مركز خدمات بالینی ، مراقبتی و آموزشی در منزل پارسیان مهرپرور تحت نظارت مستقیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

  • info@mehrparvar.com
  • 021-44442410
علت پا درد سالمندان|مرکز پارسیان مهرپرور

علت پا درد سالمندان : 13 علت شایع درد پا و روش های پیشگیری و درمان بیماری های پا

علت پا درد در سالمندان را باید در بین بیماری های رایج مربوط به پا جست و جو کرد. درد در ناحیه پا انجام کارهای روزمره سالمندان و همچنین بلند شدن از صندلی یا بالا رفتن از پله‌ها را مختل می کند. برخی سالمندان به علت پا درد دچار عدم تعادل می شوند. سالمندانی که دچار درد در قسمت های مختل پا هستند اغلب بی تحرک می شوند و در نتیجه آن دچار افزایش وزن خواهند شد. سالمندانی که توانایی پیاده روی خود را از دست می دهند، دچار عوارض قلبی می شوند. به دلیل اهمیت این موضوع در این نگارش از مرکز پارسیان مهرپرور علت پا درد سالمندان در را بررسی می کنیم.

در ادامه به موارد زیر می پردازیم:

  1. 13 علت پا درد سالمندان
  2. 7 علت درد کف پا در سالمندان
  3. برخی دیگر از علل پا درد در سالمندان
  4. علت درد ساق پا در سالمندان
  5. علت پا درد شبانه
  6. سالمندی بدون درد پا
  7. روشهای خانگی درمان پا درد سالمندان
  8. خلاصه مطلب

13 علت پا درد سالمندان

سالمندان به این علت که سالهای زیادی روی پاها خود ایستاده اند دچار برخی تغییرات در پا می شوند. بیشتر بالشتک طبیعی زیر پاشنه پا و نوک پای آنان از دست رفته است. قوس پا صاف تر و کم انعطاف‌تر، مچ پا و مفاصل پا خشک‌تر و کل قسمت روی پا پهن‌تر و بلندتر می‌شود. به علت این تغییرات، ممکن است دچار درد پا و مشکلات دیگر شوند حتی اگر قبلا هیچ مشکلی در پاهای خود نداشته باشند. برخی سالمندان که سابقه بیماری های زمینه ای دارند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به مشکلات پا قرار دارند. دیابت می‌تواند باعث کاهش گردش خون و آسیب عصبی در پا بشود. علل رایج پا درد سالمندان به شرح زیر است:

1) زائده استخوانی کنار پا

زائده استخوانی کنار پا گاهی یک ویژگی ارثی است اما ممکن است در اثر سال‌ها اصطکاک ناشی از کفی‌های نامناسب نیز ایجاد شود. صافی کف پا، نقرس و آرتروز نیز شانس شما را برای ایجاد این بیرون زدگی پا افزایش می‌دهد.

2) علت پا درد سالمندان : میخچه و پینه

میخچه بوسیله اصطکاک ناشی از کفش‌ها یا جوراب‌های نامناسب و یا در اثر مالش انگشتان پا به یکدیگر ایجاد می‌شود. پینه شبیه میخچه است، اما بر روی بخش کروی زیر پنجه یا پاشنه پای شما ایجاد می‌شود.

3) انگشت چکشی

انگشت چکشی ناشی از فشار غیر طبیعی در عضلات و تاندون‌های اطراف مفاصل پا می‌باشد، که باعث خم شدن و پیچ خوردن انگشت می‌شود. در نهایت مفصل سفت می‌گردد.

4)علت پا درد سالمندان : مشکلات ناخن پا

فرو رفتن ناخن در گوشت (معمولا بر روی انگشت شست) در اثر ناهنجاری‌های ارثی، کوتاه کردن نادرست ناخن‌ها، آسیب به انگشتان پا، عفونت، یا اصطکاک ناشی از کفش‌های نامناسب ایجاد می‌شود. ناخن‌های با ضخامت غیر عادی، ترک خورده و زرد رنگ ممکن است به علت عفونت‌های قارچی، اصطکاک ناشی از کفش، صدمات و یا بیماری‌هایی مانند دیابت یا پسوریازیس باشند.

