دمانس در سالمندان : نشانه های دمانس ، روش های پیشگیری و مراقبت از بیماران دمانس

دمانس در سالمندان : نشانه های دمانس ، روش های پیشگیری و مراقبت از بیماران دمانس

13 شهریور 1399
1 دیدگاه

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

بیماری دمانس در سالمندان

در این مقاله از سایت مهرپرور به بررسی دمانس در سالمندان و پرستاری از سالمند مبتلا به دمانس می پردازیم. در دوران سالمندی که از ۶۵ سالگی آغاز میشود ، سالخوردگی به تغییرات فیزیولوژیکی طبیعی و پیشرونده غیرقابل برگشت اطلاق می‌شود که در طول زندگی هر فردی رخ می‌دهد. اگر چه این فرآیند در همه افراد اتفاق می‌افتد ولی اغلب با تغییرات مشخص در سلامت و نیازهای تغذیه‌ای همراه است. به مرحله ای از زندگی که به طور طبیعی با کاهش توانایی هایی جسمی و روانی همراه است سالمندی می گویند. کاهش این توانایی ها در کنار زندگی غیر فعال و کم تحرک مشکلات دوران سالمندی را افزایش داده و هزینه های زیادی را تحمیل جامعه می کند.

در ادامه به موارد زیر می پردازیم :

  • دسته بندی سالخوردگی سالمندان
  • اختلالات روانی در دوران سالمندی
  • نشانه های بیماری دمانس در سالمندان
  • تشخیص دمانس در سالمندان
  • راهکارهایی برای پیشگیری از پیشرفت آلزایمر در سالمندان
  • برخورد مناسب با سالمند آلزایمری

دسته بندی سالخوردگی سالمندان

کارشناسان سالخوردگی سالمندان را به سه دسته تقسیم می کنند :

  • سالمندان جوان : افراد ۶۵تا ۷۴سال
  • سالمندان پیر : افراد ۷۵ تا ۸۴ سال
  • پیرترین سالمندان : افراد بالای ۸۵ سال

نکته :

پیری به معنای افت عملکرد بدن می باشد البته همه دستگاههای بدن به یک سرعت افت پیدا نمی کند .

اختلالات روانی در دوران سالمندی

اختلال روانی در دوران سالمندی شامل اختلال افسردگی ، اختلال اضطرابی ، اختلال هذیانی ، سوء مصرف مواد و وابستگی به مواد ، اختلال خواب و اختلال شناختی شامل دمانس در سالمندان و یا زوال عقل می باشد.

نشانه های بیماری دمانس در سالمندان

بیماری دمانس در سالمندان همراه با نشانه هایی خود را بروز می دهد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم :

1) دمانس در سالمندان : ضعف حافظه و فراموشی در سالمند

جابه جا گذاشتن اشیاء ، فراموشی قرارهای ملاقات ، عدم مصرف دارو در ساعات مشخص شده ، تکرار یک سوال برای دفعات متعدد می تواند از دلایل ابتلا به آلزایمر در سالمندان باشد.

2) مشکلات تکلم و بیان

زمانی که حافظه کوتاه مدت کاهش می یابد ، توانایی بیمار برای یه یاد آوردن لغات مناسب جهت جمع بندی کاهش می یابد ، به طوری که بیمار در جمله سازی درمانده می شود .

3) مشکل خواندن و نوشتن

همچنان که توانایی تکلم و بیان کاهش می یابد ، توانایی خواندن نیز کم می شود به این دلیل که قدرت تمرکز فکر کاهش یافته ، بیمار قادر به نگهداری اطلاعات به مدت لازم نیست و چون نمی تواند جمع بندی کند ، همزمان توانایی استفاده از اطلاعات را از دست می دهد.

دمانس در سالمندان|مرکز پارسیان مهرپرور

4) دمانس در سالمندان : اشکال در محاسبه

سالمندان مبتلا به آلزایمر به دلیل فراموشی ، توانایی تفکر انتزاعی را از دست می دهند و از آنجا که محاسبات عددی نیاز به حافظه دارند ، در نتیجه دچار مشکل در محاسبات عددی می شوند.

5) ضعف در تصمیم گیری

از آنجا که فراموشی در سالمندان سبب می شود کارهای کوچک را فراموش کند ، ممکن است لباس مناسب هر فصل را نپوشند ، چک بی محل بنویسند ، رفتار پرخاشگرانه داشته باشند و متآسفانه گاه اطرافیان دست به اقدامات متقابل می زنند.

6) عدم آگاهی به زمان و مکان

از آنجا که حافظه نقش مهمی در ایجاد هماهنگی با محیط و آشنایی آن ایفا می کند ، بیمار آلزایمری در درک زمان و فضا مشکل ایجاد می کنند. گاه حتی در منزل خود گم می شوند یا برای وارد شدن به ماشین سر خود را خم نمی کنند.

7) عدم تشخیص اطرافیان توسط سالمند

از جمله علائم آزار دهنده آلزایمر یا دمانس در سالمندان فراموشی نام های اطرافیان یا بستگان می باشد.

