مركز خدمات بالینی ، مراقبتی و آموزشی در منزل پارسیان مهرپرور تحت نظارت مستقیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

  • info@mehrparvar.com
  • 021-44442410
درمان بد غذایی کودکان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

بد غذایی کودکان : اصلی ترین علل بدغذایی و تفاوت آن با بی اشتهایی + راهکارهای مناسب اصلاح آن

راههای مناسب برای رفع بد غذایی کودکان

بد غذایی کودکان، بی اشتهایی کودکان و مشکلات تغذیه ای آنان از جمله نگرانی های والدین است. سوالی که اکثر والدین با آن مواجه هستند: راه های مناسب برای تغذیه و مراقبت از کودک بد غذا در منزل چیست؟ آیا شما نیز از بد غذایی کودکان رنج می برید؟ یا این که برای خوراندن اندکی غذا به کودکتان، ساعت ها وقت صرف می کنید؟! در صورتی که شما به عنوان والدین یا پرستار کودک دچار این مشکل هستید مطالعه این مقاله از سایت مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور را به شما توصیه می کنیم.

10 مورد از علل بد غذایی کودکان

سوال این است که چرا کودک نمی تواند با غذاهای مختلف سازگاری داشته باشد. این باعث میشود زمان زیادی را صرف آماده کردن یک وعده غذایی مورد علاقه کودک خود کنید. معمولا والدین با این مشکل روبرو هستند. دلیل بد غذایی کودکان با توجه به سن و شرایط جسمی و سلامتی آنها متفاوت است اما دلایل زیر بعنوان اصلی ترین علل بد غذایی کودک محسوب می شوند.

1-بد غذایی کودک به علت تحت فشار بودن

اگر کودک برای غذا خوردن تحت فشار باشد، دچار اضطراب می شود و غذا خوردن را پس می زند. با او دستوری رفتار نکنید. اگر بیش از حد روی غذا خوردن او تمرکز کنید، باعث ایجاد استرس در درون او می شوید.

بد غذایی کودکان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

برای برطرف کردن بد غذایی کودکان بعلت این استرس اجازه دهید که غذا برای کودک باشد. کودک خودش کم کم هر طور که می خواهد شروع به خوردن غذا کند. پس عقب بنشینید و اجازه دهید که خودش با غذای جدید ارتباط برقرار کند.

2- حس می کند که باید نه بگوید

کودکان زمانی که نقش کمک کننده در آشپزی، آماده کردن یا سرو غذا داشته باشند، احساس بهتری می کنند. به همین دلیل باید سعی کنید کودک را در انجام این کارها دخیل کنید. مثلا سعی کنید هنگام چیدن غذا روی بشقاب از کودک خود کمک بگیرید. البته باید محدودیت هایی را در این مورد تعیین کنید که خود کودک متوجه آن ها نباشد و طوری رفتار کنید که انگار او در آماده کردن غذا به شما کمک می کند و کار مهمی انجام می دهد.

3- کلافگی کودک از علل بد غذایی

کودکان زمان زیادی را دچار کلافگی می شوند و در نتیجه آن نمی توانند خوب غذا بخورند. خیلی وقت ها او از مدرسه برمی گردد و می بینید که هیچ کدام از خوراکی هایش را نخورده است. علت آن کلافگی کودک است و برای برطرف کردن این مشکل کمی با او به آرامی صحبت کنید.

4- بد غذایی کودکان بعلت عدم گرسنگی

اشتهای کودکان غیر قابل پیش بینی است و پس همیشه باید بهترین زمان را انتخاب کنید. بعد از دو سالگی سرعت رشد کودک کاهش پیدا می کند و آنان مانند همیشه گرسنه نمی شوند. بعضی از روزها کاملا گرسنه هستند و بعد از آن کاملا احساس سیری می کنند. پس ممکن است در چنین زمانهایی نگران شوید اما نباید عکس العمل خاصی از خودتان نشان دهید زیرا ممکن است که کودکتان اصلا گرسنه نباشد.

برای برطرف کردن این مشکل قبول کنید که خودتان هم گاهی اوقات اصلا گرسنه نیستید و هیچ دلیل خاصی هم برای موضوع وجود ندارد.

5- بد غذایی کودکان بعلت حواس پرتی

تماشای تلویزیون، بازی کردن با آیپد یا اسباب بازی ها حواس کودک را پرت می کند. زمانی که او در حال مشاهده یک بازی و یا کارتون است، تمام تمرکزش روی آن است و نمی تواند به غذا تمرکز داشته باشد. پس اجازه دهید زمان غذا خوردن با زمان تفریحات او جدا باشد. لحظاتی هست که کودک قادر نیست روی غذا تمرکز کند و فرقی ندارد که چقدر به او تذکر بدهید.

نشانه های بدغذایی کودکان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

برای برطرف کردن این مشکلات ساعات تماشای تلویزیون و بازی را از غذا خوردن جدا کنید. هنگام غذا خوردن هیچ کاری به غیر از غذا خوردن انجام ندهید و خودتان هم همراه با او غذا بخورید.

6- زیاد بودن حجم غذا در هر وعده غذایی

بعضی از کودکان به دلیل زیاد بودن ماده غذایی کاملا از خوردن آن صرف نظر می کنند. البته این مشکل برای کودکان در سنین بالاتر اتفاق نمی افتد و به همین دلیل بهتر است که هر روز میزان مشخص از غذا را به او بدهید تا دچار بهانه گیری نشود و بیش از حد نیاز، غذا را زیاد نکنید.

برای برطرف کردن این مشکل نباید وعده های غذایی بسیار بزرگی را مقابل کودک قرار دهید. اگر هم نیاز است غذای کودک را اضافه کنید، باید به تدریج این کار را انجام دهید.

7- احساس خوبی ندارد.

اگر کودک احساس خوبی نداشته باشد، احتمالاً غذا را نمی خورد و این اولین علامت بیماری است. در چنین شرایطی باید میزان آبرسانی بدن کودک و میزان گوارش غذا را بررسی کنید.

8- مصرف زیاد شیر یا آبمیوه

مصرف شیر یا آبمیوه بین وعده های غذایی به دلیل پروتئین بالا عاملی برای احساس سیری در کودکان است و برای برطرف کردن این مشکل باید به یاد داشته باشید که کودکان و نوزادان نباید بیش از دو فنجان یا همان 500 میلی لیتر در طول روز شیر بخورند..

9- میان وعده های زیاد از علل بد غذایی کودکان

معمولاً کودکان بین هر وعده اصلی غذایی به طور انتخابی میان وعده می خورند و در نتیجه احساس سیری بسیار زیادی خواهند داشت. پس باید زمان میان وعده ها را به درستی تنظیم کنید.

برای برطرف کردن این مشکل یک زمان مشخص و کاملا منطقی بین وعده های غذایی اصلی برای مصرف میان وعده تعیین کنید و به کودک فرصت دهید که احساس گرسنگی داشته باشد و اشتها برای وعده غذایی اصلی داشته باشد. این وعده های اصلی غذایی را می توانید با افراد بزرگتر در خانواده هم تنظیم کنید.

10 – لتارژی یا خستگی شدید از علل بد غذایی

ممکن است کودک شما به شدت احساس خستگی ( لتارژی ) کند زیرا بعد از یک روز طولانی بازی کرده، مهد کودک رفته و کارهای دیگر انجام داده است و در نتیجه نمی تواند غذا بخورد. اگر احساس کردید که کودکتان بهانه گیر شده و سریعاً گریه می کند، پس احتمالا دچار خستگی شدید شده است.

بدغذایی کودکان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

برای برطرف کردن این مشکل با هر راهکار مسالمت آمیزی که بلدید، سعی کنید کاری کنید که با شکم خالی به رختخواب نرود و به او یادآوری کنید که تا صبح هیچ غذایی نخواهد بود. پس همین الان سعی کند چیزی بخورد و اگر نتواند زیاد غذا بخورد، نگران نباشید و بیش از حد به او فشار وارد نکنید. اگر کودک همیشه هنگام صرف شام احساس خستگی داشت، احتمالاً نیاز به چرت عصرگاهی دارد و پس شرایط را در طول روز برای استراحتش فراهم کنید.

