مركز خدمات بالینی ، مراقبتی و آموزشی در منزل پارسیان مهرپرور تحت نظارت مستقیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

  • info@mehrparvar.com
  • 021-44442410
ضدعفونی|مرکز پارسیان مهرپرور

ضدعفونی کننده : بهترین مواد ضدعفونی لباس ها، میوه‌ها، سبزیجات، خانه و محیط کار در کرونا

بهترین ضدعفونی کننده ها و روش های ضدعفونی

ضدعفونی کننده ها ، آشنایی با آنها و نحوه استفاده از آنها امروزه با شیوع بیماری کرونا، اهمیت بیشتری دارد. ضدعفونی کردن لباسها، میوه‌ها، سبزیجات، خانه و محیط کار و نحوه‌ی صحیح انجام آنها اهمیت بیشتری دارد. بر این اساس در این مقاله از سایت مرکز پارسیان مهرپرور راه‌های ضدعفونی کردن با مواد مختلف را که خاصیت ضدعفونی کنندگی دارند، را بررسی می کنیم :

ضدعفونی کننده ها چه کار می کنند؟

ضدعفونی‌کننده‌ ها یا مواد آنتی‌سپتیک (به انگلیسی: Antiseptic) دسته‌ای از مواد زیست‌کش هستند که در سطح بافت‌های زنده پوست و بدن استفاده می‌شوند و با اثر بر باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها، اسپور باکتری‌ها و سایر ارگانیسم‌ها آنها را از بین می‌برند یا از رشد آن‌ها جلوگیری می‌کنند. این گروه از مواد اصولاً جدا از آنتی‌بیوتیک‌ها و گندزداها هستند، زیرا آنتی‌بیوتیک‌ها در داخل بدن باکتری را بطور ایمن از بین می‌برند.

نحوه ضدعفونی کردن لباس ها

در زیر به چند روش کاربردی ضدعفونی کردن لباس‌ها اشاره کنیم :

الف : به کمک مایع ضدعفونی کننده

امروزه نوع جدیدی از ضدعفونی کننده‌ ها تولید می‌شوند که با سفیدکننده‌ها و وایتکس تفاوت دارند. این ضدعفونی کننده‌ ها برخلاف وایتکس، فاقد خاصیت رنگ ‌بری هستند. اگر طبق بروشور ماشین لباس‌شویی، می توانید از این ضدعفونی کننده ها استفاده کنید و با شستن لباس‌ها به کمک مایع ضدعفونی کننده، آن‌ها را ضدعفونی کنید. این مایع را در قسمتی از محفظه مواد شوینده بریزید که مخصوص شستشو اولیه است. قسمت مربوط به شستشوی اصلی لباس‌ها را با مایع شوینده عادی پر کنید. حال ماشین لباس‌شویی خود را با برنامه شستشوی اصلی به همراه شستشوی اولیه تنظیم کنید.

توجه:

  1. برای ضدعفونی کردن لباس ها بهتر است دمای شستشو را روی بالاترین درجه تنظیم کنید.
  2. همچنین با بررسی برچسب راهنمای لباس می‌توانید از دما و شرایط مناسب شستشو آن آگاه شوید.

مثلا : برای لباس‌ها‌ی سفید دمای 60 – 90 درجه و برای لباس‌های رنگی 30 – 40 درجه مناسب است . هر چند این دما به جنس لباس نیز بستگی دارد.

نکته : در صورتی که ماشین لباس‌شویی شما برنامه یا محفظه شستشو اولیه را نداشت شما می‌توانید مایع ضدعفونی کننده را رقیق کرده و به صورت دستی روی لباس‌ها بریزید.

ب : به کمک محلول بوراکس و هیدروژن پراکسید

برای تهیه این محلول، یک فنجان بورکس را با چهار فنجان آب اکسیژنه ترکیب کنید و در محفظه لباس‌شویی بریزید. پس از ضدعفونی شدن لباس‌ها با این محلول، آن‌ها را به روش معمول بشورید.

توجه :

  1. در صورتی که از استفاده این محلول در ماشین لباس‌شویی مطمئن نیستید، لباس‌ها را خارج از ماشین ضدعفونی کنید و پس از آبکشی در ماشین بریزید.
  2. همچنین به دلیل قدرت بالای این محلول ضدعفونی کننده در استفاده از این محلول برای لباس‌های تیره احتیاط کنید.
  3. این مواد را از دسترس کودکان دور نگهدارید تا از خوردن مواد شوینده توسط کودک جلوگیری شود.

