مركز خدمات بالینی ، مراقبتی و آموزشی در منزل پارسیان مهرپرور تحت نظارت مستقیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

  • info@mehrparvar.com
  • 021-44442410
گرفتگی صدا در سالمندان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

گرفتگی صدا در سالمندان : نشانه ها ، علل و 16 درمان خانگی تغییرات صدا در افراد مسن

 

گرفتگی صدا در سالمندان همانند سایر گروه های سنی وجود دارد. برخی از این تغییرات طبیعی است، ولی برخی از آن ها زنگ خطر یک بیماری است. سن روی همه اجزای بدن از جمله صدا تاثیر می‌گذارد.حتما شما هم متوجه شده‌اید که از پشت تلفن می‌توان به‌طور تخمینی سن افراد را حدس زد. گرچه این موضوع عمومیت ندارد و شاید افراد جوان صدای پیری داشته باشند یا برعکس، ولی به هر حال افزایش سن تغییراتی در حنجره ایجاد می‌کند که مردم عادی هم متوجه آن هستندو این موضوع یک امر عادی محسوب میشود .

البته باید دانست که این تغییرات تدریجی هستند و مشکلی هم ایجاد نمی‌کنند، ولی مشکل سالمندان در تغییر صدا یا گفتار همیشه عادی نیست و گاهی آنقدر زیاد است که سالمند را به مطب پزشکان می‌کشاند. گاهی هم بسیار ناگهانی است و باعث ترس سالمند یا اطرافیان می‌شود. در صورت گرفتگی صدا در سالمندان یا تکلم پایدار یا ناگهانی در سالمند باید به فکر علت تغییر بود.

علایم گرفتگی صدا در سالمندان

در دوره سالمندی ممکن است فرد دچار اختلالات صدا شود. بخصوص اگر همراه با مشکلات و بیماری های دیگری نظیر پارکینسون، ام اس یا … شوند  برخی از تغییرات صدا در سالمندان طبیعی نیست. این تغییرات غیرطبیعی می توانند نشانه ی بیماری خاصی باشند. علایمی وجود دارد که می تواند زنگ خطری باشد برای وجود گرفتگی صدا در سالمندان باشد.

علائم اختلالات صدا در سالمندان عبارت است از:

  • پاک کردن مکرر گلو
  • درد گردن حین صحبت کردن
  • زیاد نفس کم آوردن حین صحبت کردن
  • شنیده شدن صدای نفس حین صحبت کردن
  • هرگونه تغییر در صدا که همراه با ورم در ناحیه گردن باشد.
  • گرفتگی صدایی که بیش از دو هفته به طول انجامیده است.
  • هرگونه تغییر صدایی که با مشکلات بلع و سرفه همراه باشد.
  • هر گونه تغییر در صدا که با کاهش غیر منتظره وزن همراه باشد.

عوامل گرفتگی صدا در سالمندان

بیماری ها و آسیب های مختلفی می توانند اختلالات صدا را در دوران سالمندی ایجاد کنند. در این قسمت به شایع ترین دلایل اختلالات صدا در سالمندان اشاره می شود:

1 – کاهش شنوایی از علل گرفتگی صدا در سالمندان

یکی از عواملی که روی صدا و تکلم فرد سالمند تاثیر می‌گذارد، بروز اختلالات عملکردی در اعضای مختلف بدن (به‌ویژه گوش) است.سالمندان در این سن معمولا شنوایی خوبی ندارند. آنها برای اینکه بتوانند، صدای خودشان را بهتر بشنوند و مطمعن شوند که صدایشان به گوش اطرافیانشان رسیده سعی می‌کنند بلندتر صحبت کنند. فریاد زدن مداوم باعث می‌شود تغییرات ایجادشده طبیعی تشدید شود. به همین دلیل سالمندانی که دچار پیرگوشی هستند، هم برای بهتر شنیدن و هم برای جلوگیری از گرفتگی صدا در سالمندان، حتما باید از سمعک استفاده کنند.

