مركز خدمات بالینی ، مراقبتی و آموزشی در منزل پارسیان مهرپرور تحت نظارت مستقیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

  • info@mehrparvar.com
  • 021-44442410
لوازم تحریر مناسب کودک | مرکز پارسیان مهرپرور

لوازم تحریر مناسب کودک : راهنمای تهیه لوازم تحریر برای کودکان + خطرات لوازم تحریر نامناسب

 لوازم تحریر مناسب کودکان چه ویژگی های دارد ؟

لوازم تحریر مناسب کودک و تهیه آن دغدغه اصلی والدینی است که کودکشان به مدرسه می رود. هر سال انتهای تابستان تب و تاب خرید لوازم تحریر مناسب کودک بیشتر می‌شود. همانطور که شما والدین می دانید لوازم تحریر فانتزی جذابیت زیادی برای کودک دارد و دانش‌آموزان به کارایی آنها دقت چندانی ندارند ، و از این رو  صرفاً با خرید این لوازم لوکس و فانتزی تنها بار اضافی بر اقتصاد خانواده‌ها وارد می شود. در این بخش از مقاله مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور به دو مقوله مهم در زمینه خرید لوازم التحریر، اول مسئله فرهنگی و دوم کیفیت و کاربردی بودنش می پردازیم.

۱- مسئله فرهنگی در زمینه خرید لوازم تحریر

استفاده از وسایلی که با فرهنگ ما سنخیت ندارد، پذیرش هنجارهای جامعه را برای دانش آموزان سخت تر می کند. در مواقعی همین مسئله والدین را در چالش با فرزندانشان قرارمی‌دهد.

با توجه به اینکه کودکان از رشد فکری و عاطفی کاملی برخوردار نمی باشند و در پی قهرمان در زندگی خود می باشند  از این رو  معمولا شخصیت های کارتونی را به عنوان الگو انتخاب می کنند و در واقعیت نیزبه دنبال آن هستند که این ویژگی ها را در خود ایجاد کنند و با خرید لوازم تحریر که اشکال آن روی آن رسم شده به نوعی با آن شخصیت همزاد پنداری می کنند اما  چون این شخصیت ها با هنجارهای جامعه ما سنخیت ندارند سبب آسیب های فکری و روحی در نوجوانان می‌شود.

به همین دلیل والدین بایستی در انتخاب این گونه لوازم تحریر مناسب کودک دقت کافی را داشته باشند و ناخواسته کودک خود را در مسیرهای انحرافی قرار ندهند، کودک با یک دفتر و حتی مداد در طول روز ارتباط برقرار می کند، به آن نگاه می‌کند با آن خاطره می‌سازد و تصویر ذهنی خود را مطابق آن طراحی می‌کند، حال اگر این وسایل حاوی تبلیغات کمپانی های خارجی باشند که در پی مهندسی ذهن کودک باشند امکان آسیب به کودک فراهم می شود.

۲- لوازم تحریر باید دارای کیفیت و کاربردی باشد

در خرید لوازم تحصیلی کودک باید از خرید وسایل غیرضروری جلوگیری کنید. برخی والدین تصور می کنند با خرید لوازم تحریر زیاد و لوکس می توانند محبت خود را به کودکانشان ثابت کنند. در واقع خرید لوازم تحریر مناسب کودک برای مدرسه در واقع شروع تعلیم و تربیت کودک است و اگر در این مرحله کودک مردود شود، چگونه می تواند به راحتی در زندگی تحصیلی اش موفق باشد؟ همیشه ابتدای هر سال تحصیلی همه چیز تازه و نو است. لباس‌های نو، کفش نو، کیف نو، مداد، دفتر و… کودکان دفتر را که باز می‌کنند بوی تازگی به مشام می‌رسد. دفترها آن قدر تمیز هستند که بعضی دلشان نمی‌آید خطی بر آن بنویسند. ولی باید چیزی نوشت؛ باید چیزی نوشت تا سپیدی دفترها سیاه شوند. باید چیزی نوشت تا سپیدی کاغذ فدای آموختن شود؛ و باید آموخت.