5) مشکلات پای دیابتی

در مشکلات پای دییابتی شما ممکن است کاهش احساس در پاهای خود در اثر دیابت را تجربه کنید، که متوجه آسیب شدن را برای شما دشوار می‌کند. همچنین، در صورت وجود دیابت جریان خون در پاهای شما دچار اختلال می‌شود، بنابراین مبارزه با عفونت می‌تواند سخت‌تر باشد.

6) علت پا درد سالمندان : مشکلات آرتروز پا

آرتروز، نقرس و آرتریت روماتوئید مشکلاتی هستند که می‌تواند باعث درد شدید پا شوند.

7) درد پاشنه پا

شرایطی مانند فاسیت صاف ممکن است ناشی از نیرو برد ضعیف پا، از جمله صافی بیش از حد یا قوس بیش از حد پا باشد. در هر صورت، فاسیا (رباطی که در امتداد کف پا قرار دارد) ممکن است تحریک و دچار درد شود. خار پاشنه دردناک، رشد استخوان‌های کوچکی است که زمانی بروز می‌یابد که رباط عبور کننده در طول پاشنه پا به طور مکرر روی استخوان پاشنه کشیده شود.

علت پا درد سالمندان |مرکز پارسیان مهرپرور

8) مشکلات قوس پا

کف پای صاف و مخالف آن قوس بیش از حد (پای پنجه یا شکل یا پای توخالی)  در اثر یک تاندون آشیل (تاندون عمودی پشت مچ پا) ایجاد می‌شوند که یا بیش از حد محکم و یا بیش از حد شل است. این شرایط معمولا به ارث برده می‌شود، اما صافی کف پا می‌تواند پس از سال‌ها پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند نیز ایجاد شود. در این حالت، وضعیت به عنوان اختلال عملکرد تاندون تیبیال خلفی شناخته می‌شود. کف پای صاف همچنین به چاقی، دیابت، آرتریت روماتوئید یا استفاده از استروئیدها مرتبط است.

9) علت پا درد سالمندان : سندرم تونل تارسال

عصبی به نام عصب تیبیای خلفی ممکن است گیر افتاده باشد، و باعث تحریک و علائم دردناک شود.

10) تاندونیت آشیل

اگر چاق هستید، ممکن است در اثر سال‌ها فشار اضافی بر روی تاندون به تاندونیت آشیل دچار شوید. این وضعیت همچنین به تاندون آشیل کوتاه شده ارثی یا پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند مربوط است. تاندونیت آشیل جدی ناگهانی و یا حتی تاندون آشیل پاره شده ممکن است عارضه برخی از آنتی بیوتیک‌ها مانند لووفلوکساسین یا سیپروفلوکساسین باشد.

11) مورتون نوروما یا تورم عصب مورتون

در این شرایط، بافت ضخیمی اطراف اعصابی که به انگشتان پا می‌رسند را می‌پوشاند. این مشکل معمولا به علت استفاده از کفش‌های بیش از حد تنگ، آرتروز، آسیب یا استخوان‌های بدشکل است. نتیجه فشرده سازی عصب و …. است.

12 ) بیماری عفونت قارچی ناخن ها

ناخن های بیمار ممکن است تغییر رنگ دهند و به رنگ زرد مایل به قهوه ای درآیند یا مات شوند. این ناخن ها دچار عفونت شده اند، ضخامت کمتری دارند تا جایی که ممکن است لایه لایه شوند و از قسمت های دیگر ناخن جدا شوند. فرورفتگی ناخن هم می تواند نشانه ای از بیماری ناخن ها باشد و دیابتی ها را بیشتر از افراد دیگر مبتلا کند. محیط های تاریک ،مرطوب و گرم می توانند محیط هایی برای رشد قارچ ها باشند.

هرگونه شکستگی و آسیبی که به ناخن ها وارد شود ممکن است شما را در معرض عفونت های جدی قرار دهد. در هر داروخانه ای داروهای ضد قارچ وجود دارد اما واقعیت این است که درمان ناخن های بیمار کار ساده ای نیست و تنها تعداد کمی از داروها هستند که می توانند شما را از شر این قارچ ها نجات دهند. قرص های خوراکی هم برای درمان ناخن ها تجویز نمی شوند و اگر ناخن های تان دچار عفونت قارچی شده اند، باید منتظر بمانید تا با درمان موضعی بهتر شود.ودر نهایت اگر با دارو ناخن ها خوب نشوند بافت عفونی را پزشک از انگشتان جدا میکند.

