مركز خدمات بالینی ، مراقبتی و آموزشی در منزل پارسیان مهرپرور تحت نظارت مستقیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

  • info@mehrparvar.com
  • 021-44442410
درمان نفخ نوزاد|مرکز پارسیان مهرپرور

درمان نفخ نوزاد : 7 روش درمان نفخ نوزاد زیر یک ماه (+ درمان خانگی و بهترین قطره)

درمان نفخ نوزاد از مسائلی است که والدین و پرستار نوزاد با آن روبرو می‌شوند. از جمله دلایل گاز معده نوزاد، ورود هوا به همراه شیر به معده نوزاد است یا ممکن است غذای مادر شیرده نفاخ بوده باشد. بدن برخی از نوزادان در طول روز مرتبآً گاز معده تولید می‌کند. گاهی این گاز در روده کوچک گیر می‌کند، تولید حباب می‌شود که باعث ناراحتی کودک می‌شود. برای آرام کردن نوزاد در این وضعیت در ادامه این مقاله از مرکز پارسیان مهرپرور به بررسی علل باد شکم نوزاد، روش‌های پیشگیری و درمان باد شکم نوزاد می‌پردازیم.

در ادامه به موارد زیر می‌پردازیم :

  • علائم نفخ و دل پیچه در نوزاد
  • عوامل موثر در ایجاد نفخ و دل پیچه در نوزاد 
  • راه های جلوگیری از نفخ نوزاد
  • درمان نفخ نوزاد با دارو
  • داروی گیاهی برای درمان نفخ نوزاد در منزل
  • شربت و قطره برای درمان نفخ نوزاد

علائم نفخ و دل پیچه در نوزاد

این گروه نوزادان گریه‌هایی شبیه به جیغ دارند و معمولاً پاها را به داخل شکم جمع می‌کنند و دست‌ها را به حالت مشت گره می‌زنند. دل درد‌ها در نوزاد در شب اتفاق می‌افتند.

عوامل موثر در ایجاد نفخ و دل پیچه در نوزاد

در ادامه به بررسی دلایل نفخ می‌پردازیم :

  • شیردهی نادرست به کودک و خارج نشدن باد گلو پس از شیرخوردن نوزاد 
  • حساسیت روده ای که گاهی با مصرف شیر خشک و شیر مادر اتفاق می‌افتد
  • شیردهی و همچنین قرار گرفتن نوزاد در وضعیت نادرست و بلع هوا، باعث بروز سکسه و نفخ می‌شود
  • نوزاد در هنگام شیر خوردن، هوای زیادی را می‌بلعد و این تجمع هوا باعث ایجاد نفخ روده و دل درد خواهد شد
  • اگر مادر هنگام شیر دادن به کودک دچار استرس باشد، روی مقدار شیر و همچنین روی نفاخ شدن شیر تأثیر دارد
  • به دلیل عدم تغذیه به موقع کودک و تغذیه کودک از شیر خشک، نوزاد در گیر دل درد و دل پیچه‌ها همراه یبوست می‌شود
  • گاهی نوزادی به دلیل گرما گریه می‌کند و والدین برای وی شروع به شیر دادن می‌کنند که این خود مشکل را تشدید می‌کند

درمان نفخ نوزاد|مرکز پارسیان مهرپرور

۷ روش درمان خانگی نفخ نوزادان (ساده و فوری)

با انجام 7 روش زیر می‌توانید در خانه ساده و فوری به درمان نفخ شکم نوزاد بپردازیم :

1) ماساژ شکم برای درمان خانگی نفخ نوزاد

ماساژ شکم نوزادان به درمان نفخ نوزاد کمک می‌کند به ترتیب مراحل زیر را پیش بگیرید :

  1. نوزاد را بخوابانید
  2. پاهای نوزاد را به جلو و عقب مانند دوچرخه حرکت دهید.
  3. بعد از این حرکت گاهای شکم نوزاد به راحتی خارج می‌شود.

