مركز خدمات بالینی ، مراقبتی و آموزشی در منزل پارسیان مهرپرور تحت نظارت مستقیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

  • info@mehrparvar.com
  • 021-44442410
پیاده روی سالمند|مرکز پارسیان مهرپرور

پیاده روی سالمندان : 30 مورد از فوائد پیاده روی و تاثیر ‌آن بر کاهش خطر مرگ در سالمندان

پیاده روی سالمندان به میزان ۲۰ تا ۴۰ دقیقه در روز می‌تواند خطر مرگ ‌و ‌میر را در مردان سالمند تا ۵۰ درصد کاهش دهد. هر چند افزایش سن و مرگ اجتناب ‌ناپذیر می باشد، اما می‌توان نرخ آنها را با حفظ یک الگوی ساده زندگی فعال و دارای تحرک کاهش داد. این ورزش ساده و مطمئن است که نیازی به تمرین نداشته و فواید بسیاری برای سلامت دارد. هنگام پیاده ‌روی بدن وزن خود را تحمل می‌کند و این حالت گاهی بعنوان تمرین استقامتی در نظر گرفته می‌شود. در این مقاله از سایت مرکز پارسیان مهرپرور به بررسی تاثیر پیاده ‌روی بر کاهش خطر مرگ در سالمندان می پردازیم :

30 فایده پیاده روی سالمندان

پیاده روی فواید بسیار زیادی دارد و می تواند تاثیرات به سزایی روی زندگی اجتماعی و سلامت بدن ما بگذارد. همچنین از خیلی بیماری ها جلوگیری و حافظه را تقویت می نماید.

1- کنترل وزن سالمند

ترکیبی از یک رژیم غذایی مناسب و فعالیت‌های منظم ورزشی، رمز حفظ وزن در حد طبیعی و کنترل شده می باشد. کنترل وزن و حفظ آن در محدوده نرمال، احتمال ابتلا به بیماری‌های زیر را کاهش می دهد:

2- کنترل فشار خون

انجام فعالیت‌های ورزشی باعث تقویت قلب شده و در نتیجه قلب می‌تواند خون بیشتری را با‌ زحمت و فشار کمتر پمپاژ نماید.

3 -کاهش احتمال حملات قلبی

فعالیت‌های بدنی مانند پیاده‌ روی تند به‌ مدت ۳ ساعت در هفته یا فقط روزی ۳۰ دقیقه خطر بروز بیماری‌های قلبی در خانم‌ها را به‌میزان ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

4- کاهش میزان کلسترول مضر خون

انجام فعالیت‌های فیزیکی منظم و روزانه، میزان کلسترول مضر خون را کاهش می‌دهد. این کلسترول مضر، عامل اصلی ایجاد بیماری‌ها و حملات قلبی می باشد.

5- کاهش احتمال بروز سکته مغزی

فعالیت و تمرینات بدنی منظم و متعادل مانند پیاده‌ روی سریع به ‌مدت روزی یک ساعت و ۵ روز در هفته می‌تواند احتمال بروز سکته مغزی را کاهش دهد.

6- کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه و دیابت نوع 2

فعالیت‌های بدنی منظم، احتمال ابتلا به این دو بیماری را نیز کاهش می‌ دهد. افرادی که دارای خطر بالای ابتلا به دیابت نوع ۲ بودند. با انجام ورزش‌های منظم و مستمر نظیر پیاده ‌روی و کاهش میزان چربی مصرفی و ۵ تا ۷ درصد کاهش وزن ، این احتمال ابتلا را به حدود نصف کاهش می دهد.

7- پیشگیری از جراحی سنگ کیسه صفرا

پیاده‌ روی منظم یا انجام سایر فعالیت‌های فیزیکی، احتمال نیاز به جراحی سنگ صفرا را ۲۰‌تا 31 درصد کاهش می‌دهد.

8 -افزایش تناسب سیستم قلبی عروقی(تقویت قلب)

پیاده روی به بهبود سلامت قلب کمک می نماید. راه رفتن بهترین ورزش برای افراد بی تحرک به خصوص بزرگسالان، برای کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی می باشد.

