخی سالمندان در طول شبانه روز هر چقدر که می‌خوابند باز هم احساس خواب آلودگی و خستگی دارند. حتی صبح که تازه از خواب بیدار میشوند، نمیتوانند از رختخواب بلند شوند و تمایل دارند باز بخوابند. اگر شما جزء این نوع سالمندان هستید و یا سالمندی در اطرافتان دارید که این علائم را دارند، حتما باید بررسی کنید و علت این موضوع را بیابید. یکی از نشانه‌های مشکلات قلبی و عروقی خواب آلودگی سالمندان می‌باشد که می‌تواند خطر مرگ ایجاد کند.

در ادامه به موارد زیر می‌پردازیم :

  • در طول یک شبانه روز چند ساعت باید بخوابیم؟
  • آیا سالمندان با بیشتر خوابیدن در طول شبانه روز، زندگی بهتری دارند؟
  • بررسی 9 علت خواب آلودگی زیاد سالمندان
  • درمان خواب آلودگی سالمندان

در طول یک شبانه روز چند ساعت باید بخوابیم؟

مقدار خواب افراد در سنین مختلف، متفاوت است و با بالا رفتن سن ساعت بیولوژیکی بدن تغییر می‌کند. اما بعضی اوقات میزان خوابیدن در افراد به قدری زیاد می‌شود که در طول یک شبانه روز، بیشترین زمان به خوابیدن تعلق دارد. حال به بررسی متوسط زمان خواب مناسب در افراد مختلف می‌پردازیم :

سن
میزان زمان خواب مناسب
افراد میانسال و سالمندان ۷ ساعت خواب در شب
نوزادان تازه متولد شده تا ۲ ماهگی ۱۲ تا ۱۸ ساعت در روز
نوزادان ۲ تا ۱۱ ماهگی ۱۴ تا ۱۵ ساعت
کودک ۱ تا ۳ سال ۱۲ تا ۱۴ ساعت
کودک۳ تا ۵ سال ۱۱ تا ۱۳ ساعت
کودکان ۵ تا ۱۰ سال ۱۰ تا ۱۱ ساعت
نوجوانان ۱۰ تا ۱۸ سال ۸ تا ۹ ساعت
بزرگسالان بالای ۱۸ سال ۷ تا ۹ ساعت

توجه:

بهترین خواب با کیفیت زمانی صورت می‌گیرد که بدن در ۶ ساعت خواب به پایین ترین دمای خود نزدیک شود و همچنین میزان ترشح *ملاتونین*به بیشترین میزان خود برسد.

آیا سالمندان با بیشتر خوابیدن در طول شبانه روز، زندگی بهتری دارند؟

خواب زیاد باعث مرگ میشود؟! یکی از عوامل مهم جسم سالم، خواب است اما خوابیدن بیش از میزان مورد نیاز بدن در سالمندان می‌تواند از علائم برخی بیماری‌ها باشد. دانشمندان بررسی کردند، سالمندی که ساعات زیادی را در طول شبانه روز خواب است، امکان دارد که به بیماری‌های قلبی و یا دیابت مبتلا باشد و همچنین خطر مرگ در این سالمندان بیشتر است. مطالعات نشان می‌دهد سالمندانی که دچار افسردگی هستند و همچنین دارای شرایط بد اجتماعی و اقتصادی هستند، بیشتر می‌خوابند. این موارد ارتباط مستقیم با خواب دارد و عوارض بدی را روی جسم و روح سالمند می‌گذارد.

بررسی 11 علت خواب آلودگی و منگی زیاد سالمندان

علت خواب زیاد در سالمندان چیست؟ همه ما گاهی خواب آلود می‌شویم که به کمک استراحت و خواب می‌توان آن را مرتفع کرد. اما خواب زیاد در سالمندان نشانه چیست؟ پاسخ این است که مجموعه‌ای از عوامل روانشناختی و فیزیکی باعث ایجاد خستگی و خواب ‌آلودگی مزمن در سالمندان و افراد می‌شود. در ادامه به بررسی علل خواب آلودگی سالمندان و اینکه چه بیماری‌هایی باعث خواب زیاد می‌شود؛ می‌پردازیم.