2) درمان نفخ نوزاد زیر یک ماه : بررسی وضعیت و تغییر وضعیت مادر هنگام شیردهی در صورت لزوم

بهترین حالت شیردهی زمانی است که سر نوزاد کمی بالاتر از شکمش باشد. در صورتی که نوزاد در زاویه بالاتر از شما قرار بگیرد، ممکن است بلعیدن هوا را کاهش دهد. هنگام تغذیه کودک با بطری شیر، مطمئن شوید که سر بطری یا شیشه شیر را طوری قرار دهید که هوا نداشته باشد و کامل با شیر پر شده باشد.

3) تغییر وضعیت یا موقعیت نوزاد هنگام شیر خوردن

تغییر وضعیت نوزاد به خارج شدن باد معده زیاد نوزاد از شکم کمک کند. نشاندن کودک، یا کمی حرکت دادن وی به خارج شدن گاز معده نوزاد کمک می‌کند.

4) درمان نفخ نوزاد : تغییر شیشه شیر نوزاد

جهت جلوگیری از نفخ معده، اگر سَری شیشه شیر سوراخ نازکتر استفاده نمایید. این کار کمک می‌کند که گاز تشکیل شده کاهش یابد و نوزاد شیر را یکباره قورت نمی‌دهد.

5) آروغ گرفتن نوزاد بعد از شیر دادن

بهترین درمان نفخ نوزاد آروغ گرفتن نوزاد بعد از شیر دادن است. پس از شیردهی، آروغ گرفتن نوزاد کمک میکند تا گازها خارج شوند. در صورتی که نوزاد واقعا دچار نفخ شده است، بهتر است جهت از بین بردن نفخ معده، شیر دادن را متوقف کرده و آروغ نوزاد را بگیرید.

درمان نفخ نوزاد | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

6) درمان نفخ نوزاد : قبل از گرسنگی به نوزاد شیر ندهید

قبل از اینکه نوزاد به دلیل گرسنگی شروع به گریه کند او را تغذیه کنید. اجرای این اصل مهم می‌تواند تا حد زیادی مانع از ایجاد نفخ زیاد نوزاد شود.

نکته : نوزادان در صورت گرسنگی شدید هوا را می‌بلعند.

7) حمام آب گرم برای درمان خانگی نفخ نوزاد

حمام آب گرم یک راه درمان نفخ نوزاد می‌باشد. استحمام نوزادان در آب گرم به درمان نفخ نوزاد کمک می‌کند.

راه‌های جلوگیری از نفخ نوزاد

برای جلوگیری از نفخ نوزاد می‌توانید راه‌های زیر را در پیش بگیرید :

الف) نوزادی که از بطری شیر می‌خورد

اگر نوزاد از بطری شیر می‌خورد و دچار نفخ میشود، برای از بین بردن نفخ شیر خشک می‌توانید از شیشه‌های ضد نفخ استفاده کنید. با خارج کردن هوا از داخل این شیشه‌ها می‌توانید امکان ایجاد نفخ در کودک کاهش می‌یابد. در وسط فرآیند شیردهی نوزاد را وادار کنید آروغ بزند. پس از پایان مراحل شیردهی نیز آروغ نوزاد را بگیرید. دو تا سه دقیقه بعد نیز این عمل را تکرار کنید.

درمان نفخ نوزاد|مرکز پارسیان مهرپرور

ب) نوزادی که از شیر مادر تغذیه می‌کند

برای رفع نفخ نوزاد، اگر نوزاد از شیر مادر تغذیه می‌کند می‌باید چند روزی حواس تان به هر چه می‌خورید باشد. تا ببینید کدام غذا باعث ایجاد گاز در معده نوزاد می‌شود و آن را از رژیم غذایی تان حذف کنید. غذاهای پر ادویه مثلا غذاهای سیر دار، غذاهای تحریک کننده سیستم عصبی مثل کافئین غذاهای نفاخ (کلم بروکلی، نخود و لوبیا یا برنامه غذایی پر از سبزیجات) هر گروه غذایی را برای چند روز مصرف نکنید و ببینید وضعیت معده کوچک نوزاد چطور می‌شود.

