مركز خدمات بالینی ، مراقبتی و آموزشی در منزل پارسیان مهرپرور تحت نظارت مستقیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

  • info@mehrparvar.com
  • 021-44442410
خستگی در سالمندان | مرکز خدمات پرستاری مهرپرور

درمان خستگی سالمندان : 5 مورد از علل خستگی سالمندان + 7 روش درمان و 4 دمنوش رفع خستگی

علل خستگی و روش های درمان آن

درمان خستگی سالمندان از موضوعاتی است که اکثر افراد که در نزدیکان خود افراد سالخورده دارند به آن احتیاج دارند. خستگی در سالمندان را اغلب به دلیل افزایش سن و عدم توانایی آنها میدانند. این باور نادرست است و علت هایی برای خستگی وجود دارد که میتوان آن را درمان نمود. خستگی از علائم دوران پیری می باشد که اصولاً به آن بی توجهی می شود. علل خستگی سالمندان به موضوعات دیگری ربط داده می شود. در صورت عدم درمان خستگی سالمندان می تواند به مشکلات دیگری ختم شود. در این نگارش از سایت مرکز مهرپرور  به روش های درمان خستگی افراد مسن می پردازیم.

خستگی چیست ؟

خستگی واژه‌ای است که برای توصیف احساس بی‌حالی یا نداشتن انرژی به کار می‌رود. در صورت پائین بودن تعداد گلبول های قرمز خون کم خونی اتفاق می افتد. در چنین شرایطی بدن برای ارسال اکسیژن لازم به سلول ها باید سخت‌تر کار کند. در نتیجه فشار مضاعفی بر بدن وارد می شود که ، این شرایط می تواند به خستگی بدن منجر شود. در بسیاری از سالمندان بیمار این نشانه ها به جای یکدیگر استفاده می شوند و از این رو، شرایط برای پزشک به منظور تشخیص درست علل خستگی سالمندان و این که آیا نیاز به مداخله وجود دارد یا خیر سخت خواهد شد. در سالمندان احتمال بیشتری وجود دارد که کاهش در سطوح هورمون هایی خاص را تجربه کنند و همچنین از بیماری های مزمن رنج ببرند، که احتمال تجربه خستگی را افزایش می دهند.

علائم خستگی سالمندان

خستگی در سالمندان ابعاد مختلفی دارد :

۱- خستگی جسمانی

سالمندان ممکن است در انجام کامل فعالیت های عادی خود دچار مشکل شوند و همین باعث شود به مدت زمان بیشتری برای استراحت نیاز داشته باشند، با خطر زمین خوردن بیشتر مواجه می شوند، و در هماهنگی حرکات خودشان دچار مشکل شوند.

۲ – کاهش خستگی ذهنی

خستگی ذهنی در سالمندان ممکن است در قالب کاهش هوشیاری، کاهش تمرکز، و افزایش فراموشی دیده شود. نشانه ها ممکن است از لحاظ عاطفی نیز بر سالمندان تأثیر بگذارد و آنها را از لحاظ روحی تحریک پذیرتر بکند و باعث شود زودتر عصبانی شوند و همچنین افسردگی و انزوای بیشتر را تجربه کنند.

۷ مورد از علل خستگی سالمندان

ایجاد حس خستگی در سالمندان می تواند چندین مشکل زمینه ای داشته باشد به طور کلی، خستگی در سالمندان زمانی رخ می دهد که سوخت و ساز بدن، تأمین اکسیژن، سطوح هورمونی، یا وضعیت ذهنی و عاطفی مختل شوند. برخی از شایع‌ترین نشانه های شکل گیری خستگی در سالمندان شامل افسردگی، مشکلات گردش خون، اختلال در تنفس، عدم تعادل هورمونی مثل کم کاری تیروئید، سوء تغذیه، و مشکلات متابولیک مانند ابتلا به بیماری دیابت می شوند.