8) دمانس در سالمندان : از بین رفتن علاقه و لذت

سالمند احساس می کند به دلیل افت توانایی های فکری و ناتوانی و ضعف حافظه برای جامعه مفید نیستند و علاقه خود را به زندگی و هر چیز جالبی از دست می دهند.

9) افکار هذیانی

در شروع آلزایمر ، تفکرات بد بیــنانه هذیانی زیادی دیده نمی شود ولی به تدریج که با پیشرفت بیماری ، سالمند توانایی ارتباط دادن نتایج به رویدادها را از دست می دهد ، افکار هذیانی بر وی مستولی شده و شکاک و بدبین می شود.

10) مشکلات جنسی

مطالعات علمی هنوز نتوانسته اند علل کاهش یا افزایش تمایلات جنسی را توضیح دهند ولی اکثر این بیماران دچار افت میل جنسی خواهند شد.

11) دمانس در سالمندان : تغییرات شخصیتی در سالمندان

آلزایمر عملکرد مغز را تغییر می دهد ، به همین دلیل شخصیت سالمند نیز ممکن است متفاوت شود. سالمندی که قبلاً پر تــحرک و شاداب بوده ، ممکن است گوشه گیر شود و بالعکس افراد گوشه گیر و خجالتی ممکن است تبدیل به افرادی پرخاشگر و ناآرام شوند.

12) نشان دادن هیجان های کودکانه به وسیله سالمندان

سالمند ممکن است دانسته های قبلی یا تجربیات سابق خود را به دلیل تحلیل حافظه از دست بدهد. بنابراین ممکن است رفتارهای غیر عادی یا به نظر خام از سالمند سر بزند.

تشخیص دمانس در سالمندان

از آزمونهای حافظه و تفکر می توان برای تشخیص این بیماری استفاده کرد. مانند :

  • از سالمند بخواهید ســه شیء معمــولـی را نام ببرد و سپس پک بار بلافاصله و یک بار سه دقیقه بعد مجدد این نام ها را تکرار کند
  • توانایی نام بردن روزهای هفته با ترتیب معکوس
  • توانایی شناخت دقیق روز ، هفته ، ماه و سال

راهکارهایی برای پیشگیری از پیشرفت آلزایمر در سالمندان

یک دفترچه یادداشت و یک مداد در جیب خود یا در کنار تلفن داشته باشند و پیام های خود را در آن بنویسند. همچنین یک تقویم برای یادداشت کار های روزمره مناسب است تا سالمندی که از افت حافظه رنج می‌برند ، روی روزهایی که سپری می‌شود خط بکشند. حل جدول ، بازی شطرنج و سایر بازی های فکری و اصولاً هر نوع فعالیت فکری می تواند از ابتلا به بیماری آلزایمر جلوگیری کند. معمولاً سالمند ، مشکلات روانی و اجتماعی دیگر نظیر افسردگی را نیز به دنبال آلزایمر تجربه می کند. درمان ها و مراقبت ها در این بیماران معمولاً در جهت کنترل و پیشگیری از این گونه عوارض صورت می گیرد.

دمانس در سالمندانمرکز پارسیان مهرپرور

برخورد مناسب با سالمند آلزایمری

جهت شناخت برخورد مناسب با سالمند آلزایمری بهتر از به توصیه های زیر توجه فرمایید :

الف) درباره ناتوانی ها ، فراموش کاری و رفتارهای غیرعادی سالمند صحبت نکنید.

ب) حالات پرخاشگری و خصومت در آن ها را جدی نگیرید.

ج) ازجابه جا نمودن وسایل افراد مبتلا به آلزایمر باید خودداری کرد.

د) یک‌ گفتگوی‌ صمیمانه‌ مختصر و در عین‌ حال‌ دوستانه سالمند آشفته‌ را آرام‌ می کند.

ه) مدام زمان و مکان را به وی گوشزد کنید زیرا مکان های نا آشنـــا سالمند را گیج می کند.

ی) همچنین چسباندن برچسب روی کشوها ، وسایل و اتاق ها ممکن است به سازگار شدن برخی از بیماران در مرحله اولیه بیماری کمک کند.

خلاصه مطلب

به مرحله ای از زندگی که به طور طبیعی با کاهش توانایی هایی جسمی و روانی همراه است سالمندی می گویند. برخی سالمندان به دمانس مبتلا می شوند که با شناخت نشانه ها و راه های تشخیص و پیشگیری از این بیماری می توانید به سالمند خود کمک کنید تا از این دوره از زندگی اش بهتر لذت ببرد. همچنین شما می توانید از خانواده های دیگری که سالمندان مبتلا به دمانس خود را تحت مراقبت و پرستاری دارند ، در این زمینه مشورت بگیرید. جهت مشاوره رایگان و استخدام پرستار سالمند می توانید با ما تماس بگیرید.

اشتراک‌گذاری این مقاله:

.: آخرین نوشته‌ها :.

.: دنبال چه هستید؟ :.

دیدگاه‌های شما:

1 دیدگاه

  1. […] افرادی که درگیر بیماری های مغزی مانند سالمند مبتلا به دمانس ، سالمند مبتلا به آلزایمر و سالمند مبتلا به اختلال […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *