مركز خدمات بالینی ، مراقبتی و آموزشی در منزل پارسیان مهرپرور تحت نظارت مستقیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

  • info@mehrparvar.com
  • 021-44442410
مهد کودک مزایا و معایب | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

مهد کودک : مزایا و معایب و مقایسه آن با استخدام پرستار بچه (+ لیست مهد کودک تهران)

مهد کودک برای تمام کودکان الزاما خوب یا بد نیست. بعضی از پدران و مادران با استخدام پرستار کودک در خانه موافق نیستند و در این مواقع به دنبال مهد مناسب می‌باشند. این والدین هستند که با توجه به شرایط خانوادگی و خود کودک و با درنظر گرفتن ابعاد این موضوع تصمیم درست می‌گیرند. اما مهد کودک ایده آل باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ در این مقاله از سایت مرکز مهرپرور مزایای بردن کودک به مهد و معایب نگهداری کودک در مهد کودک ها را بررسی می‌کنیم. مقایسه تفاوت‌های پرستاری از کودک در خانه و مهد موضوع مورد بحث دیگر ماست. مطالب این نوشته می‌تواند راهنمای خوبی برای والدین باشد تا گزینه مراقبتی مناسب برای کودک خود را انتخاب کنند.

مهد کودک چیست؟

مهد کودک مکانی است که در آن کودکان به صورت گروهی نگهداری می‌شوند. در مهد کودک برنامه‌های آموزشی و بازی‌های گروهی در نظر گرفته می‌شود. در برخی مهدها کودکان زیر ۵ یا ۶ سال نگهداری می‌شوند. زمانی که کودک خود را به این گونه مراکز می‌سپارید مطمئن شوید که مهد کودک به اندازه کافی مربی مهد مناسب دارد. تعداد کافی مربی برای رسیدگی به تغذیه، بازی و ناراحتی‌های کودکان، کمک می‌کند که همه کودکان از مزایای مربی مهد کودک بهره ببرند. اگر در صدد پیدا کردن مهد کودک مناسب برای فرزند خود هستید تحقیقات در زمینه‌های زیر درباره مهد ضرورری است.

  • سطح سواد و دانش مربیان مهد کودک چگونه است؟
  • در صورت بیماری کودک، مهد چه اقداماتی انجام می‌دهد؟
  • آیا از کودکان در هنگام بازی کردن مراقبت کافی می‌شود؟
  • در مهد کودک بر چه اساسی کودکان دسته بندی می‌شوند؟
  • آیا پدر و مادر کودک هر زمان بخواهند می‌توانند کودک خود را ببینند؟
  • حس خودتان در زمانی که در مهد حضور دارید در تصمیم گیری تان لحاظ کنید.

ویژگی های مهد کودک ایده آل

از نظر روانشناسان کودک، یک مهد کودک ایده آل دارای ویژگی های زیر است : مربیان آموزش دیده و با تجربه که از بودن با بچه‌ها لذت ببرند. تعداد مربیان و کمک مربیان کافی باشد، حداقل برای هر ۵ کودک یک مربی. پرسنل، سابقه کار طولانی در آن مهد کودک داشته باشند. فرصت‌های کار خلاقانه، بازی‌های فکری و فعالیت‌های جسمی در آن جا فراهم باشد. فضاهایی برای تحرک در داخل و خارج ساختمان موجود باشد. داشتن وسایل طراحی، رنگ آمیزی و اسباب بازی و محلی برای ورزش.

مهد کودک | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

8 مورد از مزایای مهد کودک رفتن بچه‌ها

حال که ویژگی‌های مهد کودک مناسب و ایده آل را دانستیم، زمان مناسبی است تا مزایای نگهداری کودک در مهد کودک را بررسی کنیم. محل‌های نگهداری از کودکان مزایا و معایبی دارد. والدین با دانستن تمام نکات مثبت و منفی تصمیم گیرنده نهایی خواهند بود. برخی مزایای مهدهای کودک به شرح زیر است:

1. داشتن ساختاری منظم و مرتب

مهد کودک به این دلیل که دارای محیطی رسمی و مرتب است مورد علاقه والدین است. مهد کودک‌ ها برای دریافت مجوز بازرسی و روی عملکرد مراقبان نظارت می‌شوند.