داروی گیاهی برای درمان نفخ نوزاد در منزل

داروهای گیاهی مختلفی هست که می‌توانید برای تسکین معده ی کودک از آنها استفاده کنید. اما باید تا زمان اثرگذاری، صبر و تحمل زیادی داشته باشید. قبل از مصرف هرگونه داروی گیاهی، ابتدا با پزشک مشورت کنید. بهترین داروهای گیاهی درمان نفخ نوزاد عبارتند از:

۱) چای بابونه: داروی گیاهی برای نفخ نوزاد

مقداری چای بابونه گرم به کودک خود بدهید (به ازای یک فنجان آب، از یک چای کیسه ای استفاده کنید). پزشکان می‌گویند که خاصیت ضد التهابی بابونه به تسکین درد معده کمک می‌کند زیرا باعث شل شدن عضلات دستگاه گوارش فوقانی، تسکین انقباضات و کاهش گرفتگی شکم می‌شود.

2) آنغوزه برای درمان نفخ نوزاد

آنغوزه یک گیاه دارویی با خاصیت فراوان است. کمی از این گیاه را بردارید و آن را در آب گرم حل کنید. محلول را به آرامی در اطراف ناف کودک خود بمالید.

3) دمنوش رازیانه و زنجبیل: داروی گیاهی برای نفخ نوزاد

دمنوش رازیانه و زنجبیل ترکیبی کاملاً طبیعی از گیاهانی مانند رازیانه و زنجبیل است که برای رفع ناراحتی معده است. در حالی که از مواد اصلی موجود در این دمنوش برای رفع ناراحتی معده استفاده می‌شود، ترکیب کلی آن به خودی خود به عنوان یک درمان قابل اطمینان در برابر قولنج و نفخ اثبات نشده است. این دمنوش یک جایگزین طبیعی برای قطره‌های سایمتیکون است و بنابراین می‌تواند بعنوان داروی طبیعی مورد استفاده قرار گیرد.

درمان خانگی نفخ نوزاد | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

4) معجون برگ ریحان: داروی گیاهی برای نفخ نوزاد

برگ ریحان خاصیت ضد اسپاسم دارد بنابراین، می‌تواند در تسکین مشکلات گوارشی به نوزاد کمک کند. چند برگ ریحان را به آب اضافه کنید و بجوشانید. بعد از خنک شدن، آن را به کودک خود بدهید تا نوش جان کند. از طرف دیگر می‌توانید برگ‌ها را خرد کنید و آن را در اطراف ناف بمالید، آن را نگه دارید تا خشک شود و سپس با آب و پارچه پاک کنید.

5) دانه رازیانه برای نفخ نوزاد

یک قاشق چایخوری دانه رازیانه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. بگذارید ۱۰ دقیقه بماند و بذرها را خارج کنید. این محلول را برای تسکین نفخ معده به کودک خود بدهید.

6) نعناع برای درمان نفخ نوزاد

نعناع خاصیت آرام بخش و ضد اسپاسم دارد و بنابراین می‌تواند به تسکین معده درد کودک کمک کند. یک قطره روغن نعناع را به یک قاشق چایخوری روغن ماساژ کودک اضافه کنید و آن را بین کف دست خود مالش دهید تا گرم شود. حالا شکم کودک را به آرامی با روغن ماساژ دهید.

7) چای نعناع درمان نفخ نوزاد

نعناع باعث تسکین گرفتگی روده می‌شود. یک قاشق چای خوری نعناع را درون یک فنجان آب گرم بریزید. بگذارید ۱۰ دقیقه بماند، سپس آن را صاف کنید و چند قاشق چایخوری به کودک خود بدهید.

8) ترنجبین برای نفخ نوزاد

ترنجبین یک داروی گیاهی مناسب برای درمان نفخ شکم نوزاد است. روزی یکی دو بار و هر بار نصف قاشق چایخوری ترنجبین را در نصف استکان آب جوش حل کرده صاف کنید و به تدریج به نوزاد بخورانید. ترنجبین نیاز به شیرین کردن ندارد و خودش به اندازه کافی شیرین هست. این داروی خوشایند، علاوه بر کاهش نفخ، یک آرامبخش و خواب آور موثّر نیز هست؛ همچنین به علّت ارزش غذایی بالا، ترنجبین یک داروی ایده آل در نوزادانی است که به علّت کمبود شیر مادرشان دچار مشکل هستند.

درمان نفخ نوزاد با دارو

برای از بین بردن نفخ شکم نوزاد حتما با پزشک کودک تماس بگیرید و از او راهنمایی بخواهید :

  • شاید داروی نفخ نوزاد (قطره‌های خوراکی سایمتیکون) تجویز کند.
  • شاید پزشک از شما بخواهد مارک و نوع شیر خشکی را که به نوزاد می‌دهید عوض کنید.