دلائل پزشکی خستگی سالمندان

برخی بیماری ها در سالمندان زمینه ایجاد خستگی در آنان است که برای درمان خستگی سالمندان باید علل آن را بررسی کنیم که شامل موارد زیر است:

۱- کم خونی در سالمندان از علل خستگی سالمندان

کم خونی زمانی شکل می گیرد که تعداد گلبول های قرمز خون پایین است و به همین دلیل بدن برای رساندن  اکسیژن لازم به سلول ها باید سخت‌تر کار کند. در نتیجه فشار اضافی بر بدن به خصوص در سالمندان، این شرایط می تواند به خستگی منجر شود.

۲-  اختلال خواب در سالمندان

اختلالات خواب مثل آپنه خواب در چرخه خواب انسان اختلال ایجاد می کنند و می توانند مانع از تجربه حس استراحت کافی در سالمندان شوند. کمبود خواب مناسب در بلند مدت می تواند از علل خستگی سالمندان باشد.

علل خستگی سالمندان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

۳- مشکلات تیروئید از علل خستگی سالمندان

در سالمندان کم کاری تیروئید شایع تر است و  افراد مبتلا به کم کاری تیروئید در کنار احساس خستگی، ممکن است موارد دیگری مانند افزایش وزن، یبوست و ریزش مو را نیز تجربه کنند.

 ۴ – اختلالات التهابی در سالمندان

موضوعات مرتبط با التهاب مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس، می توانند موجب خستگی و همچنین سفتی مفاصل و درد در سالمندان شوند.

۵- سرطان از علل خستگی سالمندان

سلول های سرطانی به سرعت رشد می کنند و گسترش می یابند و به همین علت، بخش قابل توجهی از منابع انرژی بیمار از دست می رود که نتیجه اش فقط احساس خستگی است .

علل خستگی سالمندان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

۶ – سندرم خستگی مزمن از علل خستگی سالمندان

زمانی که احساس خستگی همراه همیشگی و روزمره در سالمندان باشد ، ممکن است سالمند به این سندروم دچار شده باشد. درمان خستگی سالمندان به علت این سندروم با خوابیدن و استراحت کردن برطرف نمی شود. تشخیص این سندروم در طولانی مدت امکان پذیر است و دارای یک محرک شناخته شده نیست، اما می تواند موجب تجربه خستگی پایدار طی دوره ای چندین ماهه یا چندین ساله شود.

۷ – عفونت مزمن

عفونت های مزمن مانند سل و HIV می توانند موجب احساس خستگی شدید در مبتلایان شوند.

در ادامه این نگارش خواهیم گفت که برای درمان خستگی سالمندان ، پرستار سالمند و خانواده وی چه اقداماتی باید انجام بدهند.

۵ روش درمان خستگی در افراد مسن

برای درمان خستگی سالمندان مهم است که  به پزشک مراجعه کنید تا دلیل خستگی تشخیص داده شود  و علت دقیق خستگی مشخص شود.. وقتی که مشخص شد دلیل خستگی  بیماری نیست و به سلامت سالمند مرتبط نیست برای درمان خستگی و تقویت انرژی  انجام روش های زیر کمک کننده خواهد بود:

۱ – ورزش برای درمان خستگی

در زمان خستگی، ورزش امکان دارد آخرین چیزی باشد که به ذهن شما برسد، اما پژوهش ها نشان داده اند که فعالیت جسمانی  در سالمندان می تواند سطح انرژی را افزایش دهد و تقویت کند و به درمان خستگی سالمندان کمک کند. ورزش در سالمندان بطور منظم منظم می تواند عملکرد قلب، ریه ها، و عضلات را بهبود ببخشد و استقامت شما را برای انجام فعالیت های دیگر را بیشتر کند.

درمان خستگی سالمندان | مرکز خدمات پرستاری مهرپرور

۲ – آب درمانی برای درمان خستگی

کمبود آب در بدن باعث خستگی و دشوارتر شدن انجام فعالیت های روزانه در سالمندان خواهد شد. کم آبی بدن می تواند هوشیاری و تمرکز را نیز کاهش دهد، از این رو، تأمین آب مورد نیاز بدن هم برای وضعیت جسمانی و هم وضعیت روانی در سالمندی مهم است.

۳- خواب کافی برای درمان خستگی سالمندان

خواب کافی از تجربه احساس خستگی و خواب آلودگی که می تواند بر عملکرد روزانه سالمندان تاثیرگذار باشد، جلوگیری می کند. اگر سالمند خواب شبانه کافی ندارد، یک چرت کوتاه در طول روز می تواند به افزایش انرژی او کمک کند.