نقش لوازم تحریر مناسب کودک در سلامت روحی

ممکن است در همین لحظه این سوال در ذهن شما شکل گرفته باشد که مگر لوازم و تحریر هم می‌تواند به روح بچه‌ها آسیب بزند؟ پاسخ این سوال مثبت است زیرا در عصر حاضر لوازم‌ تحریرهایی با نمادهای کشورهای دیگر به بازار آمده که در بردارنده باورها و فرهنگ همان کشورها می باشد. اما تا به حال از خود پرسیده اید که تأثیر این لوازم تحریر که حاوی فرهنگ دیگر کشورها می باشد بر روی کودک شما به چه میزان است ؟

لوازم تحریرهای با مارک های غیر ایرانی

آرم‌ها و مارک‌های غیر ایرانی بی تناسب با فرهنگ ما در تضاد کامل با فرهنگ ما افزایش یافته است. تأثیر این لوازم که از کودکی استفاده می شوند بر روی اندیشه و نگرش و  عقاید کودکان است. کودک هر روز با آن می‌نویسند و می‌آموزند و مدام در ارتباط است. ما در کشور خودمان هم شخصیت های محبوب علمی ، تاریخی ، ورزشی و هنری داریم. نباید کودکانمان لوازم تحریر هایی بخرند که تصاویر خیالی باربی، بت‌من، مرد عنکبوتی، هری پاتر و … دارند؟ نقش بستن تصاویر کارتونی دخترانی با لباس‌هایی دور از فرهنگ ایرانی چه خوراکی برای ذهن پاک دختران دانش آموز فراهم می‌آورد؟

تهیه لوازم تحریر مناسب کودک | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

لوازم تحریرهایی حاوی تصاویر خشن

همچنین این روزها شاهد چاپ تصاویر شخصیت های منفی و خشن انیمیشن ها بر روی لوازم های التحریر می باشیم که این موضوع از دیدگاه جامعه شناسان، باعث تاثیر منفی روی رفتار های اجتماعی کودکان می شود.از آنجا که  در روزهای پایانی تابستان حضور پرشعف کودکان در مغازه های کتابفروشی و لوازم تحریر جلوه زیبایی به شهر داده است بهتر است اینبار برای خرید لوازم تحریر که مولفه های دیگری را نیز در نظر بگیریم. چاپ تصاویر شخصیت های منفی و خشن انیمیشن ها و بازیهای کارتونی بر روی این لوازم بار تربیتی مثبتی بر رفتار کودکان ندارد. چنین تصاویری سبب ترسیم الگوی رفتاری نادرست در ذهن معصوم کودک خواهد شد. ذهن کودک همچون یک نوار خالی می باشد و که ما مسئول پر کردن محتویات این‌ظرف می باشیم.

لوازم تحریر مناسب کودکان پیش دبستان و دبستان

به طورکلی برای رده سنی کودکان پیش دبستانی و دبستانی لوازم تحریر و دفترچه هایی بارنگ های شاد و زنده، تصاویری از طبیعت، حیوانات کارتونی خندان و کاریکاتورهای آموزشی با مفاهیم ساده پیشنهاد می شود. برای رده های سنی بالاتر می توان لوازمی ساده تر و مناسب جنسیت، و با احترام به نیاز استقلال طلبی خاص دوره ی بلوغ نوجوانان خریداری کرد. نکته مهم آن است که د حین خرید لوازم آموزشی ضروری است والدین به فراخور موقعیت گاهی برای کودک‌ یا نوجوان خویش علت برخی انتخاب ها و یا مخالفت ها را توضیح دهند و ذهن فرزند خویش را با سوالات بدون پاسخ رها نکنند.