1) به وجود آمدن عفونت در سالمند

علت چرت زدن سالمندان: بیشتر عفونت‌ها دارای علائم ظاهری هستند. اما برخی از آنها، مانند بیماری‌های سیستم ایمنی، علائمی مشهودی ندارند و عفونت به صورت خستگی و خواب آلودگی شدید خود را در سالمند نمایان می‌کند که در این زمان فقط با مراجعه به پزشک می‌توانید متوجه آن بیماری در سالمندتان بشوید. اگر شما به عنوان پرستار سالمند از سالمندی نگهداری می‌کنید به این موضوع توجه داشته باشید.

2) خواب زیاد در سالمندان به دلیل به وجود آمدن آلرژی

خواب زیاد در سالمندان نشانه چیست؟ ترکیبات شیمیایی مانند هیستامین که بدن در زمان آلرژی و برای مقابله با آن ترشح می‌کند،سبب ایجاد خواب آلودگی سالمندان می‌شود. برای مثال زمانی که سالمند یک گل را می‌بوید یا دستگاه تنفسی سالمند ملتهب می‌شود،سالمند دچار بی خوابی می‌شود زیرا‌هاگ‌ها وارد سیستم تنفسی سالمند شده اند. پرستار سالمند می‌تواند از این موضوع جلوگیری کند و سالمند را از این مواد آلرژی زا دور نگه دارد.

3) به وجود آمدن کم ‌خونی در سالمند

علت خواب زیاد سالمندان چیست؟ مهمترین کار گلبول قرمز (RBC)،دریافت اکسیژن از ریه‌ها و انتقال آن به دیگر ارگان‌های بدن است. زمانی که سالمند دچار کم خونی میشود، به شدت احساس خستگی دارد.

4) به هم ریختن هورمون‌های زنانه در خانم‌های سالمند

علت خواب زیاد در زنان میانسال: در اثر کاهش هورمون استروژن در خانم‌های سالمندان می‌تواند علائمی نظیر کاهش وزن و خستگی در آنها ایجاد شود. همین موضوع علت خواب آلودگی در زنان می‌باشد.

خواب آلودگی سالمندان|مرکز پارسیان مهرپرور

5) قطع شدن تنفس در خواب (Sleep Apnea) در سالمندان

چرا سالمندان زیاد می‌خوابند؟! برخی سالمندان با اینکه در شب ۸ ساعت کامل یا حتی بیشتر هم می‌خوابند اما در طول روز هم احساس خستگی و خواب آلودگی سالمندان دارند. sleep apnea در اصل به زمانی گفته می‌شود که در زمان خواب چندین ثانیه تنفس سالمند در خواب قطع می‌شود. در طول شب سالمند هر باری که این اتفاق برایش می‌افتد از خواب بیدار میشود و مجدد به خواب میرود اما ممکن است متوجه نشود که این بیدار شدن‌های کوتاه به دلیل sleep apnea رخ می‌دهد.

6) کاهش اشتها در سالمندان

زمانی که سالمند کمتر از نیاز بدنش غذا میخورد دچار خستگی میشود. به علاوه در سالمندی که از غذا‌های اشتباه و مضر تغذیه می‌کند این خستگی رخ می‌دهد. پرستار سالمند و همچنین اطرافیان سالمند باید به خورد و خوراک سالمند توجه بیشتری داشته باشند.برای مثال، اگر سالمند در ابتدای روز شیرینی جات مصرف کند، میزان گلوکز خون به شدت بالا رفته و سالمند سریعا با همان شدت دچار افت قند خون میشود. این موضوع باعث میشود تا سالمند برای مدتی دچار کسالت شود و احساس خستگی کند.