2- توده‌ در حنجره عاملی برای گرفتگی صدا در سالمندان

تومورهای داخل حنجره و اطراف آن در سنین بالا شایع‌ترند. سالمندان باید هراز گاهی ناحیه گردن و حنجره خود را معاینه کنند و اگر متوجه توده جدیدی شدند، سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند.البته تومورهای داخل حنجره معمولا تغییراتی در صدا ایجاد می‌کنند. اگر سالمند بیش از ۲ هفته دچار اختلال در صدا شده، باید از نظر حنجره بررسی شودو اطرافیان سالمند باید متوجه حساسیت این موضوع باشند .

3 – ضعف تارهای صوتی از علل گرفتگی صدا در سالمندان

گاهی سالمند دچار مشکل در تکلم و تولید صدا میشوند. البته در بررسی‌ها مشکل خاصی ندارد ولی به علت قرار گرفتن در محیط آلوده مثل زندگی در شهرهای بزرگ، شیوه زندگی نادرست در طول زندگی و… ممکن است دچار مشکل در تارهای صوتی بشوند .  معمولا تارهای صوتی این سالمندان شل و دچار افتادگی شده است. برای این افراد گفتاردرمانی توصیه می‌شود. گفتاردرمانی کمک می‌کند عضلاتی که کمی تحلیل پیدا کرده‌اند، ترمیم شوند و به فرد یاد می‌دهد چگونه با استفاده از تنفس و عضلات شکم صدای مناسبی ایجاد کند.

 گفتاردرمانی به مدت ۸-۶ جلسه مفید است. البته بعضی از بیماران بر مبنای شرایط و نوع بیماری و سن باید جلسه‌های بیشتری برای بهبود صدا اختصاص دهند. اگر گفتاردرمانی موثر نبود، آخرین مرحله جراحی است. در جراحی تمام تلاش پزشک این است که تارهای صوتی شل‌شده را به وضعیت طبیعی برگرداند. جراحی در این افراد تایروپلاستی نام دارد. پزشک با تزریق سلول‌های چربی یا مواد مصنوعی دائمی به تارها باعث سفتی آنها می‌شود.

 گاهی هم جراح از روش جراحی کلاسیک با سفت کردن تارهای صوتی یا پروتز برای شخص سالمند استفاده می‌کند. روش‌های تزریق موقتی‌ترند ولی روش‌های جراحی دائمی‌ هستند. معمولا بعد از جراحی بیمار به گفتاردرمانی نیاز دارد که ممکن است تا ۶ ماه ادامه پیدا کند.اطرافیان سالمند باید به این موضوع توجه داشته باشند که حتما دوره درمان را کامل کنند .

4 – بیماری‌های حنجره از علل گرفتگی صدا در سالمندان

عامل دیگری که می‌تواند بیشتر باعث تغییر در صدا یا تکلم شود، بیماری‌هایی است که روی حنجره و تارهای صوتی تاثیر می‌گذارند. این بیماری‌ها اغلب از سنین میانسالی به بعد بروز می‌کنندو گاهی حتی این مشکل و بیماری از نظر روحی هم روی فرد سالمند تاثیر میگذارد. ابتلا به بیماری‌هایی مثل پارکینسون، ریفلاکس، آلزایمر و بیماری‌های عصبی، تعداد سالمندان دچار اختلال تکلم و صدا را افزایش می‌دهد. البته عوامل محیطی را هم نباید نادیده گرفت؛ سیگار، مصرف مواد مخدر، قلیان و الکل در درازمدت و با رسیدن فرد به سن سالمندی اثر خود را روی حنجره می‌گذارند.

 سالمندانی که در دوران جوانی زندگی ناسالمی داشته‌اند، بیشتر در دوره سالمندی دچار اختلال‌های تکلمی و صدایی می‌شوند. گرچه همه افراد نیاز به صدای خوب دارند ولی بعضی‌ها مشاغلی دارند که باید بیشتر مراقب حنجره و صدای خود باشند.

5 – اختلال در ترشح بزاق

بعضی از سالمندان دچار اختلال در ترشح بزاق هستند. این مشکل نیز باعث اختلال در صدا می‌شودو ممکن است نوع صدا را به صورت قابل توجهی تغییر دهد .البته بزاق تماس مستقیمی با تارهای صوتی ندارد اما وقتی بزاق کاهش می‌یابد، سلول‌های مخاطی حنجره هم موکوس (مایعی که از سلول‌های مخاطی ترشح می‌شود) ترشح نمی‌کنند و فرد دچار خشکی حنجره و تغییر صدا می‌شود.این مشکل را می‌توان با استفاده از بزاق مصنوعی، داروهای رقیق‌کننده مخاط و تحریک‌کننده ترشح موکوس حل کرد.

6 – آلرژی یا حساسیت

صاف کردن صدا هنگام صحبت کردن در سالمندان بیشتر دیده می‌شود. معمولا این افراد آلرژی (حساسیت) دارند که در کنار خشکی و آلودگی هوا باعث افزایش ترشحات پشت حلق می‌شود و واکنش طبیعی بدن برای جلوگیری از این خشکی را در پی دارد. این مساله باعث ترشح مخاط بیشتر و غلیظ‌تر می‌شود که ناراحتی ایجاد می‌کند. به همین دلیل فرد باید برای صحبت کردن چند بار سرفه کند تا صدا صاف شود.

16 درمان های خانگی گرفتگی صدا در سالمندان

درمان خانگی گرفتگی صدا یکی از مشکلات رایجی می باشد که اکثر افراد به آن دچار می شوند. گرفتگی ایجاد شده در صدای اشخاص ناشی از التهابات درون حنجره می باشد که یک سری از عوامل مانند عفونت دستگاه تنفسی ، تحریک شدن بر اثر دخانیات و آلودگی‌ های ناشی از هوا می‌تواند از عوامل بروز آن باشد و این اختلال معمولاً بین ۲ الی ۳ هفته زمان می‌برد تا به حالت اولیه برگردد.

1 – به حنجره خود استراحت بدهید و کمتر از آن استفاده کنید

زمانی که حنجره ی شما دچار التهاب می گردد و صدای شما می گیرد اولین اقدام درمانی این است که زیاد از حنجره خود استفاده نکنید و به آن استراحت بدهید و کمتر صحبت کنید تا التهاب فروکش نماید .

2- – مواد محرک زا را کنار بگذارید

موادی که تحریک زا هستند مانند دود سیگار می تواند التهابات حنجره شما را بیشتر کند پس اگر فرد سیگاری هستید برای مدتی از آن اجتناب نمایید و همچنین مشروبات الکلی را نیز کنار بگذارید و در محیط های آلوده قرار نگیرید .

3 – نوشیدن مایعات درمان گرفتگی صدا

یکی دیگر از موارد درمان خانگی گرفتگی صدا نوشیدن فراوان مایعات می باشد. مایعات می‌تواند از کم آبی بدن پیشگیری نماید. اگر مایعات و نوشیدنی‌ های گرم مصرف کنید به مراتب در گرفتگی صدای شما کارساز تر می باشد. لازم به ذکر است در این دوران از نوشیدنی قهوه که محرک زا است اجتناب نمایید.

4 – درمان گرفتگی صدا در سالمندان : دارو های مصرفی بدون تجویز پزشک

اگر گرفتگی ایجاد شده در صدای شما ناشی از عفونت باشد می‌توانید از داروهای ضد التهابی مانند استامینوفن استفاده کنید تا برطرف شود.

5- استفاده از دستگاه بخار درمان گرفتگی صدا در سالمندان

دستگاه بخار در اتاقی که هستید می تواند هوای آن را مرطوب کند و زمانی که این هوا را استنشاق می کنید می تواند برای گرفتگی صدای شما موثر واقع شود و التهابات حنجره شما را برطرف نماید .