2. مادران نگران رفتار پرستار کودک نمی‌باشند

مادران بر اساس غریزه نیاز به بررسی تمام رفتارهای پرستار کودک دارند. چک کردن تمام رفتارهای پرستار برای مادر خسته کننده است. برخی مادران تصمیم می‌گیرند به جای نگرانی دربارهٔ اینکه پرستار در اوقات بدقلقی کودک با او چه رفتاری می‌کند، او را به یک مهد بسپارند.

3. داشتن قواعد مشخص

مهدها مقررات شفاف و روشنی برای اولیا مشخص می‌کنند. به طور مثال بردن کودک به مهد و برداشتن او از آنجا یک زمان مشخص دارد. زمان استراحت، بازی و غذا خوردن کودک با قاعده و مشخص است.

مزایای مهد کودک | مرکز خدمات پرستاری در منزل پارسیان مهرپرور

4. مهد ثبات بیشتری دارد

مهد در مقایسه با پرستار یا مراقبت توسط آشنایان ثبات بیشتری دارد. شما همواره میتوانید کودک خود را به آنجا بسپارید صرف نظر از اینکه مربی بیمار است یا دیر می‌رسد، مسئولیت کودک شما را مربی دیگری بر عهده می‌گیرد.

5. استفاده از آموزش‌های دوران کودکی

مربیان مهد اغلب در زمینه آموزش کودکان تجربه و تحصیلات دارند. می‌دانند که از لحاظ رشد چه انتظاراتی از کودک باید داشته باشند. اگر مهد کودک انتخابی شما مربیان متبحری ندارد در تصمیم خود تجدید نظر کنید.

6. برنامه روزانه مناسب برای کودک

کودکان در مهد فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهند. این فعالیت‌های زیر می‌باشد که این آموزش‌ها اگر خوب اجرا شوند، به رشد کودک کمک خوبی می‌کند. شامل :

  • موسیقی
  • داستان‌گویی
  • درست کردن کاردستی‌ و…

7. یادگیری برخی مهارت‌ها

کودکان در مهد کودک فقط بازی نمی‌کنند بلکه آموزش هم می‌بینند. مثلا بازی ساده ای مثل لوگو که ترکیب خوبی از فعالیت‌های مربوط به نیمکرهٔ راست و چپ مغز هستند. در مهد کودک ها، کودکان در کنار بازی‌های مختلف آموزش‌هایی نیز می‌گیرند که می‌تواند به رشد و ارتقای هوش آنها کمک کند.

استخدام مربی کودک در منزل | مرکز خدمات پرستاری مهرپرور

8. برقراری ارتباط مناسب با دیگر کودکان در مهد کودک

نوپایان در مهد کودک از فرصت برقراری ارتباط با دیگر کودکان بهره‌ مند می‌شوند. موضوعی که نگرانی برخی والدین است زمانی که پرستار کودک در منزل استخدام می‌کنند.

4 مورد از معایب حضور بچه‌ها در مهد کودک

نگهداری از کودکان در مهد مانند هر روش دیگری علی رغم مزایا، معایبی نیز دارد که به شرح زیر است:

1) محدودیت حضور بچه‌ها در مهد کودک

شما برای حضور کودک در آنجا محدودیت دارید. تاخیر در برداشتن کودک از مهد برای شما ایجاد مشکل خواهد کرد. حال اینکه در صورت داشتن مربی کودک در منزل، می‌توانید با اطلاع قبلی به وی، درخواست اضافه کار کنید و از بابت کودک خیالتان راحت باشد.

2) نداشتن جایگزین

گاهی مهد کودک بسته می‌باشد و نیاز است شما دنبال روش جایگزین باشید. گاهی کودک بیمار است و قادر نیستید او را به مهد بفرستید و باید در خانه بمانید.

3) امکان احتمال ابتلا کودک به بیماری

در مهد کودک احتمال بیشتری برای ابتلا کودک به بیماری‌ وجود دارد. کودکان با هم ارتباط زیاد ی دارند و در صورتی که بهداشت رعایت نشود، احتمال ابتلاء کودک به بیماری‌های مختلف وجود دارد.

4) عدم توجه کافی به کودک در مهد

در مهد احتمال کمتری برای دریافت مراقبت شخصی وجود دارد. بدلیل وجود تعداد زیاد کودکان در مهد‌ها احتمال دریافت رسیدگی و توجه کافی برای همه کودکان وجود ندارد چرا که خود کودکان نیز همه به یک میزان از توجه و رسیدگی نیاز ندارند، برخی کودکان به محبت و توجه بیشتری نیازمندند.

توجه: در مطالب بالا نحوه انتخاب یک مهد کودک مناسب را بیان کردیم، و مزایا و معایب حضور کودک در مهد را بررسی کردیم، اگر تصمیم گرفته اید کودک خود را به مهد بسپارید در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت که چگونه فرزند خود را برای حضور در مهد آماده کنید:

آمادگی کودک برای حضور در مهد

روانپزشکان کودک باور دارند که محیط ایده آل رشد و پرورش کودک، درون خانه و در کنار والدین است. پرستاری از کودک توسط والدین در ماه‌های اول زندگی بسیار مهم است. در اغلب موارد محیط ایده آل در دسترس نمی‌باشد. در این شرایط گزینه دیگر به جز پرستار کودک، مهد کودک می‌باشد. برخی از مشکلاتی که کودکان با مهد کودک و پذیرش آن دارند به شرح زیر است:

جدا شدن کودک از والدین

کودکان باید یاد بگیرند زمانی که موقتا از والدین خود جدا می‌شوند با این جدایی کنار بیایند. این جدایی هم برای پدر و مادر و هم کودک دشوار است. والدین هم زمان‌هایی را برای انجام کارهای خود نیاز دارند. خجالت کشیدن در برخورد با آدم‌های جدید و اضطراب جدایی از والدین در کودکان پیش دبستانی شایع است. جایی عنوان نشده است که سپردن کودک به پرستار اثر بدی روی آنان داشته باشد. البته باید نگهداری از کودک به عهده پرستاری با کفایت و دلسوز باشد. بهتر است چند نفر همزمان مسئولیت نگهداری از کودک را برعهده نگیرند.

مهد کودک برای نگهداری از کودکان | مرکز خدمات پرستاری کودک پارسیان مهرپرور

مشکل کودک از اینکه از والدینشان جدا می‌شود چیست ؟

کودک پیش دبستانی می‌ترسد که اگر والدینش از جلوی چشمش دور شود اتفاق بدی برایش می‌افتد. کودک گاهی نگران است که نکند والدین دیگر برنگردند و یا نگران امنیت آنان باشند. این ترس‌ها زمانی که خانواده در فشار است مانند: اسباب کشی، جا به جایی منزل، بیماری اعضای خانواده، مشکل در روابط والدین، بیشتر می‌شود. امکان دارد والدین از گذاشتن کودک نزد سایر مراقبین احساس گناه کنند. والدین نباید به دلیل واکنش‌هایی که کودک در مورد ماندن پیش دیگران نشان می‌دهد تسلیم شوند. اگر فرصت به کودکان برای آموختن چگونگی جدا شدن از والدین محدود باشد به احتمال زیاد رفتارهای وابستگی شان ادامه پیدا می‌کند.

چگونه می‌توان از بروز مشکل پیشگیری نمود؟

  • اگر قرار است کودک شما به یک گروه از همسالان بپیوندد، از کودک دیگری از همان گروه دعوت کنید که در صورت امکان، به منزل شما بیاید.
  •  زمان بازگشت خود را برای کودک قابل فهم کنید مثلاً بگویید ” وقتی که ناهارت را خوردی من میام. “
  • پیش از شروع دوره مهد کودک، پیش دبستانی یا کودکستان در مورد آن با کودک صحبت کنید.
  • برای کودک توضیح دهید که او قرار است کجا برود و شما کجا می‌روید و کی بر می‌گردید.
  • از مکان مورد نظر به همراه کودک بازدید به عمل آورید تا او در آنجا احساس راحتی کند.
  • اگر امکان دارد، چندین بار از محل بازدید کنید و مدت ماندن را کمی طولانی تر کنید.
  • نزدیک کودک بمانید و اجازه دهید سایر کودکان را تماشا کند.
  • او را مجبور کنید در فعالیت‌ها شرکت کند.

همه وسایل مورد نیاز کودک را مهیا نمایید

مطمئن شوید همه چیز برای فردی که قرار است از کودک مراقبت کند، آماده است مثل لباس‌ها، وسایل یا دارو. پیشنهاد کنید که کودک یک اسباب بازی مخصوص یا شی دیگری را که با آن احساس راحتی و آرامش می‌کند از خانه با خود ببرد. در ضمن می‌توانید یک وسیله ی شخصی خودتان را نزد کودک بگذارید تا او مطمئن شود که حتماً بر می‌گردید.

در مورد پاداش‌ها با کودک صحبت کنید

برای چند بار می‌توانید به کودک به خاطر پیروی از مراحل، پاداش بدهید. به کودک بگویید اگر مراحل را اجرا کند چه چیزی به دست می‌آورد. پاداش‌های پیشنهادی می‌تواند پارک رفتن موقع بازگشتن به خانه یا یک بازی مخصوص با مامان یا بابا باشد. برخی اطلاعات لازم را در اختیار مراقب یا مربی مهد کودک بگذارید

  • به مربی کودک بگویید که وقتی خداحافظی می‌کنید می‌روید، حتی اگر کودک ناراحت شود یا اعتراض کند.
  • از مراقب کودک بخواهید یادداشت کند پس از رفتن شما چقدر طول می‌کشد تا کودک آرام بگیرد.
  • یک فهرست از برنامه معمول یا نیازهای خاص کودک را برای پرستار یا مراقب کودک آماده کنید.
  • همیشه شماره تماسی را برای مواقع اضطراری مشخص کنید.

چگونه کودک باید بیاموزد که وقتی شما می‌روید آرام بماند؟

۱- دیگران را به کودک معرفی کنید

بسیاری از کودکان پیش دبستانی نیاز به کمک والدین دارند تا در موقعیت‌های جدید احساس آرامش کنند. کودک را به کودکان و بزرگسالان جدید معرفی کنید. مدتی را به صحبت با بقیه بزرگسالان و بازی با کودکان دیگر اختصاص دهید.

۲- کودک را با یک فعالیت سرگرم کنید

کاری را پیشنهاد کنید که کودک می‌تواند انجام بدهد. به کودک کمک کنید به جای این که در یک گروه بزرگ وارد شود به تنهایی یا با یکی دو نفر دیگر یک فعالیت مشخص را شروع کند. کاری کنید تا انجام دادن آن فعالیت برای کودک دلچسب تر از چسبیدن به شما باشد. به این منظور، وقتی کودک با دیگران قاطی می‌شود از او تعریف کنید. اگر به شما چسبید این رفتار کودک را نادیده بگیرید.

3- به کودک خداحافظ بگویید و بروید

وقتی زمان رفتن است، به کودک یادآوری کنید کجا می‌روید و چه موقع بر می‌گردید. بی خبر کودک را ترک نکنید. به آرامی و با اطمینان به او خداحافظ بگویید و بروید. اعتراض‌های کودک را نادیده بگیرید و بر نگردید. اگر نگران هستید می‌توانید به مراقب تلفن کنید تا مطمئن شوید کودک آرام گرفته است.

4- وقتی که باز می‌گردید

با کودک سلام و احوالپرسی کنید. مدتی را به خود کودک اختصاص بدهید. از او بپرسید وقتی شما نبودید چه کار کرده است. آماده باشید تا کودک کمی به شما بچسبد. این موضوع بعد از پایان ساعت جدایی قابل انتظار است. اگر مراقب یا پرستار کودک موضوع جالبی را در مورد کاری که کودک انجام داده به شما می‌گوید، ذوق و شوق نشان دهید و تلاش کودک را تحسین کنید.

5- مراحل را مرور کنید

به کودک بگویید از کدام یک از رفتار‌های او وقتی پیش پرستار بوده بیشتر رضایت داشتید.

” سامان جان، امروز خیلی خوب به بچه‌ها سلام کردی. ” اگر کودک مراحل را اجرا کرده او را تشویق کنید و اگر از قبل توافق کرده بودید که به او پاداش بدهید حتماً این کار را بکنید ولی اگر مشکلاتی رخ داده، پاداش مورد نظر را به او ندهید.

به صورت خلاصه و آرام مرحله ای را که کودک فراموش کرده انجام بدهد برای او توصیف کنید. ” تو قانون ما را فراموش کردی که دستم را ول کنی و با یک چیز دیگر بازی کنی. “

گام‌های کلیدی

  • کودک را از قبل آماده کنید.
  • به کودک بگویید کجا می‌روید و کی باز خواهید گشت.
  • روال مشخصی برقرار کنید و مراحل آن را برای کودک تشریح کنید.
  • در مورد پاداش‌ها با کودک صحبت کنید.
  • مراقب و پرستار کودک را از قبل آماده کنید.
  • دیگران را به کودک معرفی کنید.
  • به کودک کمک کنید تا کاری برای انجام دادن و سرگرم شدن پیدا کند.
  • کودک را به خاطر بازی یا ارتباط گرفتن با دیگران تحسین کنید.
  • خداحافظ بگویید و بروید، اعتراض‌ها را نادیده بگیرید و بر نگردید.
  • وقتی بر می‌گردید، با کودک احوال پرسی کنید و برای او وقت بگذرانید.
  • مراحل را با کودک مرور کنید.

مقایسه روش مراقبت از کودک در مهد با استخدام پرستار بچه

در قسمت قبل این مقاله مزایا و معایب مهد کودک را بررسی کردیم. در ادامه می‌خواهیم گزینه‌های مراقبتی از کودکان را با هم مقایسه کنیم. شما باید بهترین روش را با توجه به شرایط کودک و وضعیت خودتان انتخاب کنید. بهتر است از نوزادان و کودکان زیر یک سال به‌ طور مستقیم مراقبت شود. زمانی که نیاز‌های آنان به سرعت رفع شود، بهتر رشد می‌کنند. در این مرحله از رشد،‌ گرفتن پرستار کودک در خانه بهترین گزینه است. زیرا بهترین نسبت تعداد پرستار به کودک، برای نوزادان (تا ۱۲ ماهگی) یک به چهار است،‌ یعنی هر چهار کودک یک پرستار داشته‌باشد. که این شرایط باید در مهد کودک قابل انجام باشد. کودکان بیش از یک سال، حداکثر به ازای هر ۸ کودک بالای یک سال باید یک پرستار وجود داشته باشد.

اقدامات لازم در زمان استخدام مربی کودک در منزل

اولین گام انتخاب یک مربی یا پرستار تهیه لیستی است از آنچه برای شما اهمیت دارد.

  • میزان تجربه
  • باورهای اجتماعی
  • میزان انعطاف‌پذیری
  • اعتقادات و میزان پایبندی به اصول دینی

مربی کودک در منزل | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

می‌توانید این سوالات را از او بپرسید:

  • چقدر سابقه کار با کودک دارید؟
  • چرا شغل قبلی خود را ترک کردید؟
  • چرا به نگهداری از کودکان علاقه دارید؟
  • در چه محل‌هایی با کودکان کار کرده اید؟
  • چه سیاست‌هایی برای تربیت کودک دارید؟

و سوالاتی از این دست را در مقاله مصاحبه با پرستار کودک مطالعه کنید.

انتخاب روش مناسب مراقبت از کودک باتوجه ‌به خصوصیات کودک

در بخش انتهایی این مقاله، نکاتی را مطرح می‌کنیم که به والدین در انتخاب روش صحیح مراقبت از کودک کمک میکند. در نهایت، این والدین هستند که با در نظر گرفتن تمام جوانب می‌توانند بهترین روش را انتخاب کنند.

مهد کودک برای کودکانی مناسب است که:

مراقبت از کودکان در منزل و پرستار خصوصی کودک برای آنهایی مناسب است که :

  • بسیار اجتماعی هستند؛
  • بین ۲٫۵ تا ۵ سال دارند؛
  • فعال‌اند و انرژی بسیاری دارند ؛
  • بهترین یادگیری را از طریق بازی و اکتشاف دارند؛
  • از تعامل و آموختن همراه دیگر کودکان لذت می‌برند.
  • بین ۰ تا ۳ سال سن دارند؛
  • اضطراب شدید جدایی دارند؛
  • از کودکان دارای نیاز‌های خاص هستند؛
  • از اختصاص زمان تک‌ به‌ تک و دریافت توجه انفرادی لذت می‌برند.

لیست برخی از بهترین مهد کودک‌ها در تهران (آدرس و شماره تماس)

نام مهد کودک

آدرس مهد کودک در تهران

شماره تماس مهد کودک در تهران

مهد سرزمین رولان

تهران – سعادت آباد، بعد از چهارراه سرو، میدان بهرود، خیابان عابدی، نبش کوچه 27، پلاک 31 02122376276

مهد وانیا سعادت آباد

تهران – سعادت آباد، بلوار دریا، خیابان مطهری شمالی، کوچه عیسی پور، پلاک ۳ 02188696421

مهد گل پونه پاسداران

تهران – پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، خیابان جمالی غربی، پلاک ۳۸ 02122933696

مهد و پیش دبستانی عصر کوچولوها

تهران – خیابان دماوند – چهارراه آیت – میدان امامت – خیابان امامت – کوچه مسجد امام حسن – پلاک ۷ 02177160486

مهد نفس من زعفرانیه

تهران – تجریش – زعفرانیه – اعجازی – رضا علی حسینی – پلاک ۴۶ 02122430334

مهد نسیم مادر در بلوار کشاورز

تهران – خیابان شریعتی، خیابان شهید یزدانیان، خیابان سیما جنوبی، کوچه تقوی، پلاک ۱۱ 02122266912

مهد کیمیا جنت آباد

تهران – جنت آباد – تقاطع ایرانپارش، شهرک مبعث، بهارستان یکم شرقی، پلاک ۱۲ 02144828624

موسسه پرورش فرزندان برتر در یوسف آباد

تهران – نیاوران، خیابان آبکوه چهارم، خیابان شهید لواسانی، پلاک ۱۸۹ 02122732732

مهد کودک و پیش دبستانی آفتاب (تهرانپارس)

تهران – ولنجک، خیابان 22، خیابان گلستان پنجم غربی، پلاک 30 02122407220

مهد دو زبانه شرویلا

تهران – نیاوران، بعد از سه راه یاسر، نرسیده به مژده، نبش کوچه آرین، پلاک 1 02122712212

مهد رضویه

تهران – انتهای بلوار اندرزگو، ابتدای قیطریه، جنب مخابرات شهید غریبی، نبش کوچه کیارنگ 02122235693

مهد کودک دو زبانه گلزار

تهران – انتهای اقدسیه، ابتدای اتوبان لشگرک، شهرک دانشگاه، کوچه یاسمن، پلاک 14 02122450163

مهد کودک رهنما

تهران – شهرک‌ غرب، خیابان شهید دادمان، خیابان ایمان، کوچه 9، پلاک 2 02188077650

مهد کودک و پیش دبستانی رسالت

تهران – شهرک اکباتان، کوی بیمه 4، کوچه حسین خانی، پلاک 11 02144659618

مهد کودک افق

تهران – جنت آباد مرکزی، 35 متری گلستان، بین 16 متری اول و دوم، پلاک 294 02144450532

مهد کودک دو زبانه شادزی

تهران – شهرک اکباتان، کوی بیمه 4، کوچه حسین خانی، پلاک 11 02144659618

مهد کودک رنگین کمان

تهران – خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوم، پلاک 5 02188745885

مهد کودک و پیش دبستانی آفاق

تهران – خیابان کریم خان، خیابان میرزای شیرازی، خیابان فریدون نژادکی (کامکار)، جنب بانک ملت، پلاک 1 02188826865

برای والدینی که شغل تمام ‌وقت دارند و مدت زیادی از شبانه ‌روز در منزل نیستند، بهتر است پرستار برای مراقبت از فرزند خود استخدام کنند. همچنین والدین می‌توانند استخدام مربی مهد کودک در منزل و یا مربی مهد برای کودک در منزل را بصورت نیمه وقت یا روزانه انجام دهند.

از شما می‌خواهیم اگر تجربه‌ای درمورد مهد کودک و پرستار کودک در منزل دارید، در بخش نظرات با همراهان ما در میان بگذارید. شما از مراکز نگهداری کودکان چه انتظاراتی دارید؟