7) به وجود آمدن افسردگی در سالمندان

خستگی و سردرد، بی میلی جنسی و اثر مخرب روی روان فرد از جمله علائم افسردگی میباشد. زمانی که احساس کردید بیش از ۲ هفته هست که این نوع علائم در سالمندتان به وجود آمده است، احتمالا سالمند دچار افسردگی شده است. در این زمان حتما سالمند را نزد پزشک ببرید. اگر سریع اقدام کنید جای نگرانی نیست زیرا روان درمانی و مصرف دارو میتواند روی افسردگی سالمند اثر کند و جلوی پیشرفت آن را بگیرد و بعد از مدتی سلامتی حاصل شود. پرستار سالمند باید توجه کند که دارو‌ها را راس ساعت مقرر به سالمند بدهد تا زودتر به نتیجه برسند.

8) به وجود آمدن کم کاری تیروئید در سالمند (Hypothyroidism)

تیروئید غده ای است که در جلوی گردن و در بالای جناق واقع شده و وظیفه ساخت و ترشح هورمون‌های تیروئیدی را بر عهده دارد. کم کاری تیروئید (Hypothyroidism) در افراد با سنین ۵۰ سال یا بالاتر و در زنان شایعتر است، به طوریکه نسبت ابتلای زنان به مردان حدود دو تا هشت به یک می‌باشد. کم کاری خود به خود تیروئید گاهی اوقات ناشی از التهاب تیروئید است که در اوایل زندگی رخ می‌دهد و با تخریب پیشرونده بافت تیروئید همراه است. شیوع بیشتر کم کاری تیروئید در سالمندان ممکن است در ارتباط با تغییرات عملکرد سیستم ایمنی به علت افزایش سن باشد.

عنوان توضیحات
تیروئید تعریف : یک غده درون ریز در بدن

جایگاه : در گردن و جلوی حنجره

وظیفه : کنترل سوخت و ساز و متابولیسم بدن

علائم در زمان کم کاری این غده : احساس خستگی، کسالت و خواب آلودگی

9) به وجود آمدن دیابت در سالمندان

با ایجاد دیابت در سالمند، دیگر گلوکز موجود در خون توسط سلول‌ها استفاده نمی‌شود که از آن برای تبدیل انرژی استفاده کنند، پس گلوکز در خون سالمند می‌ماند. در این زمان بدن سالمند انرژی خود را از سوزاندن گلوکز دریافت نکرده، در نتیجه دچار کمبود سطح انرژی شده و خستگی و کسالت در سالمند ایجاد می‌شود.

10) نقش کبد در ایجاد خستگی و خواب آلودگی سالمندان

علت چرت زدن و خواب آلودگی سالمندان: برخی سالمندان بعد از مصرف ناهار، احساس خواب آلودگی دارند و باید حتما کمی بخوابند.۷۰% از این سالمندان دارای کبد چرب می‌باشند. کبد چرب نوعی بیماریست که باید با انجام سونوگرافی تشخیص داده شود و درمان شود. کبد نقش مهمی در بدن سالمند دارد. سالمندی که با وجود میزان خواب مناسب در شب، صبح‌ها به سختی بیدار می‌شود و در طول روز هم احساس خستگی و خواب آلودگی دارد، به احتمال زیاد دچار بیماری کبدی شده است.

دانشمندان می‌گویند :

ارتباط مستقیم بین استراحت سالمند و کبد آن وجود دارد و اگر سالمند با این وجود که در طول شب استراحت کافی داشته اما با این حال در طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی دارد، حتما دارای نارسایی کبدی می‌باشد.

نقش کبد در بدن

با بررسی نقش کبد در بدن(تولید انرژی) میتوان فهمید که چرا زمانی که کبد درست کار نکند سالمند دچار خستگی و کسالت می‌شود. فرایند کار کبد در بدن تبدیل گلوکز به گلیکوژن و ذخیره آن در بدن برای استفاده بعدی می‌باشد.

نکته :

اگر سالمند در طول شب به میزان کافی استراحت نکند و یا کم بخوابد، به مرور زمان این موضوع سبب ایجاد کبد چرب در آن می‌شود. در این زمان سالمند بیشتر تمایل به خوردن غذاهای چرب و پر کالری دارد.

