مركز خدمات بالینی ، مراقبتی و آموزشی در منزل پارسیان مهرپرور تحت نظارت مستقیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

  • info@mehrparvar.com
  • 021-44442410
آموزش مسائل جنسی به کودکان | مرکز خدمات پرستاری در منزل پارسیان مهرپرور

آموزش مسائل جنسی به کودکان : تعریف سلامت جنسی کودک + روش های موثر تربیت جنسی کودک

آموزش مسائل جنسی به کودکان

آموزش مسائل جنسی به کودکان یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که والدین باید به آن توجه کنند بنابراین شناخت راه‌های آموزشی آن بسیار ضروری است. از نظر والدین نوزادان و کودکان نوپا، رشد و توسعه جنسی فرزندشان ممکن است یک راه طولانی به نظر برسد اما در واقع رشد جنسی در اولین سال یک کودک آغاز می شود. اگرچه رشد جنسی معمولاً با سال های نوجوانی همراه است. در حقیقت رشد عاطفی و جسمی کودک جوان از راه های ظریفی و از دوران کودکی آغاز می شود. وقتی زمان آگاهی دادن در مورد عشق، روابط جنسی و شناخت مسائل جنسی به آنها فرا می رسد تازه متوجه سختی پرورش کودکان خود می شویم. در این زمان بعضی از خانواده ها از دادن اطلاعات و آگاهی فرار می کنند و آنرا  به جامعه واگذار می کنند!!!! این عین بی عدالتی و اشتباهی بزرگ در حق کودکان است.

تربیت جنسی کودک

کودک از حدود ۳ سالگی باید با نقاط خصوصی بدنش آشنا شود. نیاز نیست نام آنها را بداند، می توانید اینگونه در میان بگذارید که وقتی به استخر می‌روی قسمت‌هایی از بدنت که زیر مایو است نقاط خصوصی بدن تو است. به کودک آموزش دهید که هیچ‌کس به جز والدین و گاهی پزشک اجازه  نگاه کردن و لمس کردن نقاط خصوصی بدن او را ندارد. به ‌کودک‌ آموزش دهید که او هم هیچ‌وقت اجازه ندارد نقاط خصوصی بدن دیگران را تماشا یا لمس کند. به کودک آموزش دهید که اجازه ندارد خوراکی یا کادویی را بدون اطلاع والدین  از دیگران بپذیرد. به کودک آموزش دهید اگر فردی زن یا مرد، غریبه یا آشنا، به او پیشنهاد رفتن به جاهای خلوت، نگاه کردن و لمس کردن نقاط خصوصی را داد، بگوید «نه»، و بلافاصله از آن شخص دور شود.

سلامت جنسی کودکان

از جمله دشوارترین مراحل فرزند پروری آموزش سلامت جنسی به کودکان است که عموماً خود والدین به دلیل آشنا نبودن با ظرافت های این مسأله یا در برخی موارد با آموزش زودرس و شتابزده خود یا با تأخیر و پنهان کاری در مورد این موضوع  به سلامت کودکان آسیب می زنند. در این زمینه رایج ترین خطایی که اغلب پدر و مادرها مرتکب می شوند این است که درباره مسائل جنسی با کودک حرف نمی زنند. والدین یا پرستار کودک که با کودک سر و کار دارند باید متوجه اهمیت این آموزش باشند و به این باور برسند که مخفی کاری و سرکوب کنجکاوی های جنسی کودک آسیب زیادی میزن.

آگاهی جنسی به کودکان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

کودک عموماً در این زمینه کنجکاوی دارد و در واقع این موضوع لازمه رشد سالم و طبیعی کودک می باشد، اگر والدین به این موضوع توجه نکنند می تواند به جنبه های جنسی تبدیل شود و در نهایت زمینه های انحراف اخلاقی را در کودک ایجاد کند. پدران و مادران می توانند با تربیت جنسی درست در پیدایش حس های خوبی مانند زیبایی دوستی، هنر عشق ورزیدن، محبت، صمیمیت و ایثار و فداکاری نقش مهمی ایفا کنند.