پ : به کمک خیساندن آن‌ها در مایع ضدعفونی کننده

در این روش باید لباس ها را در محلول رقیق شده ضدعفونی کننده بخیسانید. برای لباس‌های معمولی 15 دقیقه و لباس‌های افراد بیمار 30 دقیقه در این محلول آن‌ها را بخیسانید. ماندن لباس‌ها بیشتر از این زمان می‌تواند موجب آسیب به بافت آن‌ها شود. همچنین شستشوی لباس‌ها را می‌توانید قبل یا بعد از ضدعفونی کردن آن‌ها انجام دهید.

ت : با استفاده از سرکه

ضدعفونی کردن لباس با سرکه به دلیل ویژگی سفید کنندگی و طبیعی بودن آن بسیار حائز اهمیت است. برای استفاده از این مایع، بهتر است از سرکه سفید تقطیر شده به جای سرکه سیب استفاده کنید.

زیرا :

  • در این نوع سرکه تانین وجود ندارد و باعث ایجاد لکه نمی‌شود.
  • همچنین اسید استیکی که در این سرکه وجود دارد بسیار خفیف است و به پارچه آسیب نمی‌رساند.

نحوه ضدعفونی کردن لباس ها با سرکه

ماشین لباس‌شویی را در حالت آب گرم قرار دهید و یک و نیم فنجان سرکه را به آن اضافه می‌کنیم.

توجه :

در صورت استفاده از مواد شوینده خانگی، بهتر است آن‌ها را با هم مخلوط نکنید.
تنها قبل از شست وشو لباس‌ها را در سرکه قرار داده و بگذارید به مدت 20 دقیقه خیس بخورد.

مزیت های استفاده از سرکه

  • نرم کنندگی
  • ضدعفونی کردن
  • از بین بردن بوی بد
  • روشن و سفید کنندگی لباس

ث : ضدعفونی کردن لباس ها هنگام خشک کردن به کمک آفتاب

خشک کرد لباس‌ها در زیر نور آفتاب یکی از ساده ترین و موثر ترین راه‌های ضدعفونی کردن لباس است. نور فرا بنفش خورشید تا حدودی می‌تواند به ضدعفونی کردن لباس ها از طریق کاهش باکتری‌های روی لباس کمک کند. این روش به خصوص برای لباس‌های زیر، حوله و ملحفه کاربردی است و کاملا اثبات شده است. برای اثربخش بودن این روش، لباس‌ها باید حداقل 30 دقیقه زیر تابش نور خورشید قرار بگیرند. امروزه با گسترش شهر نشینی و تغییر سبک زندگی ممکن است خیلی‌ها این امکان را نداشته باشند. برای حل این موضوع می‌توان از حرارت بالای دستگاه خشک کن به جای تابش نور آفتاب استفاده کنید. زیرا حرارت و دمای بالا دشمن ثابت شده ویروس‌ها و میکروب‌ها می باشد.

ج : ضدعفونی کردن لباس ها با استفاده از اتو کردن

اتو کشی لباس نیز موجب ضدعفونی کردن لباس می‌شود. مزیت دیگر این روش این است که آسیب کمتری به بافت پارچه وارد می‌کند.

نحوه صحیح ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزیجات

یکی از راههای تقویت سیستم ایمنی بدن، استفاده از میوه و سبزیجات است تا ویتامین‌های مورد نیاز بدن تأمین شود. اما مصرف میوه و سبزیجاتی که به ویروس کرونا آلوده باشند، یک ماده پرخطر برای سلامت افراد می باشند. هرچند شستن این اقلام با آب، تا حدودی آلودگی ویروس را کاهش می دهد. اما کافی نیست و باید پیش از مصرف، آنها را به شیوه‌ای درست ضدعفونی کنیم. کرونا از دسته ویروس‌هایی است که تنها با مواد شیمیایی از بین می‌رود. پس برای شستن و ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزیجات نباید به مواد طبیعی مانند سرکه، نمک و آبلیمو اکتفا کرد. بلکه باید از ترکیب محلول‌های ضدعفونی‌کننده با آب برای مهار این ویروس استفاده کنید.

نکته : نباید از الکل برای ضدعفونی میوه و سبزیجات استفاده کرد.

روش اول ضدعفونی میوه‌ها و سبزیجات

استفاده از محلول‌های ضدعفونی موجود در داروخانه‌ها برای این کار و یا استفاده از مایع ظرفشویی : به ازای هر یک‌ لیتر آب، ۲ تا ۴ قطره مایع ظرف‌شویی به کار می بریم. سپس سبزی‌ها را به مدت ۳ دقیقه و میوه‌ها را به مدت ۵ دقیقه در این محلول قرار دهیم. سپس برای از بین بردن باقی اثرات شیمیایی، سبزی و میوه را دوباره با آب بشوییم تا کاملاً تمیز شوند.

