مركز خدمات بالینی ، مراقبتی و آموزشی در منزل پارسیان مهرپرور تحت نظارت مستقیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

  • info@mehrparvar.com
  • 021-44442410
خواص پای مرغ | مرکز پارسیان مهرپرور

خواص پای مرغ برای نوزاد : 8 فایده از پای مرغ (از نوزاد تا سالمندان)

در مورد خواص پای مرغ برای نوزادان چه می‌دانید ؟

در این مقاله به بررسی خواص پای مرغ برای کودکان و پرستاران کودک می‌پردازیم! پای مرغ از غنی ترین منابع کلسیم و ویتامین D و A است. پیشگیری و درمان مشکلات استخوانی، رفع افسردگی و حفظ سلامت ناخنها و پوست از خواص پای مرغ است. پای مرغ، ماده غذایی پرخاصیت و مفیدی می‌باشد که در ایران متاسفانه چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این ماده غذایی سرشار از کلسیم، ویتامین «د» و سایر املاح و ویتامین‌های مفید بوده و از خواص و فواید درمانی بیشماری برخوردار است. تحقیقات پژوهشگران نشان داده، سوپ پای مرغ برای کودک حاوی بسیاری از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی مورد نیاز می‌باشد که بدن انسان قادر به تولید آنها نیست.

8 مورد از فوائد پای مرغ برای کودکان

جالب است بدانید پای مرغ، بهترین جایگزین برای افرادی است که از قرص‌های غضروف ساز خارجی استفاده می‌کنند! از فواید بی نظیر پای مرغ میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. رفع مشکلات استخوانی شایع نظیر پوکی و نرمی استخوان در کودکان
  2. پیشگیری و کمک به درمان آرتروز
  3. ساییدگی مفاصل و ترمیم شکستگی‌های استخوانی 
  4. درمان اختلال عملکرد عضلانی که در اثر کمبود کلسیم و ویتامین «د» 

همه این موارد در حدی مفید هستند که بسیاری از پزشکان تغذیه و همچنین پزشکان جراح اورتوپدی در بسیاری از موارد، استفاده سوپ‌های مختلف حاوی عصاره پای مرغ را به بیماران خود توصیه می‌کنند.

پای مرغ برای نوزاد از چند ماهگی مجاز است؟

کودکان در سن 6 ماهگی همزمان با آغاز غذاهای جامد می‌توانند مرغ بخورند. در حقیقت بعد از آشنا کردن نوزاد با فرنی و حریره بادام می‌توانید با برنج و یک تک مرغ، سوپ ساده ای برای او درست کنید. علاوه بر دادن گوشت مرغ به نوزاد، با کمال تعجب، پای مرغ، در صورتی که پوست، استخوان آن برداشته شود، بهترین غذایی است که کودکان زیر دوسال می‌توانند به عنوان غذای کمکی نوش جان کنند. شکل پای مرغ به گونه ای است که کودک می‌تواند به راحتی آن را به دست بگیرد و فقط با مکیدن گوشت مقدار زیادی مواد مغذی نصیبش شود. برای دادن پای مرغ به نوزاد شش ماهه آن را حسابی شسته، بجوشانید، آب آن را از صافی رد کرده و در سوپ یا کته نوزاد بریزید.

خواص پای مرغ

خواص درمانی پای مرغ از دیدگاه برخی پزشکان و متخصصان طب سنتی شامل موارد زیر است:

۱- خواص پای مرغ : رفع مشکلات استخوانی

همانطور که در بخش قبل عنوان شد یکی از مهمترین و پرکاربردترین عوامل مشکلات استخوانی استفاده از پای مرغ است. استفاده از پای مرغ برای کمک به درمان و رفع بعضی از مشکلات استخوانی نظیر پوکی استخوان، راشیتیسم یا نرمی استخوان در کودکان و جلوگیری و ترمیم نکروز و پوسیدگی مفاصل و غضروف‌ها مفید است. کسانی که به مشکلات استخوانی گفته شده مبتلا هستند راهکاری بهتر از پای مرغ نیست. از دیگر خواص پای مرغ، میتوان به تسریع درمان دیسک کمر و بهبود آن اشاره کرد.

پنجه مرغ | مرکز پارسیان مهرپرور

۲- خواص پای مرغ : پیشگیری و درمان مفاصل

استفاده از پای مرغ برای پیشگیری و درمان صدای مفاصل در حال فرسایش بسیار مفید است! پای مرغ سرشار از مواد غضروف ساز و سولفات کندرویتین است. از این رو برای ترمیم و شکستگی استخوان مفید می‌باشد و به عنوان جایگزین مناسب برای قرص‌های غضروف‌ساز خارجی محسوب می‌شود. توصیه می‌شود برای سلامت استخوان‌های کودکان بیشتر از پای مرغ استفاده شود.