بهترین زمان آموزش مسائل جنسی به کودک

برخی پدرها و مادرها تا زمان بلوغ کودک و زمانی که تغییرهای آشکار جسمی او مجبورشان کند درباره جنسیت با او حرف نمی زنند، بعضی هم این کار سخت را به معلمبن در مدرسه واگذار می کنند، اما آیا کلیه کودکان که در یک کلاس هستند درک جنسیتی یکسانی دارند؟ یا اصلاً  آیا همه معلمین در مدارس در خصوص ارائه این اطلاعات به کودکان دوره ای دیده اند؟

در این زمینه کودکان از رسانه ها یا همسالان خود اطلاعاتی درباره جنسیت به دست می آورند و اگر شما نتوانید با مهارت ارتباطی و فن گفت و گوی سالم که لازمه برقراری روابط بین فردی است به کودک آموزش دهید در قدم اول خودتان لطمه خواهید خورد چرا که اولین رابطه سالم باید بین شما و کودک شکل بگیرد.اگر امروز که کودک خردسال است فضای مناسب گفت و گو چه درباره جنسیت، چه مسائل دیگر به وجود نیاید، در دوره بلوغ و نوجوانی نیز نخواهید توانست چنین فضای ارتباطی ای بین خودتان  کودک ایجاد کنید و توصیه ها و راهنمایی های لازم را داشته باشید.

آموزش مسائل جنسی به کودک را از خانه شروع کنید

کودک باید هر مهارتی را ابتدا در خانه و به کمک والدین یا دیگر اعضای خانواده تمرین کند و بیاموزد، چرا که کودکان برای موفقیت در بزرگسالی  به این مهارت های ضروری نیاز دارند. اگر ارزش های اخلاقی سالم را در کودکان پرورش ندهیم هنگام بزرگسالی در تصمیم گیری های مهم خود دچار مشکل می شوند چرا که نقش جنسی دربرگیرنده تمام رفتارهایی است که با مرد بودن یا زن بودن فرد در ارتباط است. فراموش نکنید که شما اولین معلم کودک در زمینه مسائل جنسی هستید و تأثیر زیادی روی رفتار کودک و عزت نفس او خواهید گذاشت، حتی کودک از لحظه تولد با الگوبرداری از شما در حال یادگیری می باشد و در بسیاری از موارد والدین متوجه چشم های تیزبین کودک کنجکاو خود نمی شوند.

کودک نباید در مورد مسائل جنسی احساس شرم کند

می توانید آموزش درباره این مسائل را از سنین پایین و همزمان با آموزش توالت رفتن به کودکان بیاموزید در این زمان بهتر است که مفهوم خصوصی بودن اعضای تناسلی را به کودک آموزش دهید. اغلب بچه ها قبل از مدرسه رفتن به خوبی این عبارت خصوصی بودن را می پذیرند. فراموش نکنید نباید روی اعضای تناسلی کودک اسامی ای که بار منفی یا شرم آور دارند بگذارید.

زمانی که کودک برای شناخت بدنش به ناحیه تناسلی اش دست میزند هیجانی نشوید و واکنش تندی نشان ندهید.همان طور که او دستش را در چند ماهی با کنجکاوی نگاه می کرد و می شناخت یا به گوشش دست می زد و ناخن های خود را با کنجکاوی می شناخت، اجازه دهید این عضو خود را هم بشناسد اما با پرت کردن حواس او می توانید مانع از لمس بیش از حد و تجربه حس خوشایند آن شوید چرا که برخی از بچه ها به دلیل آرامش گرفتن امکان دارد دوباره به خصوص در مواقعی که به آرامش نیاز دارند مانند زمان خواب، آلت تناسلی خود را لمس کنند.

گاهی کودک با موی مادر یا موی خودش بازی می کند یا شست خودش را می مکد تا آرام شود پس دقت کنید این ۲ مثل هم می باشد؛ از گذاشتن اسامی منفی مانند خودارضایی و… جدا پرهیز کنید و کودک را بی جهت اذیت نکنید، اگر شما با رفتار نامناسب و واکنش تند او را حساس نکنید این تجربه و دوره شناخت سپری خواهد شد.

 در مورد این موضوع حد و مرز مشخص کنید

اگر در مورد این موضوع واژه خصوصی بودن را به کار ببرید کودک فکرمیکند درباره این موضوع خصوصی می تواند با افرادی که دوست دارد صحبت کند، اما باید به کودک پیش دبستانی خود بگویید این موضوعات خصوصی را با شما که والدینش هستید مطرح کند نه کودکان دیگر و حتی دوستانش. کودک باید متوجه شود که غیر از شما بقیه در این مورد این موضوع غریبه هستند. درباره این موضوع نقش بازی کنید، قصه تعریف کنید و خلاصه اینکه نه با هیجان بلکه متناسب با ویژگی های شخصیتی کودکتان با او در این باره صحبت کنید و اطلاعات بدهید تا بداند می تواند همیشه با خیال راحت سوالاتش درباره این موضوع را از شما بپرس.