توجه : بهتر است با فرچه مخصوص یا اسکاچ تمیز، سطح میوه را تمیز کنید تا آلودگی روی آنها باقی نماند.

روش دوم ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزیجات

استفاده از جوش شیرین یا بی‌کربنات سدیم : یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک لیتر آب به همراه ۲ تا ۴ قطره مایع ظرف‌شویی ریخته و حل کنید. سپس میوه و سبزی را داخل محلول بگذارید. مانند روش اول پس از ۳ تا ۵ دقیقه از محلول خارج و با آب معمولی دوباره آنها را آبکشی کنید.

روش سوم استفاده از ضدعفونی کننده ها برای میوه‌ها و سبزیجات

استفاده از آب گرم برای میوه‌ها بویژه مرکبات، سیب، موز و کیوی است. البته دقت در انجام صحیح این فرایند اهمیت زیادی دارد. ابتدا ظرف را با آب گرم ۵۰ تا ۶۰ درجه به همراه ۲ تا ۴ قطره مایع ظرفشویی پر کنید. میوه‌ها را به مدت یک دقیقه تا ۴۵ ثانیه در آب قرار دهید سپس آن‌ها را خارج کنید و مجدد آنها را بشورید.

توجه : زمان ماندگاری میوه‌ها در آب بیش از مدت ذکر شده نباشد، زیرا سبب کاهش ماندگاری میوه‌ها می‌شود.

استفاده از ضدعفونی کننده ها برای پاکسازی خانه ها

علت بسیاری از بیماری ‌ها و مرگ و میر در سراسر جهان عفونت است. انواع میکروب ها به‌ راحتی توانایی سازگاری با محیط را دارند و به همین دلیل به شدت سلامت افراد را تهدید می کنند. این روزها دغدغه افراد پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است. این ویروس با علائم سرماخوردگی ظاهر می‌شود و طی مدت کوتاهی به ریه‌ها حمله می‌کند و باعث بروز مشکلات تنفسی می شود. سرعت انتقال و شیوعاین بیماری بسیار زیاد است. ویروس کرونا از ویروس‌های مقاومی است که طول عمر به نسبت بالایی دارد. از آنجا که ویروس می‌تواند حداقل ۲ تا ۳ روز بر روی سطوح زنده می ماند، رعایت نکات بهداشتی و پاکسازی سطوح منزل در برابر کرونا امری ضروری است. یکی از راه های مقابله با شیوع بیشتر ویروس کرونا رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است.

راه های ضدعفونی کردن محیط خانه

الف : برای ضدعفونی کردن هوای خانه اسپند و عنبرنساء دود کنید

اسپند به عنوان یکی از مهم ‌ترین گیاهان آنتی باکتریال و تصفیه کننده هوای محیط شناخته می ‌شود. دود عنبرنسا باعث ضدعفونی شدن هوای خانه می شود.

توجه :

  • هنوز هیچ مرجع علمی آن را تایید نکرده است، که بتوانند ویروس کرونا را از بین ببرد.
  • اما انجام این کار ضرر ندارد، بنابراین روش موثر برای مقابله با ویروس کرونا رعایت بهداشت فردی و محیطی است.

ب : ضد عفونی کردن مواد غذایی که از سوپرمارکت و یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای خریداری می‌کنید

 این وسایل در معرض آلودگی و میکروب قرار دارند. بعد از خرید، بسته های مواد غذایی را با یک دستمال آغشته به مواد ضدعفونی تمیز کنید و بعد در یخچال و کابینت قرار دهید.

پ : میوه و سبزیجات را نیز قبل از قرار دادن در یخچال شسته و ضدعفونی کنید

 محیط سرد و تاریک یخچال و فریزر محل خوبی برای ماندگاری ویروس کرونا است. در این مدت پلاستیک مواد غذایی را دور بریزید.

ت : دستگیره درب خانه را حتما تمیز کنید

دستگیره درب ورودی یکی دیگر از کانون ‌های اصلی ویروس کرونا در محیط منزل است. به این دلیل که هر زمان که وارد خانه شدید، دست های کثیف خود را روی آن ‌ها قرار می ‌دهید. یک بسته از دستمال مرطوب ضد ویروسی (پد الکل) را در کنار درب قرار دهید. تا مطمئن شوید که مرتباً بعد از باز کردن درب، دستگیره را تمیز می کنید.