نقش لوازم تحریر مناسب کودک در سلامت جسمی

در زمان خرید لوازم‌التحریر باید سن کودک خود را در نظر بگیرید.هرچه کودک کم سن و سال‌تر باشد باید نکات ایمنی را بیشتر در نظر بگیرید. برای مثال خرید محصولاتی همچون مداد، خودکار، پرگار، گونیا و… به دلیل نوک تیز بودن برای چشم کودک ممکن است خطر آفرین باشد ؛ همچنین رنگ‌های غیرمجاز بعضی از نوشت افزارها مانند ماژیک و مداد شمعی هم ممکن است سمی و آلرژی زا باشند.

تماس مداوم و طولانی‌مدت کودک بــا وســایل و لوازم‌التحریری مثل خط کش، پرگار و مدادتراش که حاوی مواد نیکل یا آلیاژ می باشند می‌تواند منجر به حساسیت پوستی دست کودک شود.

با این حال در بعضی از کودکانی که مبتلا به انواع حساسیت‌های پوستی نظیر اگزما یا دارای پوستی خشک هستند تماس با مواد فلزی و شیمیایی به کار رفته در ساخت لوازم‌التحریر، رنگ چوب یا انواع آلیاژهای فلزی به‌خصوص فلز نیکل، می‌تواند در ایجاد حساسیت پوستی نقش موثری را ایفا کند. امروزه در ساخت لوازم‌التحریر طبق استانداردهای جهانی دقت بالایی می‌شود که خوشبختانه به همین علت حساسیت پوستی کمتری را در افراد مشاهده می‌کنیم.

توجه به خارش و پوسته شدن دست

اگر کودک شما از حساسیت، قرمزی، خارش و پوسته شدن کف دست، پشت دست و انگشتان شکایت می کند حتما به پزشک پوست مراجعه کنید تا از تست‌های پوستی برای مشخص کردن مواد آلرژی‌زای موجود در لوازم تحریرش استفاده شود. حساسیت به لوازم‌ تحریرها در جامعه کمتر دیده می‌شود و بیشتر حساسیت‌ها در ارتباط با فلز نیکل است که در ساخت مواد فلزی و خط‌کش یا مدادتراش‌ها مشاهده می‌شود. البته اگر استانداردهای بین‌المللی لحاظ شود و از ترکیبات شیمیایی و آلرژی‌زا کمتر در آنها مصرف شود احتمال ابتلا به حساسیت‌های پوستی کاهش می‌یابد.

لوازم تحریر سبز و قرمز خطرناک‌ترند !

کودکان با برخی از لوازم تحریر سر و کار دارند که امکان دارد سبب  ایجاد مسمومیت با فلزات سنگین بشوند. در بعضی مدادها رنگ‌های سبز و قرمز معمولا از فلزات سنگین مانند سرب یا کادمیوم استفاده می‌شود. استفاده از این لوازم تحریر در طولانی‌مدت از راه پوست دست کودک جذب بدن آنان می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت شود. حتی برخی از آبرنگ‌ها اگر طولانی مدت در دست بچه‌ها باشند این مسمومیت را ایجاد می کنند. علاوه بر این یکی دیگر از لوازم تحریر پرخطر مدادهایی می باشند   که در انتهایشان پاک‌کن استفاده شده است.

کودکان گاهی اوقات متوجه نیستند و آن را به طرف دهان می‌برند و ناگهان پاک‌کن آن وارد ریه‌شان می‌شود و ایجاد آسپیراسیون و خفگی می‌کند، تا به حال چند مورد بلع پاک‌کن و ایجاد خفگی و مرگ در کودکان گزارش شده است. حتی تکه‌های بسیار کوچک پاک‌کن نیز می‌توانند خطرناک باشند.