11) علت خواب زیاد سالمند آلزایمری چیست؟

آیا خواب زیاد خطرناک است؟! یکی از بیماری‌هایی که به سبب خواب زیاد در سالمندان به وجود می‌آید، آلزایمر است. آلزایمر به آن دسته از بیماری‌هایی تعلق دارد که با افزایش سن، بروز پیدا می‌کند. به همین دلیل معمولا این بیماری در سالمندان دیده می‌شود. سالمندان با سبک زندگی نادرست و خواب نامنظم می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری را شدت بخشند و سلامتی خود را به خطر بیندازند. سالمندانی که در طول روز بیش از حد چرت می‌زنند و دچار خواب آلودگی هستند، باید در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنند. این مسئله می‌تواند ناشی از تجمع بتا آمیلوئید در مغز آن‌ها باشد. تجمع بتا آمیلوئید و تولید مواد سمی می‌تواند از اصلی‌ترین دلایل ابتلای فرد به آلزایمر باشد.

درمان خواب آلودگی سالمندان

بیماران دچار پرخوابی یک ناقل شیمیایی مغزی تولید می‌کنند که آن‌ها را در همه اوقات در حالت خواب‌ آلوده نگه می‌دارد. این یافته‌ها دال بر این است که احتمالا درمان دارویی برای افراد دچار پرخوابی می‌تواند موثر باشد. حال به بررسی 10 عامل موثر در درمان خواب آلودگی سالمندان می‌پردازیم :

1- داشتن فعالیت فیزیکی

عموم مردم برای درمان خواب آلودگی سالمندان چرت زدن را تجویز می‌کنند. اما اگر در طول روز سالمند روی تخت باشد آیا خستگی اش بیشتر نمی‌شود؟ برخلاف باور عموم استراحت یا خوابیدن بیش از حد، درست برعکس چیزی است که ما انتظار داریم عمل می‌کند. حرکت و جنب و جوش انرژی را تقویت می‌کند. بهتر است به جای استراحت، در معرض هوای تازه قرار بگیرید. این کار به سبب آزاد شدن اندورفین باعث بهتر شدن خلق و خوی شما می‌شود. فراموش نکنید که غم و افسردگی ایجاد کننده خستگی و خواب آلودگی سالمندان هستند.

خواب آلودگی در سالمندان|مرکز پارسیان مهرپرور

2- درمان خواب آلودگی سالمندان با تقویت گلبول‌های قرمز

یکی از عناصر ضروری و مورد نیاز بدن انسان‌ها آهن است. افرادی که کمبود آهن دارند بدنشان نمی‌تواند به اندازه کافی گلبول قرمز تولید کند. ضرورت وجود گلبول قرمز از آن جهت است که حاوی هموگلوبین، انتقال دهنده اکسیژن می‌باشد. کمبود اکسیژن منجر به کاهش عملکرد بدن می‌شود و در نهایت، خستگی و خواب آلودگی ایجاد می‌کند. به این وضعیت، کم‌خونی ناشی از فقر آهن می‌گویند.

مقابله با کم خونی فقر آهن

یکی از روش‌های مقابله با کم خونی فقر آهن، استفاده از دمنوش برگ‌ گزنه است. گزنه سرشار از آهن و ویتامین C است. وجود ویتامین c به همراه آهن در این گیاه سبب افزایش جذبِ آهن می‌شود.

3- مصرف گیاه جینسِنگ برای درمان خواب آلودگی

گیاه جینسنگ به سازگاری بدن با استرس کمک می‌کند. این گیاه با بهبود عملکرد سیستم آدرنال، به رویارویی بدن با استرس کمک می‌کند. وقتی صحبت از واکنش هورمونی به استرس می‌شود، سیستم آدرنال، مرکز فرماندهی بدن است. کورتیزول، هورمون «استرس» می‌تواند بر کیفیت خواب ما اثر بگذارد و تعیین‌کننده‌ی به خواب رفتنِ دوباره‌ی ما در شب باشد، زیرا با ترشح هورمون کورتیزول، ملاتونین سرکوب می‌شود. ما برای داشتنِ چرخه‌ی منظم خواب و بیداری به ملاتونین نیاز دارید.