ث : ضدعفونی کردن آشپزخانه را فراموش نکنید

 آشپزخانه یکی دیگر از مکان هایی است که ممکن است ویروس کرونا در آن گسترش پیدا کند. هر سطحی که در حین پخت غذا لمس می ‌شود، می تواند ویروس را منتقل کند. حتماً همه وسایل آشپزخانه و میز ناهارخوری را به طور مرتب با مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید.

سایر روش ها

  • ج : سطل زباله را مرتب خالی کنید و سطل را نیز ضدعفونی کنید.
  • چ : سعی کنید با لباس های بیرون روی تخت و یا مبل نشینید. اگر فراموش کردید، مبل ها را ضدعفونی کنید.
  • ح : برای ضدعفونی کردن خانه از مواد شوینده آنتی باکتریال استفاده کنید.
  • خ: ضد عفونی وسایل مشترک بین افراد خانواده

استفاده از مواد شوینده ضدعفونی برای موارد زیر:

  • لوازم پرکاربرد
  • تلفن های رومیزی
  • انواع سطوح خانه و آشپزخانه
  • ریموت کنترل های لوازم الکترونیکی
  • همه‌ی آنچه بین افراد به صورت مشترک استفاده می شود.

زیرا :

1- باعث از بین بردن باکتری ‌ها و میکروب زدایی می شود.

2 – ازانتقال ویروس و انواع میکروب از فردی به فرد دیگر جلوگیری می کند.

د : شستشوی ملحفه ها،روتختی و روبالشی ها را فراموش نکنید.

حوله ‌ها، ملحفه ها و رویه‌ بالش ها بهترین مکان برای محل زندگی ویروس ها هستند.

ذ : ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی

اگر یکی از نزدیکان شما علائم ویروس کرونا و یا آنفولانزا را دارند، لباس های فرد را جدا بشویید. سپس ماشین لباسشویی را نیز ضد عفونی کنید. برای ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی ، ماشین لباسشویی خالی را با سفیدکننده و آب گرم بشویید و ضدعفونی کنید.

ر : ضدعفونی کردن سطوح

یک فنجان وایتکس را با ۵ فنجان آب مخلوط کنید. محلول را روی سطح اسپری کنید و با یک دستمال تمیز فقط به صورت رفت روی سطح بکشید. سپس دستمال را بعد از استفاده در هر سطح با همین محلول بشویید و برای سطوح دیگر استفاده کنید.

توجه :

  • اصلا نباید به صورت رفت و برگشت بکشید.
  • رطوبتی که از محلول ضدعفونی روی سطح باقی می ‌ماند را با دستمال خشک نکنید، اجازه دهید خود به خود خشک شود.
  • محلول حتما باید با آب سرد درست شود و نه آب گرم، آب گرم خاصیت گندزدایی و ضدعفونی محلول را از بین می ‌برد.

ز : ضدعفونی حمام و سرویس بهداشتی

حمام و سرویس بهداشتی باید مرتب ضدعفونی شوند. روشویی دستشویی، توالت فرنگی در تماس مستقیم با افراد هستند، بنابراین باید تمیز و ضدعفونی شوند. برای ضدعفونی کردن حمام و سرویس بهداشتی می‌توانید از شوینده‌های مخصوص سرویس بهداشتی استفاده کنید. تمیز و ضد عفونی کردن دیوار و کاشی‌ها، کف و سردوش فراموش نشود. از مایع دستشویی به جای صابون برای شستن دست ‌ها استفاده کنید. دستمال توالت را در یک محفظه مناسب قرار دهید.

ضدعفونی کننده ها در محیط کار

بر اساس شغلی که دارید روزانه با افراد زیادی در ارتباط هستید. در این شرایط کرونا باید نسبت به ضدعفونی کردن محیط کار برای حفظ سلامتی خود و اطرافیان توجه کنید.

الف : شستن دست ها در محیط کار اهمیت زیادی دارد.

ب : وسایل و سطوحی که با آنها مرتب در ارتباط هستید را با محلول الکلی ۶۰ درصد ضدعفونی کنید. میز کار و کیبورد و موس، خودکار از وسایلی هستند که از آنها استفاده زیادی می ‌شود. مقداری محلول روی میز کار اسپری کنید و با یک دستمال تمیز فقط به صورت رفت، میز را تمیز کنید. برای این کار می ‌توانید از دستمال یکبار مصرف حوله ‌ای استفاده کنید.