۳- خواص پای مرغ : کاهش اضطراب

در زندگی مدرن امروز که عوامل استرس زایی همچون رانندگی، مشکلات مالی، دنیای رسانه، تلفن‌های همراه و دیگر عوامل باعث افزایش اضطراب بزرگسالان و حتی کودکان شده است، نیاز به کاهش این اضطراب بیشتر از هر روز حس می‌شود. مصرف پای مرغ بدون کندن پوست آن بسیار در درمان افسردگی و اضطراب در افراد بزرگسال و کودکان تاثیر دارد. این مورد را میتوان از دیگر فواید پای مرغ برای کودکان دانست.

۴- خواص پای مرغ : بهبود رشد کودکان

کودکان در حال رشد به مواد غذایی ارزشمندی نیاز دارند! از خواص پای مرغ برای کودکان می‌توان به تامین این مواد غذایی اشاره کرد. این ماده غذایی در بهبود رشد کودکان بسیار مفید و حائز اهمیت است! استفاده از این ماده غذایی مفید برای درمان کودکانی که سر استخوان رانشان نکروز (بافت مردگی)، پوسیده و خراب می‌شود، بسیار تاثیر دارد.

۵- سایر خواص پای مرغ

  1. در طب سنتی از خواص پای مرغ برای درمان بیماری سرماخوردگی و رفع ضعف شدید در افراد و کودکان استفاده می‌شود.
  2. یکی دیگر از خواص پای مرغ کمک به حفظ سلامتی و جوانی پوست و ناخن‌ها می‌باشد! ترکیبات کلاژن و الاستین مسئول حفظ سلامت پوست و ناخن‌ها در بدن هستند که در این ماده غذایی به مقدار فراوان یافت می‌شود.
  3. همچنین استفاده از پای مرغ باعث از بین رفتن خشکی پوست و رطوبت دهی به پوست می‌شود! استفاده از پای مرغ به دلیل وجود پروتئین‌های خاص در آن برای تنظیم و کنترل فشار خون نیز مفید است.
  4. از دیگر خواص پای مرغ، مصرف پای مرغ برای کمک به درمان بیماری استئوآرتریت (نوعی بیماری مفصلی تحلیل رونده که به طور معمول در افراد مسن دیده می‌شود و در زنان شایع‌تر از مردان می‌باشد) مفید است. پای مرغ منبع خوبی از آهن و سایر املاح می‌باشد، لذا استفاده از آن برای درمان کم خونی در افراد وکودکان توصیه می‌شود.

ارزش غذایی پای مرغ

پای مرغ سرشار از مواد غذایی زیر می‌باشد که می‌تواند برای شما فواید فوق العاده با ارزشی را به همراه داشته باشد. مواد مغذی موجود در سوپ پای مرغ برای نوزاد عبارتند از :

  • ویتامین «آ»
  • ویتامین «د»
  • فسفر
  • کلسیم
  • اسید‌های چرب
  •  منیزیم
  • سولفات کندرویتین (ماده مفید برای غضروف سازی در بدن)

طرز تهیه عصاره پای مرغ برای کودک

به منظور استفاده از خواص پای مرغ و فواید درمانی آن می‌توانید تعدادی پای مرغ را پس از شستن و تمیز کردن همراه با چند لیوان آب و یک یا دو عدد پیاز به مدت ۴ تا ۶ ساعت بر روی حرارت ملایم بپزید. پس از گذشت این زمان محتویات را داخل مخلوط کن ریخته و سپس آن را صاف کنید و در فریزر نگهداری کنید.به منظور مصرف کافی می‌باشداز عصاره پای مرغ تهیه شده مقدار یک قاشق را به انواع سوپ و خورشت تهیه شده، اضافه کنید. همچنین می‌توانید تعدادی پای مرغ را با پیاز، زردچوبه، نمک پخته و به کودک بدهید ویا اینکه اگر کودک تمایل به خوردن آن نداشت پای مرغ را داخل سوپ بریزید و بعد از پختن، در آخر پای مرغ را بردارید.

عصاره پای مرغ برای | مرکز پارسیان مهرپرور

چطور سوپ پای مرغ درست کنیم ؟

دادن پای مرغ به کودکان می‌تواند از طریق تهیه سوپی خوشمزه برای آنها باشد. این سوپ به دلیل فواید بسیار فراوان پای مرغ برای درمان برخی بیماری‌ها تهیه می‌شود. در ادامه دستور تهیه آنرا آموزش میدهیم تا برای کودکانی که عصاره پای مرغ را دوست ندارند بتوانید تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه سوپ پای مرغ برای غضروف سازی (۴ نفر)

پای مرغ  10 عدد
برگ بو 1 عدد
کرفس ۱ ساقه
فلفل سبز ۱ عدد
پیاز متوسط ۱ عدد
هویج متوسط ۲ عدد
روغن مایع به اندازه کافی
نمک، فلفل و پودر آویشن به اندازه کافی