7 علت فیزیکی بد غذایی

  1. ویروس
  2. ورم گلو
  3. عفونت ادراری
  4. دندان در آوردن
  5. ابتلا به اسهال
  6. حساسیت غذایی 
  7.  آنورکسیای عصبی

آیا بی اشتهایی همان بد غذایی کودکان است ؟

والدین باید در نظر داشته باشند که میان بی اشتهایی کودک و بد غذایی کودکان تفاوت وجود دارد. کودکان به صورت غریزی نمی دانند چه چیزی را و چقدر باید بخورند. آنها طبق قانونی غذا میخورند که شما به عنوان یک والد در خانه حاکم کرده اید. اشتهای کودک برحسب میزان فعالیت بدنی، خستگی و سایر فاکتورها می تواند متغیر باشد. براساس احساس خود نگویید که کودک من به اندازه کافی غذا نمی خورد، نمودار رشد او از احساس شما دقیق تر است (مگر در مواردی خاص).

۶ توصیه برای مراقبت از کودک بد غذا و کم غذا

همۀ متخصصان اطفال بر سر این موضوع متفق القول اند که بهترین راه حل، نشان دادن کمترین حد ممکن نگرانی از سوی والدین است. ۶ توصیه زیر میتوانند برای تغذیه کودک بدغذا و مراقبت از کودک در منزل به شما کمک کنند.

۱) باید بدانید که شرایط نقش بسیار مهمی ایفا می کند

قبل از این که بگویید کودک “بد غذا است” یا “مشکل تغذیه ای دارد”، این موارد را مجددا بررسی کنید. دلایل کاملاً منطقی متعددی وجود دارند که یک کودک به دفعات، از غذا خوردن امتناع کند:

  • خسته یا مضطرب است
  • وعدۀ قبلی غذایش خیلی حجیم بوده است.
  • در بین وعده های غذایی، چیزهای زیادی می‌خورد.
  • کودک شما در حال گذار از یک دوره ای است که کمتر رشد می‌کند، بنابراین نیاز کمتری به خوردن دارد.

۲) استفاده از تمام جایگزین ها برای رفع بد غذایی کودکان

نگرانی عمدۀ والدین این است که چون فرزندشان از خوردن غذا یا خوردن برخی مواد غذایی خودداری می‌کند، تمام مواد مغذی را که بدنش نیاز دارد، دریافت نکند. این نگرانی کاملاً بی مورد است. ، چند پیشنهاد داریم که میتوانید در صورت لزوم آنها را جایگزین تغذیه کودک بد غذا بکنید:

  • کمپوت یا آب میوه ها به جای خود میوه
  • ماست، پنیر یا دیگر لبنیات به جای شیر
  • تخم مرغ، لبنیات یا حبوبات به جای گوشت
  • سوپ، مواد خام یا پوره ها به جای سبزیجات پخته

۳) کمی سرسخت بودن

اگر کودک بدغذا مثلاً از خوردن سبزیجات امتناع می‌کند، در تمام وعده های غذایی این مواد را برایش آماده کنید اما بقیۀ غذا را تغییر دهید: برای مثال گراتین گل کلم و ماهی، یا به همراه گوشت یا سیب زمینی و… والدین جهت مراقبت از کودک خود لازم است بدانند که اغلب باید در بیش از ده مورد، یک مادۀ غذایی را به کودک بدهید، تا آن را قبول کند. اگر آن مادۀ غذایی را با خوراکی های دیگر همراه کنید، شانس خود را بالا برده اید.

۴) جدا کردن یا مخلوط کردن؟

گوش به زنگ کودک باشید و سعی کنید او را بشناسید. بعضی بچه ها در برابر روش پوشش مقاومتی نشان نمی‌دهند، در این روش تکه های سبزیجات و غذاهایی را که کودک دوست دارد را به چیزهایی که به طور عادی دوست ندارد، اضافه ‌کنید. اما بعضی دیگر می‌خواهند چند لقمه از سبزیجات بخورند اما از خوردن چیزهای دیگری که با آن مخلوط شده، امتناع می‌کنند. تا قبل از اینکه منوی غذای خانوادگی تان مختل شود، سعی کنید آن را به دست بگیرید و جلوی خراب شدنش را بگیرید.