6 – بخور زنجبیل درمان گرفتگی صدا در سالمندان

روغن زنجبیل خاصیت درمانی زیادی دارد که یکی از موارد درمان خانگی گرفتگی صدا در سالمندان می باشد و می‌تواند رطوبت را در حنجره ایجاد کند. سعی کنید از بخور آن بهره ببرید و آن را استنشاق کنید این روش جزء یکی از درمان های خانگی صدا محسوب می شود .

7 – درمان گرفتگی صدا : آب نمک

یک لیوان آب را با نمک مخلوط کنید و آن را درون دهان خود غر غره نمایید. نمک می تواند بافت هایی را که در حنجره دچار التهاب شده را التیام ببخشد. این کار را در روز چند مرتبه تکرار کنید.

8 – استفاده از سیر درمان گرفتگی صدا در سالمندان

همان طور که می دانید سیر خاصیت های درمانی بیشماری دارد و در درمان بسیاری از بیماری ها کارساز می باشد. این ماده به دلیل خاصیت ضد باکتریایی می‌تواند عفونت‌های حنجره را از بین ببرد. آن را در مواد غذایی خود به مصرف برسانید تا گرفتگی صدای شما را برطرف نماید

9 – استفاده از عسل درمان گرفتگی صدا در سالمندان

عسل که به عنوان یک دارو بیشترین کاربرد را پیدا کرده است می‌تواند ترشح ایجاد شده در مخاط گلو را که به سرفه منجر می شود را برطرف کند. شربت آن گرفتگی صدا را نیز درمان می کند و التهابات حنجره را برطرف می‌کند .

10 – درمان گرفتگی صدا در سالمندان : گیاه گل گاوزبان

اگر گل گاوزبان و عناب را ترکیب کنید و در طول روز چند مرتبه بنوشید می تواند گرفتگی صدای شما را برطرف نماید این یکی از درمان های گرفتگی صدا محسوب می‌شود.

11 – مصرف گل زوفا درمان گرفتگی صدا

گیاه دارویی زوفا می‌تواند حنجره و تارهای صوتی را قوی کند و عفونت آن را برطرف کند. می توانید آن را با بنفشه کاکوتی و آویشن ترکیب کنید و به صورت دمنوش روزی دو مرتبه بنوشید.

12 – گرفتگی صدا بر اثر ترشح اسید معده

اگر گرفتگی صدای شما بر اثر ترشح اسید معده باشد یکی از درمان های مفید در خانه برای برطرف شدن آن این است که هنگام خوابیدن سر از بدن بالاتر قرار بگیرد تا محتویات معده بازگشت پیدا نکند و حتی الامکان ۳ ساعت قبل خواب چیزی نخورید .

13 -درمان گرفتگی صدا : سوپ مرغ

یکی دیگر از درمانهای گرفتگی صدا این است که از سوپ مرغ بهره ببرید. گرم بودن سوپ‌مرغ مخاط گلو را نرم میکند و میتواند گرفتگی آن را برطرف نماید.

14 – مصرف اسفناج درمان گرفتگی صدا در سالمندان

اسفناج را بپزید و برای درمان گرفتگی صدای خود مصرف کنید. اسفناج ضمن برطرف کردن سرفه می تواند التهابات گلو را از بین ببرد .

15 -درمان گرفتگی صدا در سالمندان : خوردن سیب

از آن جا که سیب خواص بی شماری دارد و در درمان بسیاری از مشکلات موثر واقع شده است می تواند روی دستگاه تنفسی و گرفتگی صدا مفید باشد. شما می توانید آب آن را بگیرید و روزانه ۳ لیوان بنوشید .

16 – استفاده از گل ختمی درمان گرفتگی صدا

یکی دیگر از راه های درمان خانگی گرفتگی صدا استفاده از گل ختمی می باشد. از زمان‌های گذشته گل ختمی کاربرد داشته و برای نرم شدن سینه بسیار مصرف داشته است. می‌توانید جوشانده آن را تهیه کنید و برای گرفتگی صدای خود با مصرف آن مشکل را برطرف کنید.