9 – تقویت ماهیچه ها با پیاده روی

با افزایش سن، از دست دادن ماهیچه ها به وجود می آید. در اینجا پیاده روی می تواند به تقویت و قوی تر کردن ماهیچه ها و به جلوگیری از دست دادن ماهیچه کمک نماید. پیاده روی منظم پا و ماهیچه های کمر را تقویت می کند.

10- کاهش خطر دیابت

سبک زندگی بی تحرک به رشد یکی از شایع ترین بیماری ها ، دیابت منجر می شود. هر روز راه رفتن می تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند که به پیشگیری از دیابت نوع 2 کمک می کند.

11- قوی ‌تر شدن استخوان‌ها

استخوان ها با افزایش سن و سال ضعیف تر می شوند. راه رفتن به طور مرتب باعث تقویت استخوان ها می شود. این ورزش ، از دست رفتن تراکم استخوان جلوگیری می کند. در نتیجه خطر پوکی استخوان، شکستگی و آسیب را کاهش می دهد . از آنجا که استخوان ها چارچوب ما را تعیین می کنند، استخوان های قوی تر و سالم تر به بهبود بنیه، استقامت و تعادل کمک می کنند. هم چنین پیاده روی می تواند از ورم مفاصل جلوگیری کرده و درد را کاهش دهد.

12- سرطان روده بزرگ

زندگی بی تحرک یکی از علل سرطان می باشد. راه رفتن می تواند به کاهش وزن کمک کند در نتیجه خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. راه رفتن برای افراد تحت درمان سرطان با کاهش اثرات جانبی شیمی درمانی مفید می باشد.

13- کاهش میزان استرس

پیاده روی می تواند به کاهش سطح استرس با بهبود گردش کمک نماید. همچنین به نوبه خود مواد غذایی و اکسیژن را برای سلول ها فراهم می نماید. گیرنده های سیستم عصبی را تحریک می کند و تولید هورمون های استرس را کاهش می دهد. دم و بازدم در حین راه رفتن نیز به کاهش استرس کمک می نماید.

14- بهبود گردش خون

راه رفتن می تواند هوش را افزایش دهد. راه رفتن به تغذیه مغز با مقادیر مورد نیاز اکسیژن و گلوکز و به عملکرد بهتر آن کمک می کند. هم چنین سطح کلسترول بد را کاهش می دهد، که شریان ها را مسدود و از این رو خطر سکته را کاهش می دهد. بنابراین پیاده روی می تواند به بهبود گردش خون مغز و عملکردهای سلولی کمک کند.

توجه

استمرار و ثبات در برنامه ورزشی بسیار مهم می باشد. حداقل روزی ۳۰ دقیقه پیاده ‌روی و هفته ‌ای ۵ روز یا بیشتر توصیه می‌شود تا از این مزایا بهره مند شوید. حتماً برای تعیین سطح ورزش و تمرینات با پزشک خود نیز مشورت نمایید.

15 – بهبود هضم و گوارش

علاوه بر حفظ عادات غذایی خوب و آب آشامیدنی، باید برای بهبود هضم پیاده روی انجام دهید. پیاده روی بعد از غذا عالی می باشد. به کاهش وزن کمک کرده و همچنین از سیستم گوارشی حمایت می نماید . هضم نادرست می تواند منجر به مشکلات زیر شود:

  • ناراحتی معده و روده
  • سرطان روده
  • یبوست
  • اسهال
  • نفخ

16-  بهبود عملکرد ایمنی

سیستم ایمنی بدن باید در تمام اوقات به درستی عمل کند تا از عفونت، بیماری ها و مرگ پیش گیری نماید. قدم زدن راهی خوب برای افزایش ایمنی می باشد. راه رفتن حداقل 30 دقیقه در روز می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن  کمک نماید.