ضد عفونی کننده های کیبورد

دستمال را آغشته به محلول ضد عفونی کنید، دقت کنید که دستمال بیش از حد خیس نباشد. سپس روی کیبور و موس را تمیز کنید. بین دکمه های کیبورد و درزها را می ‌توانید با یک گوش پاک ‌کن آغشته به محلول ضدعفونی تمیز کنید.

توجه : حتما سیستم را برای ضدغفونی کردن خاموش کنید.

پ : ضد عفونی کردن تلفن را نیز نباید فراموش کنید : برای ضد عفونی کردن تلفن نیز مانند تمیز کردن موس و کیبورد عمل کنید.

ت : ضد عفونی دستگیره های در، پنجره، کمد و کلیدهای برق : این وسایل در تماس با تمام افراد می باشد و امکان آلوده شدن آنها به ویروس کرونا زیاد است. بنابراین باید این نقاط نیز مرتب تمیز و ضدعفونی شوند.

ث : سطل زباله اتاق کار نیز باید مرتب خالی شود.

ج : استفاده از لیوان شخصی : در این مدت از لیوان شخصی استفاده کنید و قبل از هر بار استفاده آن را تمیز بشورید.

چ : در حین کار تنقلات مصرف نکنید، قبل از خوردن حتما دست ‌ها را بشورید.

توجه : علاوه بر ضدعفونی کردن محیط کار و خانه وسایلی که در طول روز از آنها استفاده می ‌کنید، مثل موبایل، سوییچ را با محلول ۶۰ درصد الکل ضد عفونی کنید.

نکات مهم بهترین روشهای استفاده از ضدعفونی کننده ها

  1. در اتمام کار، دستگیره درب یخچال را ضدعفونی کنید.
  2. با اتمام مراحل ضدعفونی، کیسه‌های پلاستیکی را دور بندازید.
  3. به هیچ عنوان میوه و سبزی شسته نشده را درون یخچال قرار ندهید.
  4. سینک و محل قرار دادن کیسه‌های خرید را شسته یا ضد عفونی کنید.
  5. کیسه‌های حاوی میوه و سبزیجات، نباید با سایر وسایل منزل تماس داشته باشند.
  6. تا حد امکان از خریداری موادغذایی روباز در زمان شیوع ویروس کرونا باید خودداری کنید.
  7. در صورتی که پس از شست‌وشو آنها را خرد کرده‌اید، در ظرفی با درب بسته در یخچال بگذارید.
  8. مصرف میوه و سبزی خام در بیرون از منزل در این روزهای کرونایی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.
  9. برای مصرف انواع آجیل بهتر است قبل از مصرف با استفاده از مایکروویو یا تفت دادن، حرارت داده شوند.
  10. برای شستشوی لباس ها به منظور ضدعفونی در برابر کرونا، از دمای ٦٠ درجه به مدت حداقل ده دقیقه استفاده شود.
  11. افراد زیادی به هنگام خرید میوه‌ها و سبزیجات، از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده می‌کنند: در این صورت باید بعد از هربار خرید، کیسه پارچه‌ای را بشویید و ضدعفونی کنید.
  12. عده زیادی نیز کیسه‌های خرید پلاستیکی را نگهداری و در خرید‌های بعدی از آنها استفاده می‌کنند: اما متاسفأنه به دلیل شیوع کرونا، کیسه‌ها پلاستیکی خرید باید دور انداخته شوند.
  13. ویروس کرونا بر روی سطوح کاغذی تا سه ساعت، بر روی لباس و سطوح چوبی تا دو روز، بر روی سطوح شیشه‌ای تا چهار روز و روی سطوح پلاستیکی تا هفت روز فعال می‌ماند.
  14. لبنیات بسته‌بندی و صنعتی تهیه شده از شیر پاستوریزه را با اطمینان مصرف کنید. البته پس از خرید، قسمت خارجی بسته‌بندی آنها نیاز به ضدعفونی و یا شستشو با آب و مایع ظرفشویی دارد.

خلاصه مطلب استفاده از ضدعفونی کننده ها

پوشاک به سبب حضور و یا تماس با محیط‌های آلوده، می‌تواند به انواع میکروب‌ها و ویروس‌ها آلوده شود. بنابراین رعایت نکات بهداشتی در این ضمینه بسیار مهم و تاثیر گذار است. استفاده از مواد ضدعفونی کننده مختلف در روش‌های بالا به شما کمک می‌کند میکروب‌ها و ویروس‌ها را از بین می‌برد. همچنین از حضور میکروب‌های ناقل بیماری در لباس جلوگیری کنید.