چه کودکانی در مدرسه بیشتر سرفه می‌کنند؟

در مدارس معمولا کودکانی که در جلوی کلاس می‌نشینند بیشتر دچار سرفه و حساسیت می‌شوند. این کودکان بیشتر در معرض گرد و غبار حاصل از تخته یا گچ می باشند. اگر کودکی به گرد‌ و غبار و گچ تخته حساسیت داشته باشد بهتر است که  در صندلی‌های عقب بنشیند یا اینکه ماسک بزند. اگر فرزند شما شاگرد زرنگ کلاس است و دوست دارد جلوی کلاس بنشیند باید بیشتر مراقب او باشید و در صورت حساسیت جای او را عوض کنید.بهتر است مادر و یا پرستار کودک ظرف غذای کودکان را از جنس فلز انتخاب کنند  تا پلاستیک زیرا ظرف‌های پلاستیکی ممکن است باعث ایجاد عوارضی در بدن کودک بشوند به خصوص اگر غذا برای مدت طولانی در آنها بماند.

نوع پاک کن اهمیت دارد

گاهی کودک هنگام تماشای تلویزیون یا بازی به اشتباه پاک‌کن موجود در انتهای مداد را وارد دهانش می‌کند و آنرا قورت می دهد. در این حالت ممکن است پاک‌کن وارد ریه کودک شود  و سبب سرفه‌های خیلی شدید شود. در اینگونه موارد باید کودک را در حالت عادی نگه داشت. اگر همچنان سرفه می‌کرد اشکالی ندارد، زیرا سرفه عکس‌العمل طبیعی بدن است.

گاهی اوقات در اثر سرفه‌های مکرر پاک‌کن‌های ریز دفع می شوند. اگر دفع نشوند و به قسمت‌های تحتانی ریه بروند ایجاد تنگی نفس شدید می کنند. در این صورت باید حتما به پزشک مراجعه شود تا برونکوسکوپی انجام شود. البته انجام برونکوسکوپی در کودکان کار دشواری است. پس از بررسی‌ها ممکن است پزشک بتواند آن را با دستگاه‌های مختلف دربیاورد. چنانچه کودک قسمتی از مداد پاک‌کن را بلع کند و دچار احساس خفگی نشود و پاک‌کن وارد دستگاه گوارش شود معمولا خطری او را تهدید نخواهد کرد. تنها باید به مدت یک هفته زیر نظر خانواده باشد تا پاک‌کن از بدن او دفع شود.

دفع آن معمولا ۵ تا ۱۰ روز طول می‌کشد و به دستگاه گوارش آسیبی نمی‌زند. همچنین اگر تکه‌های پلاستیکی جداشده از وسایل مختلف مانند اسباب‌بازی‌ها، خودکار و… توسط کودک بلع شود و وارد معده شود معمولا ایجاد ناراحتی نمی‌کند اما اگر همراه با سرفه باشد و وارد ریه شود می‌تواند خطرناک باشد.

کودک نباید مداد را در دهان بگذارد

کودکان عموماً برحسب عادت ته خودکار و مداد را وارد دهانشان می کنند ، این وسایل ممکن است آلوده باشند و باعث بیماری‌های خاص در دستگاه گوارش از جمله اسهال و استفراغ بشوند و اگر این کار تبدیل به یک عادت در کودک شود می تواند باعث مسمومیت در کودک شود. همچنین گاز گرفتن ته مداد و خودکار می‌تواند به دندان‌ها نیز آسیب برساند و باعث آلودگی دهان کودک شود.

برخی کودکان بازیگوش ممکن است نوک مداد را  وارد چشم خود کنند. اگر نوک مداد تیز باشد و در اثر برخورد یا تکان‌های کودک قرنیه چشم‌ او را آزرده کند یا باعث ایجاد پارگی در چشمش شود باید بلافاصله‌ به چشم‌ پزشک مراجعه کرد تا اقدامات لازم درمانی و حفاظت از مردمک چشم  کودک انجام شود. اما اگر تنها تکه‌ای بسیار ریز از یک وسیله مانند نوک مداد نوکی وارد چشم کودک شد مادر یا پرستار کودک باید چشم او را کاملا شست‌ و شو دهد و در فرصت مناسب او را نزد چشم پزشک ببرد تا از سلامت چشمش مطمئن شود.