13 ) تاول

زمــــانی که کفش ها به یک نقطه فشار بیشتری وارد می کند،باعث به وجود آمدن تاول می شود. برای اینکه بهداشت پاها رارعایت کنیم واز تاول زدن پاها جلوگیری کنیم بهتر است کفش ها را با جوراب به پا کنید و در صورت ایجاد تاول، مراقب باشید تا نترکند.این پوست که روی تاول شما را گرفته، از عفونت پاهای تان جلوگیری می کند، پس زیاد آن را دستکاری نکنید. برای درمان آن هم می توانید به داروخانه بروید، کرم ضد باکتری بخرید و طبق دستور آن را روی تاول بمالید. اگر هم تاول تان ترکید با بانداژ نرم آن را ببندید تا عفونت نکند.

7 علت درد کف پا در سالمندان

  1.  التهاب فاشیا
  2.  آرتروز، نقرس و استئوآرتریت
  3.  بیماری پارکینسون
  4.  فشار خون بالا
  5.  چاقی مفرط
  6.  پوکی استخوان
  7. بیماری کلیه، سکته قلبی و کم کاری تیروئید

علت پا درد سالمندان|مرکز پارسیان مهرپرور

پرستار سالمند در منزل از مجموعه خدماتی است که می تواند در منزل شما اتفاق بیفتد. شرکت پارسیان مهرپرور با سابقه ترین شرکت خدمات پرستاری در منزل می باشد.

برخی دیگر از علل پا درد در سالمندان

  1. گاهی درد پا در اثر ابتلا به روماتیسم و درد مفاصل میباشد.
  2. ممکن است علت پا درد سالمندان مشکلات ناحیه کمر، ستون مهره ها و .. باشد.
  3. ممکن است درد پا در اثر خستگی و راه رفتن زیاد ایجاد شده باشد.
  4. گاهی ممکن است در اثر سرماخوردگی، عضلات و مفاصل پا دچار کوفتگی و درد شوند.
  5. رگ به رگ شدن، کشیدگی عضلات، ضربه و شکستگی ها نیز میتواند از علت  پا درد سالمندان محسوب گردد.
  6. بیماری واریس نیز یکی دیگر از علل ایجاد کننده درد پا است.
  7. دوران یائسگی نیز میتواند باعث ایجاد پا درد در برخی از زنان گردد، تغییرات هورمونی این دوران و عدم تعادل هورمونها باعث ایجاد درد در لگن و پاها میشود.
  8. اضافه وزن می تواند باعث وارد آمدن فشار زیاد به پاها شده و به مرور موجب ایجاد درد در پاها می گردد.
  9. در برخی مواقع علت پا درد سالمندان ، انتخاب و پوشیدن کفش نامناسب است.

علت درد ساق پا در سالمندان

الف) گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات، انقباض موقتی و ناگهانی است که می‌تواند هنگام خواب شبانه یا در میانه‌روز بروز پیدا کند. به این درد ناگهانی و شدید ساق پا «اسب چارلی» نیز گفته می‌شود. هنگامی که گرفتگی عضله آغاز می‌شود، می‌تواند به سرعت وخیم‌تر شود.

ب) شین اسپلینت

این درد درست جلوی ساق پا حس می‌شود. در این عارضه، ماهیچه‌ها و بافت‌هایی که در لبه‌ی استخوان تیبیا یا شین قرار دارند متورم می‌شوند و فرد در هنگام راه رفتن، دویدن یا پرش دچار درد می‌شود.

پ) تاندونیت آشیل یا التهاب تاندون آشیل

یکی از اولین علائم هشداردهنده‌ی التهاب تاندون آشیل، درد در ماهیچه ساق، در نزدیکی پشت پاشنه پا است. این جراحت که بسیار شایع است، باعث می‌شود تاندون متورم، کشیده و پاره شود. التهاب تاندون آشیل، می‌تواند در اثر فعالیت‌های بیش از حد ساق پا یا بالا رفتن از پله به وجود بیاید. این آسیب‌دیدگی ممکن است طولانی مدت باشد.