سوپ پای مرغ | مرکز پارسیان مهرپرور

دستور پخت سوپ پای مرغ برای کودکان

  1. پاهای مرغ پاک شده را در داخل قابلمه ای میگذاریم و ۴ لیوان آب داخل قابلمه میریزیم.
  2.  نمک، فلفل، پودر آویشن به هر میزان که با ذائقه شما سازگار است به پای مرغ و آب می‌افزاییم.
  3. ساقه کرفس خرد شده را در تابه ای تفت می‌دهیم.
  4. هویج خرد شده یا رنده شده را به تابه اضافه می‌کنیم.
  5. پیاز نگینی خرد شده و برگ بو را به تابه اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم.
  6. مواد داخل تابه که نرم شدند را به پای مرغ‌ها اضافه می‌کنیم
  7. حرارت را زیاد میکنیم تا مواد به جوش بیاد و صبر میکنیم تا سوپ خوب پخته شود و جا بیفتد.

خواص پای مرغ در بارداری

پای مرغ به دلیل داشتن مواد ارزشمندی مانند کلسیم، منیزیم و کلاژن باعث حفظ سلامت جنین و مادر می‌شود. تشکیل استخوان در جنین، تقویت و آمادگی مادر برای زایمان، کاهش خطر زایمان زودرس، مبارزه با بی‌خوابی و افسردگی از خواص پای مرغ برای مادران باردار می‌باشد.

خواص پای مرغ برای غضروف‌ها

پای مرغ حاوی مقدار زیادی مواد غضروف ساز می‌باشد و به همین دلیل است که برای درمان بچه‌هایی که به نکروز استخوانی مبتلا هستند، تجویز می‌شود. یکی از دلایل بروز بیماری نرمی‌ استخوان کمبود ویتامین دی و تغذیه نامناسب می‌باشد و اگر کلسیم به میزان کافی در بدن نباشد افراد گرفتار آن می‌شوند که این بیماری با مصرف آن به طور مستمر قابل پیشگیری و درمان خواهد بود.

نکته : افرادی که مبتلا به بیماری قلبی و چربی خون و کلسترول بالا هستند چربی پای مرغ را بگیرند.

خواص پای مرغ برای زیبایی و جوانی پوست صورت

احتمالاً شما هم بعد از خواندن این بخش از مقاله یکی از طرفداران پای مرغ خواهید شد ! پای مرغ به دلیل داشتن کلاژن بالا به پوست در بازسازی سلول‌ها کمک می‌کند. انعطاف پذیری پوست را افزایش داده و از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند. کلاژن، پروتئین‌ها و آلبومین موجود در پای مرغ، فرآیند جایگزینی سلول‌های آسیب دیده پوست را تسریع می‌کند، زخم‌ها را سریعتر درمان می‌کند و از این جهت یه ماده عالی برای پوست است.

پای مرغ برای زیبایی پوست | مرکز پارسیان مهرپرور

مضرات و عوارض پای مرغ برای کودکان

تا کنون در مورد خواص پای مرغ برای کودکان و سالمندان صحبت کردیم. اما لازم می‌باشد برای حسن نیت سایت مهرپرور در مورد معایب و مضرات این ماده غذایی ارزشمند نیز اطلاعاتی را به شما بدهیم.

  1. میزان چربی و کلسترول پای مرغ بسیار بالا است! از این رو زیاده وری در مصرف آن برای بیمارن قلبی عروقی خطرناک می‌باشد. بنابراین به افرادی که مبتلا به چربی خون و کلسترول بالا هستند، توصیه می‌شود هنگام مصرف، آن را با آب لیموترش و یا آب غوره مصرف کنند.
  2. از آنجا که پوست پنجه مرغ امکان دارد حاوی ترکیبات آلوده باشد یا احتمال دارد صاحب مرغداری برای پیشگیری از به وجودآمدن انواع بیماری‌ها در مرغها به آنها آنتی بیوتیک تزریق کرده باشد یا به آنها هورمونی داده باشد که همه اینها وارد پوست و تمام امعا و احشای مرغ شود، لذا به منظور استفاده از پای مرغ حتما آن را از مرغداری‌های ارگانیک و مطمئن تهیه کنید.

خلاصه خواص پای مرغ

رفع مشکلات استخوانی و کاهش اضطراب در کودکان دو نمونه از خواص پای مرغ می‌باشد که در این مقاله بطور کامل به همه آنها اشاره شده است. پای مرغ این ماده غذایی سرشار از کلسیم، ویتامین «د» و سایر املاح و ویتامین‌های مفید بوده و از خواص و فواید درمانی بیشماری برخوردار است. پزشکان توصیه می‌کنند که این ماده غذایی را به صورت عصاره یا سوپ به کودکان بدهید.

با ما درمیان بگذارید :

شما چه تجربه‌هایی درباره مصرف پای مرغ برای کودک یا نوزادتان دارید؟