17 – جلوگیری از زوال عقل

یک وضعیت عصبی است که با از دست دادن تدریجی حافظه و توابع شناختی مشخص می گردد. در نهایت شما را قادر می سازد که وظایف روزمره را انجام دهید و کاملا به دیگران وابسته باشید. پیاده روی مداوم با سرعت متوسط می تواند به موارد زیربه افراد مسن تر کمک کند:

  • جلوگیری از زوال عقل
  • بهبود حافظه
  • ایجاد اعتماد

18- افزایش ظرفیت ریه

پیاده روی می تواند باعث افزایش ظرفیت ریه شود. وقتی پیاده روی می کنید، نسبت به زمانی که ساکن هستید اکسیژن بیشتری تنفس می نمایید. این تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن در حجم بزرگ تر می تواند به افزایش ظرفیت ریه ها کمک نماید. در نتیجه بنیه و عملکرد ورزش را افزایش می دهد. شما نیازی به دویدن ندارید. یک پیاده روی متوسط 60 دقیقه ای می تواند این کار را انجام دهد.

19- تاخیر در سالخوردگی

دانش آموزانی که حداقل 30 دقیقه پیاده روی می کنند، عمر طولانی تری نسبت به کسانی که فقط می نشینند، دارند. راه رفتن آنزیمی را که مسئول حفظ تمامیت دی ان ای که یک عامل مهم در پیری است، فعال نمی کند. اما به جلوگیری از همه مشکلات مربوط به سن کمک می نماید.

20 – کمک به جذب ویتامین D

پیاده روی صبح یک فرصت عالی برای بدن و تولید ویتامین D می باشد. ویتامین D برای استحکام استخوان ضروری می باشد. حداقل 10 تا 15 دقیقه در روز از نور آفتاب استفاده کنید. راه رفتن بهترین راه برای انجام این کار می باشد. همچنین از موارد زیر جلوگیری می کند:

  • سرطان
  • دیابت نوع 1
  • تصلب چند گانه

21- بهبود حافظه

راه رفتن می تواند به تقویت حافظه بیماران مسن تر کمک نماید. ورزش فیزیکی به افزایش اندازه هیپوکامپ کمک می نماید. در حالی که سبک زندگی بی تحرک، هیپوکامپ را کاهش می دهد و منجر به از دست رفتن حافظه می شود. بنابراین هر روز پیاده روی کنید تا قدرت حافظه را به شدت افزایش دهید.

22- افزایش خلاقیت

پیاده روی به افزایش خلاقیت کمک می نماید. به آرام کردن اعصاب و مغز کمک می نماید. زمانی که پیاده روی می کنید،. این کار به مغز کمک می کند که به طور استراتژیک و مرتب تری فکر نمایید.

23- جلوگیری از افسردگی

فعالیت فیزیکی می تواند به جلوگیری از افسردگی کمک نماید. اگر احساس افسردگی یا ناراحتی می کنید، باید همین کار را انجام دهید.

سایر مزایای پیاده روی در سالمندان

  • 24 – بهبود تعادل
  • 25- جلوگیری از یبوست
  • 26- کمک در بهبود خواب
  • 27- کاهش چربی ‌های بدن
  • 28-کمک به افزایش طول عمر
  • 29- جلوگیری از پوکی استخوان
  • 30- افزایش قدرت و استقامت عضلات

وسایل مورد نیاز برای شروع پیاده روی

  • لباس راحتی
  • ژاکت ضد آب
  • وسایل پیاده روی
  • کفش های استاندار و مناسب
  • یک بطری آب و یک نوشیدنی انرژی زا برای پیاده روی طولانی

خلاصه مطلب پیاده روی سالمندان

در مقاله بالا در مورد فواید پیاده روی و برخی نکات مهم در این باره که شاید تا به حال از آنها اطلاعی نداشتید صحبت کردیم. پیاده روی می تواند یک تمرین هوازی باشد، به خصوص اگر سربالایی بروید یا سرعت خود را بالا ببرید. این ورزش می تواند روحیه سالمند را بهتر کند، استخوان ها را تقویت نماید و به کمک کند تا بهتر بخوابند؛ البته فواید پیاده روی تنها به این موارد ختم نمی شود! همچنین علاوه بر تمرکز بر بهره مندی از فواید پیاده روی لازم است در طول تمرینات پیاده روی ایمن و هوشیاری داشته باشید،

اشتراک گذاری :