ت)علت پا درد سالمندان :  کشیدگی رباط یا شکستگی استخوان

در این جراحت احتمال دارد که مچ پا پیچ خورده یا اینکه رباط دچار کشیدگی خفیفی شده باشد. توصیه می‌شود از روش درمانی RICE (استراحت، یخ، بانداژ-فشردن، و بالا نگه داشتن عضله) استفاده کنید.

ث) لخته شدن خون

وقتی خون در سیاهرگ‌ها غلیظ شود و به هم بچسبد، می‌تواند به لخته بدل شود. لخته‌ای که در رگ‌های عمیق بروز پیدا می‌کند را ترومبوز سیاهرگی عمقی می‌گویند.

بیشتر لخته‌های سیاهرگی عمیق در قسمت تحتانی پا به وجود می‌آیند. اگر فرد برای مدت طولانی فعالیت نداشته باشد، مانند نشستن طولانی مدت در هواپیما یا ماشین،‌ احتمال وقوع لختگی در او بیشتر است.

ج) واریس سیاهرگ‌ها

 واریس سیاهرگ‌ها به صورت رگ‌های گشاد و پیچ‌در‌‌پیچ به رنگ آبی تیره یا بنفش در ساق پا قابل مشاهده است. همین عروق به خصوص موقع ایستادن درد زیادی پدید می‌آورند.

چ) بیماری سرخرگ محیطی تحتانی اندام تحتانی

این عارضه می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که شریان‌های پا دچار آسیب‌دیدگی یا سفتی شوند. هنگامی که شریان‌ها تنگ یا مسدود می‌شوند،‌خون کافی به پاها نمی‌رسد. همین نرسیدن خون کافی به ماهیچه‌ها موجب می‌شود فرد در هنگام راه رفتن، بالا رفتن از پله‌ها یا انجام سایر فعالیت‌های ورزشی احساس گرفتگی و درد کند.

ح)علت پا درد سالمندان : اعصاب

ممکن است، ریشه درد ساق پا از عصب‌ها باشد.

1- باریک‌شدن کانال نخاعی و درد سیاتیک

ورم مفاصل ستون فقرات از علل شایع باریک‌شدن کانال نخاعی(Spinal Stenosis) است. گاهی‌اوقات لغزش دیسک کمر نیز می‌تواند به ریشه‌های عصبی نواحی مجاور فشار وارد کند که همین می‌تواند باعث بروز علایم درد سیاتیک شود.

2- نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی دیابتی از عوارض شایع ابتلا به دیابت است. این عارضه زمانی بروز پیدا می‌کند که اعصاب فرد بر اثر افزایش سطح قند خون آسیب ببیند. نوروپاتی دیابتی می‌تواند موجب درد در پاها به‌همراه بی‌حسی و کم‌حسی در ساق پا شود. برای کاستن از علایم عارضه و همینطور کنترل قند خون حتما به پزشک مراجعه کنید.

درد ساق پا |مرکز پارسیان مهرپرور

در صورتی که شاغل یا دست تنها هستید و برای نگهداری از سالمند خود به پرستار سالمند در منزل احتیاج دارید ،می توانید از تعرفه پرستار و مراقبت سالمند در منزل که توسط مرکز پارسیان مهرپرور ارائه می شود، استفاده نمایید. جهت دریافت خدمات پرستاری و مراقبت از کودک در منزل با ما تماس بگیرید.

گانگرن ، سیاه شدن پا و انگشتان پا

گانگرن یا قانقاریا به معنای مرگ بافتی در بدن انسان است. هنگامی که جریان خون به مناطق آسیب دیده بدن به دلیل عواملی همچون عفونت، بیماری های عروقی و تروما قطع می شود، گانگرن توسعه می یابد. گانگرن می تواند شامل هر بخشی از بدن شود، اما قسمت هایی که بیشتر تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند پاها، انگشتان پا، دست و بازوها هستند.

علل بروز گانگرن

گانگرن گازی، یکی از شایع ترین نوع گانگرن است که عامل تهدید کننده زندگی فرد محسوب می شود. این بیماری در زخم هایی دیده می شود که توسط یک باکتری از خانواده ی کلستریدیوم آلوده شده باشند. حداقل ۲۰ نوع از کلستریدیوم ها ممکن است منجر به گانگرن گازی شوند. چیزی که کلستریدیوم را متمایز می سازد این است که آن ها بی هوازی هستند. یعنی آنها در غیاب اکسیژن به بهترین شکل رشد می کنند. چون بافت سالم بدن انسان سرشار از اکسیژن است، به ندرت توسط این باکتری ها آلوده می شود. با این حال، وقتی شروع به رشد می کنند، گاز و سموم را در بدن آزاد می کنند. این نوع از قانقاریا به سرعت گسترش می یابد و می تواند موجب مرگ سریع شود.