بهترین قطره برای نفخ نوزاد

امروزه داروی درمان نفخ نوزاد با اسانس‌ها، طعم‌ها و ترکیبات متفاوتی در بازار موجود است و شما می‌توانید با توجه به شرایط بدن کودک خود بهترین قطره ضد نفخ نوزاد را برای او انتخاب کنید. یکی از محصولاتی که می‌توان آن را به عنوان بهترین داروی گیاهی ضد نفخ نوزاد معرفی کرد، قطره خوراکی کولیتیک گیاه اسانس است. این قطره برای نوزادان زیر شش ماه قابل استفاده بوده و گیاهی بودن آن حساسیت‌های گوارشی کودکان را کاهش می‌دهد. در قطره کولیتیک گیاه اسانس، از عصاره گیاه رازیانه استفاده می‌شود. این عصاره اثرات مثبت زیادی برای درمان نفخ داشته و تاکنون نتایج بسیار خوبی برای درمان دل درد و درمان نفخ نوزاد داشته است.

بهترین قطره برای نفخ نوزاد | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

«لازم است توجه داشته باشید، در صورتی که نوزاد یا کودک شما نسبت به مواد تشکیل دهنده قطره کولیتیک حساسیت دارد، از مصرف قطره برای او پرهیز کنید.»

چگونه باد شکم نوزاد را بگیریم؟ (3 روش خالی کردن باد شکم نوزاد)

چگونه باد شکم نوزاد را خالی کنیم؟ خالی کردن باد شکم نوزاد کار بسیار ساده ای است اما اهمیت بسیار زیادی دارد. در صورتی که حباب های هوای گیر افتاده درون معده به داخل روده وارد شوند، احتمالا کودک در حالی که گریه می‌کند تا صبح نخواهد خوابید!

1) خالی کردن باد شکم نوزاد در وضعیت روی شانه

نوزاد را به شکلی نگه دارید که سر او روی شانه شما قرار گیرد (کودکان بزرگتر باید توانایی بالا نگه داشتن سر خود را داشته باشند). پائین تنه او را با دست خود نگه دارید و با کف دست دیگر خود، پشت او را مالش دهید یا به پشت او به آرامی ضربه بزنید.

2) خالی کردن باد شکم نوزاد در وضعیت نشسته

کودک را روی ران‌هایتان بنشانید، دست خود را برای پشتیبانی روی سینه او قرار دهید. نوزاد را کمی به سمت جلو متمایل کنید تا این‌که چانه او روی دست شما قرار گیرد (کودکان بزرگتر به پشتیبانی زیادی نیاز ندارند). با دست دیگرتان، پشت او را مالش دهید یا به آرامی به پشت او ضربه بزنید

3) گرفتن نفخ نوزاد در وضعیت روی ران

کودک را بصورت عرضی روی ران‌هایتان بخوابانید، صورت او باید به سمت زمین باشد، بطوریکه بازوان او به سمت جلو کشیده شده و جهت سرش به پهلو باشد. یکی از ران‌های خود را کمی بلند کنید تا این‌که سر و سینه کودک بالاتر قرار گیرد. پشت کودک را با دست آزاد خود مالش داده یا به آرامی به پشت او ضربه بزنید.

تمامی روش های بالا را باید امتحان کنید تا مشخص شود کدامیک بر روی کودک شما بیشتر تاثیرگذار است.

خلاصه مطلب نفخ شکم نوزاد

گریه دردناک نوزادن در زمانی که دچار نفخ می‌باشند بسیار ناراحت کننده است. از جمله دلایل گاز معده نوزاد، ورود هوا به همراه شیر به معده نوزاد است یا ممکن است غذای مادر شیرده نفاخ بوده باشد. نفخ معده باعث می‌شود نوزاد از درد پاهایش را به سمت شکمش بکشد. شناخت راه های پیشگیری و از بین بردن نفخ نوزاد به شما کمک می‌کند از ایجاد این عارضه در کودک جلوگیری نمایید. جهت مشاوره رایگان می‌توانید با ما تماس حاصل فرمایید.