مركز خدمات بالینی ، مراقبتی و آموزشی در منزل پارسیان مهرپرور تحت نظارت مستقیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

  • info@mehrparvar.com
  • 021-44442410
درمان استرس در سالمندان | مرکز پارسیان مهرپرور

استرس در سالمندان : 8 علت اضطراب سالمندان + راههای مفید مقابله با استرس سالمندان

علل استرس در سالمندان + راه های مقابله با اضطراب سالمندان

 موضوع مورد بررسی در این مقاله روش های آرام کردن سالمندان در مقابل اضطراب و استرس که می تواند مورد استفاده خانواده و پرستار سالمند قرار بگیرد. همانطور که می دانید استرس و نداشتن آرامش در سالمندان دلایل بسیاری دارد که می تواند شامل نداشتن همسر، دغدغه های اقتصادی، بیماری های جسمانی و نبود وابستگی به اطرافیان باشد. استرس در بیشتر سالمندان، هم از نظر جسمی، هم روان شناسی تاثیر می گذارد. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله  قبل از بررسی روش های رسیدن به آرامش در سالمندان نشانه های استرس در سالمندان و تکنیک های های کمک به آنها برای رسیدن به آرامش را شناسایی کنیم.

چرا سالمندان دچار استرس می شوند؟

سالمندان به دلائل مختلفی دچار استرس می شوند که شامل تغییر در سبک زندگی شخصی، وارد شدن به دوران بازنشستگی، نگهداری از همسر بیمار، مرگ اطرافیان، نزدیکان و دوستان صمیمی، کاهش توانایی ها و قوای جسمانی و وجود بیماری های مزمن و ناتوان کننده، نگهداری از نوه ها، نگرانی در خصوص زندگی مستقل و ترس از تنها شدن، نگرانی در خصوص طرد شدگی یا زندگی در سرای سالمندان و کمبود مجموعه های حمایت کننده اجتماعی، از عمده علل ایجاد استرس در سالمندان است.

علت اضطراب سالمندان | مرکز پارسیان مهرپرور

نشانه های استرس در سالمندی چیست؟

استرس در دوران سالمندی نشانه هایی دارد که شامل موارد زیر میشود

  • تپش قلب
  • سردی دست و پا
  • سیاهی زیر چشم
  • وجود رطوب در بدن
  • افزایش سرعت تنفس
  • یبوست و گاهی اسهال
  • سایش دندان ها روی هم
  • افزایش فشارخون در سالمندان
  • تهوع، نفخ، استفراغ، سوزش معده
  • احساس ضعف و خستگی در سالمند
  • وجود سردردهای تنشی در سالمندان
  • لرزش دست ها و دردهای عضلانی در سالمندان
  • وجود مشکلات گوارشی در سالمندان مثل کاهش اشتها

علائم وجود استرس در سالمندان

دردهای مزمن در ناحیه عضلات ، سردرد ، درد سینه ، مشکلات خواب، افزایش یا کاهش وزن و ناراحتی معده در سالمندان از نشانه های شایع استرس می باشد. این در حالی است که استرس در بعضی از سالمندان منجر به مشکلات پیچیده تری مانند افسردگی یا انجام ندادن فعالیت های روزمره خواهد شد.زمانی که سالمندی دچار استرس می شود نیاز به مراقبت پیدا می کنند ، این کمک می تواند از طریق دوستان یا بستگان و یا پرستار سالمند دریافت شود. نظر دادن در مورد منشأ استرس در سالمندان دشوار می باشد ، فراموش نکنید که با سالمند در مورد دلائل استرسش صحبت کنید. آرامش نداشتن و استرس در سالمندان دلایل زیادی دارد که می تواند شامل نبودن همسر، نگرانی های مادی، مشکلات سلامتی و نبود وابستگی در سالمندان باشد .

استرس در سالمندان | مرکز پارسیان مهرپرور

8 علت عمده استرس در سالمندان

  1. نگهداری از نوه ها
  2. دوران بازنشستگی و وضعیت مالی در آن دوران
  3. مرگ اقوام، نزدیکان ،افراد مورد علاقه ودوستان صمیمی
  4. نگرانی در خصوص طرد شدگی ویا زندگی در خانه سالمندان
  5. کاهش توانایی ها و قوای جسمانی و وجود بیماریهای مزمن وناتوان کننده
  6. نگهداری از همسر بیمار امکان داردباعث استرس و افسردگی در سالمندان شود.
  7. نگرانی در خصوص زندگی مستقل و ترس از تنها شدن برای سالمندان بسیار سخت است وباعث استرس و ناامیدی در آنها میشود.
  8. هر تغییرجدیدی در زندگی خصوصا تغییر در شیوه زندگی ویا محل زندگی خود وخانواده میتواند استرس را برای سالمندان به همراه داشته باشد.