علت پا درد شبانه

گرفتگی عضلات پا هنگام شب و سندرم پای بی قرار به طور معمول طی خواب رخ می دهند و این تنها تشابه آنها محسوب می شود.

ویژگی های دیگر این دو متفاوت هستند و در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  1. سندرم پای بی قرار بیشتر یک حس درد یا احساسی خزنده در پاها است.
  2. سندرم پای بی قرار موجب شکل گیری درد یا گرفتگی نمی شود که در گرفتگی عضلات پا شاهد آنها هستیم.

حرکت دادن پا به تسکین سندرم پای بی قرار کمک می کند، اما در گرفتگی عضلات پا اینگونه نیست و شما باید به جای حرکت در پای خود کشش ایجاد کنید.

هنگامی که سندرم پای بی قرار را تجربه می کنید این احساس که قصد دارید پاهای خود را حرکت دهید در شما ایجاد می شود، اما آن چه در گرفتگی عضلات پا تجربه می کنید پرهیز از انجام هر گونه حرکتی است.

سالمندی بدون درد پا

  1. انجام برخی ورزش‌ها در ناحیه انگشتان پا می‌تواند به پیشگیری از علت پا درد در سالمندان کمک کند.
  2. انجام حرکات نرمشی و انتخاب کفش خوب نیز می‌تواند از بروز این دردها جلوگیری کند.
  3. کفش سالمندی باید سبک بوده و پاشنه پهنی به ارتفاع حداکثر دو سانتی‌متر داشته باشد.
  4. همچنین باید بدون بند باشد تا فرد سالمند به راحتی بتواند آن را بپوشد .
  5. همین طور در جلوی پا فضای کافی داشته باشد تا باعث فشرده شدن انگشتان به هم نشود.

روشهای خانگی درمان پا درد سالمندان

ناراحتی های خفیف پا اغلب با استراحت، ورزش سبک و نرمش  و درمانهای خانگی بهبود می یابد، برخی از راهکارهای درمانی برای علت پا درد در سالمندان شامل موارد زیر می گردد:

  1.  انجام حرکات ورزشی سبک برای تسکین درد لگن و درد پا مناسب هستند.
  2. استفاده از  کیسه آب گرم برای دردهای خفیف پا و یا گرفتگی عضلانی در پاها موثر هستند.
  3.  مصرف آب هویج برای درمان درد پایی که ناشی از بیماری دیابت باشد، بسیار مفید می باشد.
  4. استفاده از روغن ریحان یکی از راه های درمان پا درد در افراد مسن است.
  5. استفاده از مخلوط حنا با آب و صابون، می تواند موثر باشد.
  6. مغز گردوی همراه زیره سیاه کرمانی و مقداری عسل می تواند باعث درمان و تسکین درد شود.
  7.  استفاده از حمام آویشن از دیگر راهکارهای طب سنتی برای درمان پا درد سالمندان است.

علت پا درد سالمندان|مرکز پارسیان مهرپرور

خلاصه مطلب علل پا درد در سالمندان

یکی از بیماری های رایج در دوران سالمندی پا درد می باشد که انجام کار های روزمره و بالا و پایین رفتن از پله ها را برای آنها سخت می کند. برخی سالمندان به علت پا درد دچار عدم تعادل می شوند. برخی دیگر به دلیل بی تحرکی دچار افزایش وزن و عوارض قلبی می شوند. سالمندانی که سابقه بیماری های زمینه ای دارند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به مشکلات پا قرار دارند.اما در مورد افرادی که تناسب اندام داشته و عضلات خود را در وضعی مناسب حفظ کرده‌اند، مشکلات مربوط به پا در سنین سالمندی کمتر اتفاق می‌افتد.در نهایت شما با استفاده از روش های خانگی درمان پا درد سالمندان می توانید بر این درد غلبه کنید.