درمان بدغذایی | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

۵)جلوی هرزه خواری کودک بد غذا را بگیرید

بچه ها مثل همۀ بزرگترها نباید هرزه خواری کنند، اما نه به خاطر اینکه ممکن است مثل بزرگترها اضافه وزن پیدا کنند، به این علت که هرزه خواری ممکن است جلوی اشتهای کودک را بگیرد. بنابراین از دادن خوراکی در بین وعده های غذایی به کودک خودداری کنید، خصوصاً برای تشویق کردن، آرام کردن یا دلداری دادنش این کار را نکنید.

۶) شروع کردن با مهم ترین ها اولویت های غذای کودک

کودک شما یک سری اولویت های غذایی دارد و دنبال خوراکی هایی می باشد که بیشتر ترجیح می‌دهد نسبت به آنهایی که کمتر دوست دارد، و این کاملاً طبیعی است. اما این وضعیت نباید تا آنجا پیش رود که کودک فقط از یک گروه غذایی، استفاده کند. بنابراین سبزیجات (یا مواد غذایی دیگری که سبب بد غذایی کودکان می شود) را در اول وعدۀ غذایی به او بدهید. گرسنگی اش بقیۀ جریان را پیش خواهد برد!

چند راه برای مراقبت از کودک بد غذا

در ادامه این مقاله با ارائه چند راه برای مراقبت از کودک بد غذا والدین را همراهی خواهیم کرد. یکی از مشکلات و معضلاتی که اکثر خانواده ها دارای فرزند با آن مواجه هستند مسئله بد غذایی کودکان است.

مصرف میوه و سبزیجات در کودکان

یکی از راههای مناسب برای حل این مسئله تزیین غذا و استفاده از شکلها و رنگهای مختلف برای جذاب کردن غذا برای کودکان می باشد. مادر با استفاده از مواد غذایی مرتبط با فصل، می تواند از وجود میوه های رنگارنگ فصلی، در غذای کودکش بهره ببرد چرا که تحقیقات نشان می دهد رنگ های شاد علاوه بر ایجاد نشاط در کودکان می تواند در آموزش آنها نیز موثر باشد. مادران می توانند با توجه به اجتناب کودک خود از مصرف میوه جات، با چند تکه کوچک کیوی، نارنگی، سیب و دانه های انار، آدمکی زیبا را آرایش کنند که خوردن آن برای کودکشان لذت بخش باشد.

شیر

معضل دیگری که والدین برای مراقبت از کودک بد غذای با آن رو به رو هستند مصرف روزانه شیر است. شیر برای بسیاری از کودکان غیرجذاب است و گاه مادران موفق به نوشاندن ۱ لیوان شیر در روز، به کودک خود نمی شوند، ولی می توان با اضافه کردن مقدار کمی کاکائو یا نسکافه به آن، شیر را به رنگ کرم قهوه ای درآورد و با این روش کودک را به نوشیدن شیر تشویق کرد. کودکان، به رنگ های کرم و قهوه ای، علاقه زیادی دارند و حتی در خوردن بستنی نیز سعی می کنند از نوع کاکائویی آن استفاده کنند، پس بهتر است با کمی خلاقیت و ابتکار عمل، از این رنگ در تغذیه صحیح کودک، نهایت استفاده را کرد.

بد غذایی والدین !!!

گاهی شاهد آن هستیم که والدین با تشویق های مکرر و پیاپی خود، سعی در خوراندن مواد غذایی، لبنیات و… به کودک خود هستند. در صورتی که خود از خوردن این مواد پرهیز می کنند یا این که از تناول یا نوشیدن آن در مقابل کودک خود ممانعت به عمل می آورند. والدین باید توجه داشته باشند که کودکان در نحوه غذا خوردن، خانواده و در راس آن پدر و مادر خود را الگو قرار می دهند و با آموزش غلطی که از سوی خانواده خود می بینند از خوردن برخی از مواد غذایی پرهیز می کنند، چرا که کودکان مذاق غذایی را با خانواده خود تجربه می کنند. پس برای مراقبت از کودک بد غذای خود و اصلاح عادات غذایی کودکتان ابتدا عادات غذایی خود را اصلاح کنید!