دادن آگاهی جنسی به کودک

والدین در دادن اطلاعات به فرزندان خود به سه گروه تقسیم می شوند :

  1. اطلاعات را با هر سختی هم که باشد بنا بر وظیفه خود به فرزندانشان انتقال می دهند.
  2. اطلاعات را دست و پا شکسته و تا حدی که از زیر بار مسئولیت آن فرار کنند به فرزندان خود انتقال می دهند. و می گویند ما که وظیفه خود را انجام داده ایم!!!!
  3. اما دسته بعد از این کار طفره می روند و آنرا باری به هر جهت رها و آموزش آن را وظیفه جامعه می دانند.

تربیت جنسی کودک | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

زیاد راه دوری نروید فقط کافیست به دوران کودکی و جوانی خود برگردید جواب تمام سوالات خود را می گیرید…!! نه؟!! چقدر کنجکاو بودید تا بیشتر بدانید!! برای دانستن به هر دری می زدید!! با توجه به این که آنموقع ها سهولت دسترسی به اطلاعات  مثل امروز نبود؟! اما اصل موضوع بازهم تغییری نمی کند!!!

آموزش مسائل جنسی به کودکان در دوران قبل از مدرسه

سوالاتی که کودک شما در مورد مسائل جنسی می پرسد و پاسخ هایی که برای وی مناسب باشند، به سن کودک شما و توانائی درک و فهم او بستگی دارد. در ادامه برخی از موضوع هایی که کودک قبل از دوران مدرسه ممکن است از شما سوال کند و آنچه که او در هر مرحله باید بداند، عنوان می شود:

  • بچه ها از کجا می آیند؟
  • من چطوری در شکم تو آمده ام؟!
  • چطوری از شکم تو بیرون آمده ام؟
  • قبل از اینکه به شکم تو بیایم کجا بودم؟
  • چطور هست که دخترها بدنشان با پسرها تفاوت دارد؟

آموزش مسائل جنسی به کودکان از ۱۸ ماهگی تا ۳ سالگی

کودک شما شروع به شناخت بدن خودش می کند. آموزش اسمهای مناسب برای اعضای بدن به کودکتان اهمیت زیادی دارد. کوتاهی در این امر این ذهنیت را برای کودک ایجاد می کند که حتما چیز بدی در من است. همچنین به کودکتان یاد بدهید که کدام قسمت از بدنش خصوصی است( اعضائی که توسط لباسهای زیر پوشیده می شوند).

آموزش مسائل جنسی به کودکان ۴ تا ۵ سالگی

کودک شما احتمالا شروع به جلب توجه در مورد جنسیت می کند، هم در مورد خودش هم جنس مخالف. او ممکن است بپرسد که بچه از کجا می آید. او می خواهد بداند که چرا بدن دخترها و پسرها با هم فرق می کند. همچنین او آلت تناسلی اش را لمس می کند و به آلت تناسلی بچه های دیگر کنجکاوی نشان می دهد. این ربطی به فعالیتهای جنسی بالغین ندارد، بلکه نشانه یک تمایل معمولی و یک دوره رشد در کودکان است. اگر چه کودک شما نیاز دارد که بداند چه چیزی خوب است و چه چیزی بد. قرار دادن یک سری محدودیت ها در شناسائی مجهولات کودک در واقع یک مسئله خانوادگی است.

آموزش در موارد زیر به کودکان

هیج فرد دیگری، حتی دوستان و خویشاوندان نزدیک، اجازه دست زدن به « اعضای خصوصی » او را ندارند. دکترها و پرستارها به هنگام معاینه پزشکی و والدین هنگامی که میخواهند علت درد در نواحی جنسی را پیدا کنند، از این قاعده مستثنی هستند.

  • تفاوتهای فیزیکی بین پسرها و دخترها
  • اسامی درست اعضای بدن و عملکرد هر یک از آنها
  • لخت شدن و بازی با آلت جنسی در مجامع عمومی درست نیست.
  • ابراز تمایل به آلات جنسی و دست زدن به آن در کودکان امری طبیعی است.

آموزش مسائل جنسی به کودکان : خودارضایی کودکان

همچنانکه آگاهی های جنسی کودک رو به افزایش است، ممکن است شروع به آزمایش خود ارضائی کند. خودارضائی بخشی از تمایلات جنسی دوران کودکی بشمار می رود که والدین در نحوه برخورد با آن دچار مشکل می شوند (البته در این دوره خود ارضائی به معنی بازی کردن کودک با اعضای جنسی بدنش می باشد) تا سن ۵ یا ۶ سالگی این امری کاملا عادی است نزدیک به ۶ سالگی، وقتی هوشیاری اجتماعی کودکان افزایش می یابد، از اینکه در محافل همگانی به آنها تعلیم داده شود احساس شرم می کنند.

آگاهی جنسی در مورد خودارضایی به کودک

مطمئن شوید کودک شما درک می کند که خودارضائی یک فعالیت خصوصی است، نه عمومی. خود ارضائی به صورت خصوصی ممکن است ادامه پیدا کند و این طبیعی است و از راه درست باید درمان شود هر گونه اشتباه یا تند روی در این مورد ممکن است باعث تعارض یا تثبیت در این مرحله شود. بعضی وقتها، خود ارضائی مکرر می تواند مشکل ساز گردد. چنین وضعیتی می تواند نشانه آن باشد که :

  1. کودک تحت استرس زیاد قرار دارد.
  2. در خانه توجه کافی دریافت به او نمی شود.
  3. در موارد کمی نیز می تواند نشانه سوء استفاده جنسی باشد.

برخی از کودکانی که مورد سوء استفاده جنسی قرار می گیرند بیش از حد به جنسیتشان علاقمند می شوند. اگر خودارضائی به صورت یک مشکل بروز کرد با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید. برای اغلب کودکان خود ارضائی وجود دارد که با درست عمل کردن در این مورد، این امر صحیح درمان می شود.

آموزش مسائل جنسی به کودکان در سنین مدرسه

سوالاتی که کودکان مدرسه ای شما در مورد مسائل جنسی می پرسند و پاسخ هایی که شما به آنها می دهید، بستکی به سن کودک شما و توانایی درک و فهم او دارد. در ادامه برخی از موضوع هائی که کودک مدرسه ای شما ممکن است در مورد آنها سوال کند و آنچه که او در هر مرحله باید بداند، عنوان می شود:

  • پریود شدن یعنی چه و دلیل آن چیست؟
  • مردم چطوری آمیزش جنسی انجام می دهند؟
  • دخترها در چند سالگی می توانند بچه دار شوند؟
  • چرا بعضی از مردها، مردهای دیگر را دوست دارند؟
  • چرا پسرها نشانه جنسی شان با دخترها متفاوت است؟

آموزش مسائل جنسی به کودکان در سنین ۵ تا ۷ سالگی

در این سن کودک در حال یادگیری چیزهای بیشتری در مورد تعاملات افراد با یکدیگر است. او ممکن است نسبت به روابط جنسی بین افراد بالغ کنجکاوی نشان دهد. سوالات او پیچیده تر می گردد؟!!! چرا که او بدنبال درک ارتباط بین جنسیت و پیداشی نوزاد می گردد. او ممکن است درگیر توضیحاتی در مورد چگونگی کارکرد بدن و محلی که بچه از آن می آید شود. همچنین ممکن است برای گرفتن پاسخ سوالاتش به دوستان خود نیز مراجعه کند. این مهم است که به کودکتان کمک کنید تا جنسیت را به طریقه درست و سالمش درک کند. درسها و ارزشهایی که او در این سنین یاد می گیرد تا دوران بلوغ با او خواهد بود. این بعدها روابط معنی دار دوران بلوغ را پرورش میدهد.

آموزش مسائل جنسی به کودکان در سنین ۸ تا ۹ سالگی

کودک شما شاید در این سنین نسبت به درست و غلط بودن کارها حسی دقیق تر پیدا کرده باشد. او قادر به درک این است که ارتباط جنسی چیزی است که بین دو نفر که عاشق یکدیگر شده اند اتفاق می افتد. او شروع به کنجکاوی در این مورد می کند که مامان و بابا چگونه یکدیگر را پیدا کرده اند و عاشق هم شده اند. همچنانکه سوالات در مورد افسانه، عشق و ازدواج در ذهن او بالا میگیرد، ممکن است سوالاتی نیز در مورد همجنس گرائی مطرح کند. همچنانکه او از جنسیتش بیشتر و بیشتر آگاهی پیدا می کند، این مهم است که با او در مورد به تاخیر انداختن آمیزش جنسی تا زمانیکه بزرگتر شود صحبت کنید.

آگاهی دادن به کودک در مورد بیماری های جنسی

شما باید درباره روشهای جلوگیری از آبستن شدن و بیماریهای مسری جنسی، مخصوصا ایدز و انواع هپاتیت صحبت کنید. مطمئن شوید که او می فهمد چگونه این بیماری ها می تواند منتشر شود و او چگونه می تواند خود را در مقابل آنها حفظ کند. به کودکتان بیاموزید که از نظر جنسی مسئولیت پذیر بودن، یکی از مهم ترین درسهای زندگی اش است.

آگاهی جنسی کودکان در سنین بلوغ

وقتی کودک شما به سن بلوغ میرسد، او باید در مورد مسائل زیر آگاهی کامل داشته باشد:

  • کنترل تولد
  • همجنس بازی
  • آمیزش جنسی
  • خود ارضائی ( استمناء )
  • بلوغ و چگونگی تغییرات بدن
  • راهبردهای خانوادگی و فردی
  • نوزاد چگونه شکل می گیرد و متولد می شود.
  • قسمتهای مختلف اعضای جنسی و چگونگی عمل آنها
  • بیماری های مسری، جنسی و چگونگی انتقال آنها، مخصوصا ایدز و انواع هپاتیت
  • قاعدگی زنان ( هم پسرها و هم دخترها باید از اطلاعات این مورد برخوردار شوند)

 اختلال پدوفیلی چیست ؟

اختلال پدوفیلیک اختلالی است که در آن فرد علاقه ی زیادی به برقراری رابطه ی جنسی با کودک نابالغ که زیر ۱۳ سال است، دارد.از این رو تربیت جنسی در کودکان اهمیت زیادی دارد. افرادی که حقیقتاً مبتلا به این اختلال می باشند باید حداقل ۱۶ سال سن داشته باشند و ۵ سال از قربانی خود بزرگتر باشند. در واقع خصوصیت اصلی این اختلال جذب شدن به سوی کودک است. اختلال پدوفیلیک با سوءاستفاده جنسی از کودک تفاوت دارد، زیرا کسی که با کودک عمل جنسی انجام می‌دهد اختلال پدوفیلیک که یک اختلال روانی است، ندارد بلکه به عنوان یک فرد مجرم، از فرصتی که تصادفی در اختیارش قرار گرفته، بلافاصله بهره می‌گیرد و به کودکی که صرفا در دسترسش قرار دارد، تجاوز یا از او سوءاستفاده جنسی می‌کند.

نحوه مراقبت از کودک در برابر مبتلایان به پدوفیلی

اکثر افراد مبتلا به اختلال پدوفیلیک کودکان قربانی را به طرف خود جلب می‌کنند، آنها را تنها گیر می‌اندازند و معمولا هدف خود را به این ترتیب انجام می‌دهند:

  1. انتخاب یک کودک ساده و آسیب‌پذیر، که به‌راحتی ترغیب و تشویق شود، و بعد از سوءاستفاده، صدایش در نیاید.
  2. استفاده از مشوق‌های غیرجنسی، مثل خریدن اسباب بازی یا خوراکی یا زبان‌بازی در برخوردهای اولیه.
  3. گفتگوی تدریجی درباره موضوعات جنسی
  4. پیشرفت از نوازش‌های غیرجنسی به نوازش‌ها و لمس کردن‌های جنسی برای حساسیت‌زدایی و عادت دادن کودک به خود.

خلاصه مطلب آموزش مسائل جنسی به کودک

همواره پذیرای سوالات فرزندانتان در مورد بدن، عشق و روابط جنسی باشید و صحبت در مورد این مسائل را تا دوران بلوغ ادامه دهید. از سوالات فرزندانتان در مورد تغییرات بدن و مسائل جنسی استقبال کنید و به گونه ای رفتار نکنید که این مسائل شرم آور و خجالت آور به نظر برسند، در این صورت فرزندتان احساس پذیرش سالم تری نسبت به خودش خواهد داشت. همچنین این مسئله باعث می شود فرزندتان شما را به عنوان یک منبع اطلاعاتی و راهنما بپذیرد.

اشتراک گذاری :