مدیریت استرس در سالمندان

خواندن نماز و دعا در آرامش قلبی و روحی سالمندان بسیار موثر است. عوامل استرس زای دوره سالمندی از نوع فقدان و برگشت ناپذیر است. وقتی تعداد این اضطراب ها در سالمندان زیاد و فاصلۀ آنها کم شود و قوای بدنی نیز تحلیل رفته باشد، تاثیرات مخرب آن بیشتر می شود. به روش های زیر استرس آنان را کنترل کنید:

  1. سالمند باید رژیم سالم غذایی داشته باشد و در فعالیت هایی که به آنها علاقه دارد نیز شرکت کند.
  2. خانواده سالمند و پرستار سالمند می توانند سالمند را تشویق کنند تا روابط اجتماعی خود را حفظ کند و آنها را گسترش دهد. رعایت همین نکته ساده هم می تواند تأثیر قابل توجهی در زندگی سالمندان داشته باشد
  3. خواب کافی شبانه می تواند فشار استرس را از سالمندان دور کند.

درمان استرس در سالمندی | مرکز پارسیان مهرپرور

درمان اضطراب و استرس در سالمندان

برای مقابله با اضطراب در سالمندان باید با آنها درباره احساسات و نگرانی هایی که دارند صحبت کرد،  با آنها طوری رفتارکنیم که بتوانیم اعتماد به نفسشان را بالا ببریم و سالمندان را برای استفاده از وسایل کمکی مثل عصا، عینک، سمعک، در صورت نیاز تشویق کنیم و به آنها بگوییم که استفاده از این وسایل نشانه ضعف در آنها نیست. ارتباط شان را با خانواده حفظ کنیم،  در خانه آنها را به کاری مشغول کنیم  مانند:

  • کاشتن سبزیجات و گل و گیاه
  • آشپزی کردن

4 تکنیک رسیدن به آرامش برای سالمندان:

۱-  آرامش عضلات :  این تکنیک باعث می شود سالمندان تشویق شوند  که  چطورعضلات خود را منقبض یا فشرده و سپس رها کنند. این فشردگی و رهایی شامل عضلات اصلی یعنی شانه ها، بازوها، انگشتان دست، پاها و انگشتان پا می شود.

۲- تصویرسازی ذهنی :  تصویرسازی ذهنی  به این معنا است که سالمندان خود را در مکانی زیبا و مورد علاقه خود در حال انجام فعالیتی که دوست دارند تصور کنند. مثلا تصور کنند در سواحل خزر هستند یا روی قله کوه های دماوند یا در حال شنا کردن در دریاچه ای زیبا.

۳- ورزش های آرام :  ورزش های آرام مثل یوگا، پیلاتس و تایچی  وپیاده روی میان سالمندان محبوب هستند و به آنها اجازه می دهند بدنشان را در حالی که روی تکنیک تنفس تمرکز کرده اند، تقویت کنند.

۴- گوش دادن موسیقی های آرامبخش : گوش دادن موسیقی های آرامش بخش ومورد علاقه آنها به سالمندان کمک می کند ترس و اضطرابشان را از بین ببرند. منابع استرس در سالمندان با منابع استرس در جوانان فرق دارد ، اما به این معنا نیست که استرس خاص است. استرس آنان هم می تواند به راحتی استرس جوانان از بین برود. تنها مساله این است که این استرس زود تشخیص داده شود و به روش های مناسب از بین برود.

خلاصه مدیریت و درمان استرس سالمندان : توصیه های طلایی مرکز مهرپرور

برای مقابله با استرس در سالمندان باید با آنان در خصوص احساسات و نگرانی هایشان صحبت کرد، به آنان اعتماد به نفس داد و آنان را برای استفاده از وسایل کمکی مانند عصا، عینک و سمعک، در صورت نیاز تشویق کرد. حفظ ارتباط با خانواده، مشغول کردن آنان به کاری در خانه، خواندن نماز، دعا و قرآن از دیگر راه های جلوگیری از اضطراب است. بهتر است برای این که استرس را از سالمندان دور کنید و آن ها را به آرامش برسانید تشویق شان کنید که از سلامت روانی و جسمی شان تا جایی که امکان دارد مراقبت کنند؛ به طور مثال :

  • داشتن رژیم سالم غذایی، ورزش یا شرکت در فعالیت هایی که از آن لذت می برند به آن ها در کنترل استرس شان کمک می کند.
  •  آنها را تشویق کنید روابط اجتماعی خود را حفظ کنند و آن را گسترش دهند.
  •  خواب کافی هم در رسیدن به آرامش در سالمندان کمک می کند.