درمان بد غذایی کودکان به روش جو فراست

در ادامه این مقاله به درمان بد غذایی کودکان به روش جو فراست می پردازیم . یکی از موضوعات کودک که خانواده ها برای حل آن به پزشک مراجعه می کنند مسئله ی بد غذایی کودکان است. چون کودک درک درستی در مورد نقش غذا در بدنش ندارد، گاهی در برابر غذا خوردن مقاومت می کند. علاقه یا بی علاقگی به غذاها حق طبیعی کودک است و لزومی ندارد غذا خیلی عجیب و غریب باشد تا کودک آن را دوست نداشته باشد. برای مثال برخی کودکان گوجه فرنگی دوست ندارند و بعضی دیگر از لوبیا خوششان نمی آید. اجبار کودک به خوردن غذایی که دوست ندارد کاری زیان بار است.

۱- بی توجه باشید.

ممکن است کودک بطور ناگهانی علاقه اش را به غذایی از دست بدهد، شما به این موضوع توجهی نشان ندهید. بگذارید کودک هرچه را که دوست دارد بخورد و هر آنچه را نمی خواهد نخورد . بعد از اتمام غذای کودک بدون اینکه به این موضوع اشاره کنید ظرف غذایش را بردارید. اگر کودک در هنگام صرف غذا گفت ” عدس دوست ندارم” واکنش و حساسیتی نشان ندهید و چند روز بعد دوباره آن غذا را تهیه کنید . این بار به احتمال زیاد کودک آن را خواهد خورد چون ابراز عدم علاقه اش به غذا توجه کسی را جلب نکرده است . کودکان نوپا علاقه ثابتی در مورد مواد غذایی خود ندارند و اگر والدین و پرستار کودک رفتار درستی از خود نشان ندهند، رفتار در کودک تثبیت خواهد شد.

۲- تنوع داشته باشید.

گاهی اوقات کودک به این دلیل که غذا در زبان و دهانش احساس خاصی بوجود میاورد، علاقه ای به غذا نشان نمی دهد نه به این دلیل که به طعم و مزه آن غذا علاقه ندارد . پس والدین و پرستار کودک با تغییر در روش تهیه غذا، می توانند کاری کنند که کودک آن غذا را بخورد.

۳- حق انتخاب را زیاد نکنید

چند نوع غذا با هم به کودک پیشنهاد ندهید، زیرا این کار کودک شما را با مشکل مواجه می کند. اگر از نوع خوردن غذای فرزندتان بعد از ۵ سالگی راضی هستید به او حق انتخاب بین ۲ تا ۳ نوع غذا را بدهید و سپس آن غذا را برایش تهیه کنید. در غیر اینصورت همه اعضای خانواده باید از یک نوع غذا میل کنند.

۴- سازش کنید

اگر کودک شما تا اتمام غذایش نمی نشیند، به اجبار او را تا تمام کردن غذایش سر میز ننشانید. کودکان نوپا بسیار لجباز هستند و به احتمال زیاد شما را خسته خواهند کرد . بنابراین با آنها سازش کنید مثلا اینکه ” این ۴ قاشق را بخور، بعد برو” و به هیچ وجه حرف خود را عوض نکنید.

۵- چرا کودک ما چماق دارد؟

کودکی که می گوید فلان غذا را نمیخورم، شیر دوست ندارم، فلان کار را انجام نمیدهم، سر ساعت نمیخوابد، و به طور کلی لجبازی هایش قدرتمندانه شده است، کودکی است که توانسته از ضعف مدیریتی والدین استفاده کند و از همان ابتدای کودکی قدرتش را به نمایش بگذارد .

۶- کودک شما فهمیده قدرتمند است

کودک از پذیرش ها و چشم گفتن های مکرر والدین یا پرستار کودک به خودش از گذشته تا به امروز، پی به توان خود و در مقابل ضعف والدین یا پرستار کودک برده است. فراموش نکنید غذا خوردن و آداب مربوط به آن و پذیرش نظر و نگاه والدین نسبت به هر موضوع به ظاهر کم اهمیتی می تواند به نوعی پذیرش آداب اجتماعی هنجار گونه در گروه خانواده باشد.

 اگر قرار باشد توصیه ای درمانی برای شما مطرح شود، آن توصیه پیدا کردن نقش های واقعی و سنتی هر فرد در جایگاه خانواده باشد، یعنی پدر و مادر نقش والدی و رهبری و کودک نیز نقش پذیرنده و تابعی را داشته باشد.

اشتراک گذاری :