چه مدادی برای کودک مناسب است ؟

اصلی‌ترین نوشت افزار ، مداد و خودکار می باشد. البته کودکان دبستانی معمولاً برای استفاده از خودکار محدودیت دارند و بیشتر از مداد استفاده می‌کنند. بهتر است برای کودکان  مداد خیلی نرم نگیرید چون زود نوکش گرد می‌شود و مدام باید تراشیده شود. روحیه دانش آموزان ابتدایی با شکستن پی در پی نوک مداد و تراشیدن مداوم آن، تضعیف می‌گردد. در نتیجه مدادهای با نوک نرم خیلی به صرفه نمی باشند.

نوشتن با مدادهایی که نوک خیلی سفتی دارند برای کودک دشوار می باشد. این مدادها بعد از تراشیده شدن خیلی تیز می‌شوند و ممکن است در حال شیطنت و بازی در چشم کودک فرو بروند. بهترین نوع مدادها آنهایی هستند که مغزشان دوام و مرغوبیت داشته باشد. یکی از بهترین انواع مدادها  HB می باشد .

پرستار کودک و مادر بهتر است همیشه دو یا سه مداد برای دانش آموز بگذارد. مدادهای فشاری (اتود) مخصوص ترسیم و طرّاحی هستند و اصلاً مناسب دانش آموزان ابتدایی نمی باشند. تعویض نوک این مدادها برای کودکان کار آسانی نیست. البته مزیت اتود به مداد معمولی اینست که نیازی به تراشیدن ندارد و تا مدت‌ها قابل استفاده می‌باشد. این عیب را هم دارد که در صورت فشار زیاد یا گذاشتن داخل جامدادی نوکش می‌شکند.

لوازم تحریر مناسب کودک : پاک کن مناسب

پاک کن مرغوب برای مصرف کودک  نباید  اثر سیاه رنگی بر کاغذ و خود مداد پاک کن باقی بگذارد. دانش آموزان در انتخاب مداد پاک کن، بیشتر به خوشبو و فانتزی بودن آن علاقه دارند. والدین باید کیفیت آن را در نظر بگیرند.

دفتر مناسب برای کودک

بهترین نوع دفتر برای دانش آموزان ابتدایی، دفاتری است که  کاهی نباشند. وزن سبک داشته باشند و جلد مناسب که تا پایان استفاده از دفتر بتواند دوام بیاورد. برای دانش آموزان پایه اول ابتدایی  دفتر ۴۰ برگ بهترین گزینه است.

لوازم تحریر مناسب کودک : خودکار

در زمان خرید خودکار هم باید به جنس و هم کیفیت آن توجه کرد. خودکار خوب نوک نرم و روانی دارد .جوهر آن به راحتی خارج میشود تا موقع نوشتن به دست فشار وارد  نکند. برای کودک خودکاری تهیه کنید  تا داخل کیف کودک یا جامدادی خط خطی نشود. مواد معطر استفاده شده در بعضی خودکارها ممکن است برای آنان آلرژی زا باشد. روان نویس و خودنویس به علت شیوه استفاده بهتر است در دسترس دانش آموزان کوچکتر قرار نگیرند.

لوازم تحریر مناسب کودک : مداد شمعی

مداد شمعی ترکیب پارافین و رنگ می‌سازند؛ مراقب باشید بچه پس از استفاده دستش را به دهان یا چشم نزند. خرید مداد شمعی روکش دار بهترین راه برای ایمن کردن کودک در برابر مسمومیت و آلرژی است.

لوازم تحریر مناسب کودک : ماژیک مناسب

درباره ماژیک هم بهتر است مارک‌های مرغوب و قابل اطمینان را تهیه کنید. باید بدانید که انواع رنگ‌های فسفری و روشن ماژیک چشم دانش آموز را خسته می‌کنند.

ماژیک های غیرسمی که در بازار موجود می باشند با عبارت «Not poisoning» مشخص می‌شوند و اگر چه کمی گران‌تر از دیگر ماژیک ها هستند، برای بچه‌های کوچک که عادت به دهان بردن همه چیز را دارند مناسب‌تر است.