4- مصرف بیشتر مرکبات برای درمان خواب آلودگی سالمندان

برای درمان خواب آلودگی سالمندان، روز خود را با یک لیوان آب لیموترش آغاز کنید. این محصول انرژی‌بخش است و خواص درمانی زیادی دارد.

5- منیزیم و درمان خواب آلودگی

یکی از مواد مغذی که بدن قادر به تولید آن نمی‌باشد منیزیم است. هر چیزی از عملکرد ماهیچه و اعصاب گرفته تا سنتز پروتئین و تولید انرژی، به منیزیم نیاز دارد. بهترین راهِ دریافت منیزیم، مصرف غذاهای حاوی منیزیم به جای قرص‌های مکمل است. سبزیجات پر برگ به رنگ سبز تیره، آجیل، غلات کامل و موز، همگی سرشار از منیزیم هستند.

6- مصرف شیرین‌بیان برای درمان خواب آلودگی سالمندان

مصرف شیرین بیان به دلیل وجود گلیسیریزین در بهبود خستگی مفید است. این گیاه به بهبود تنظیم سطح کورتیزول کمک میکند. اگر بدن اندازه‌ی کافی کورتیزول تولید نکند در طول روز، احساس خستگی می‌کنید. میزان تولید کورتیزول باید متعادل باشد.

میزان تولید کورتیزول علائم
1- بیش از حد معمول قادر به خوابیدن نخواهید بود.
2- کمتر از حد معمول استراحت شما مختل خواهد شد.

اگر بیش از حد باشد، قادر به خوابیدن نخواهید بود و اگر کمتر از حد باشد، استراحت شما مختل خواهد شد.

7- مصرف نوشیدنی‌های انرژی زای خانگی

نوشیدنی‌های غیرطبیعی به مشکلات فیزیکی افراد اضافه می‌کند. بهتر است انواع نوشیدنی‌ها در منزل تهیه شوند.

8- خواب کافی برای درمان خواب آلودگی سالمندان

خواب کافی از تجربه احساس خستگی و خواب آلودگی که می‌توانند بر عملکرد روزانه شما تاثیرگذار باشند، جلوگیری می‌کند. اگر نمی‌توانید خواب شبانه کافی داشته باشید، یک چرت کوتاه در طول روز می‌تواند به افزایش انرژی شما کمک کند.

9- کاهش وزن

حمل وزن اضافی بدن انرژی زیادی از سالمند می‌گیرد. کاهش وزن نه تنها می‌تواند سطوح انرژی را افزایش دهد، بلکه از فشار اضافی بر قلب نیز می‌کاهد.

خواب آلودگی در سالمندان|مرکز پارسیان مهرور

10- غذا خوردن منظم برای درمان خواب آلودگی سالمندان

مصرف وعده‌های غذایی کوچک و میان وعده‌ها در طول روز، جریان سوخت و ساز و انرژی را افزایش می‌دهد. البته باید از مصرف مواد غذایی سالم و متعادل اطمینان حاصل شود.

خلاصه مطلب خواب آلودگی سالمندان

خستگی و خواب آلودگی در سالمندان ممکن است عوارضی را موجب شود که بر عملکرد روزانه آنها تاثیرگذار بوده و خطر بیماری قلبی، مشکلات کلیوی، افسردگی، آرتریت و اختلالات ریوی را در بیمار افزایش دهد. همچنین ممکن است به شرایط پزشکی دیگر مانند مشکلات خواب، سرطان، کم خونی و اختلالات التهابی منجر شود. اگر خواب آلودگی را تجربه می‌کنید، مراجعه به پزشک به منظور تشخیص دلیل و آگاهی از چگونگی مقابله و درمان آن مهم است. جهت مشاوره رایگان می‌توانید با مرکز مهرپرور، تماس حاصل فرمایید.