 ۴ – کاهش وزن برای درمان خستگی

اضافه وزن و چاقی باعث می شود که بدن انرژی بیشتری را  از دست دهد . کاهش وزن نه تنها می تواند سطوح انرژی را افزایش دهد، بلکه فشار اضافی بر قلب را نیز کم می کند.

۵- برنامه غذایی منظم برای درمان خستگی

مصرف وعده های غذایی و میان وعده ها هر سه تا چهار ساعت در طول روز  در حجم کم در سالمندان می تواند جریان سوخت و ساز را در سطوحی مناسب حفظ کرده و انرژی را افزایش دهد. البته باید در الگوی غذایی از غذاهای سالم و متعادل استفاده شود.

دمنوش های رفع خستگی سالمندان

سالمندان امکان دارد کارهای زیادی برای انجام دادن داشته باشند که انجام همه این کارها انرژی زیادی از آنها می گیرد و سبب ایجاد خستگی می شود ، پرستار سالمند با آماده کردن برخی دمنوش ها می تواند خستگی سالمند را مرتفع کند و انرژی رفته را به او برگرداند. برای داشتن انرژی در طول روز و اینکه سالمند در حین انجام کارهایش احساس احساس خستگی و خواب آلودگی نداشته باشد استفاده از برخی داروهای گیاهی مفید است. در ادامه این مقاله سعی داریم این دمنوش ها را به شما معرفی کنیم.

4 دمنوش مفید برای رفع خستگی افراد مسن

ممکن است پرستار سالمند در این شرایط و برای رفع مشکل سالمند از قهوه استفاده کند. اگرچه قهوه می‌تواند تا حدودی برای این منظور موثر واقع شود ولی به‌طور کلی، کار چندانی برای برطرف کردن خستگی انجام نمی‌دهد. امروزه در بازار، انواع و اقسام محصولات شیمیایی و گیاهی وجود دارند که تولیدکنندگان آنها مدعی هستند مصرف این محصولات، می‌تواند در کاهش خستگی سالمندان نقش اساسی داشته باشد.

1 – دمنوش نعناع و چای سبز

از جمله گیاهان مفید جهت رفع خستگی نعناع است. پرستار سالمند می تواند جهت رفع خستگی برای سالمندان دمنوش نعناع و چای سبز درست کند. به منظور تهیه این دمنوش یک قاشق غذاخوری چای سبز را به مدت ۹ دقیقه در یک لیوان آب جوش دم کنید و بعد چند برگ نعناع را در لیوان بریزید تا به مدت یک تا دو دقیقه در لیوان حاوی چای سبز دم بکشد. نعناع تازه گزینه بهتری برای انجام این کار است ولی در صورت عدم دسترسی، می‌توان از نعناع خشک استفاده کرد.

2 – دمنوش بهارنارنج

پرستار سالمند می تواند بهار نارنج را می‌توان به‌صورت عرق، شربت یا دمنوش برای رفع خستگی برای سالمند تهیه کند ، برای این منظور یک مشت بهارنارنج در یک قوری که در آن یک لیوان آب جوش است بریزید ، این ترکیب باید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دم بکشد.

3 – دمنوش جنسینگ

جنسینگ دارای ماده آنتی‌اکسیدان می باشد و می‌تواند به رفع خستگی کمک کند. جنسینگ مرغوب معمولا کمیاب و گران‌قیمت می باشد. برای تهیه دمنوش جنسینگ از ریشه این گیاه که با هاون به حالت نیمکوب درآمده باشد استفاده کنید. یک قاشق چایخوری از کوبیده جنسینگ در یک لیوان آب‌جوش باید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد. جنسینگ بهتر است با چای سبز میل شود چون طعم خوبی ندارد.

4 – دمنوش زنجبیل

پرستار سالمند می تواند برای درست کردن دمنوش زنجبیل یک عدد زنجبیل را به اندازه‌های کوچک و نازک تبدیل کند یا آن را به صورت خلالی برش داد و به اندازه ۴ قاشق از آن را برای تهیه دمنوش، استفاده کند. علاوه بر زنجبیل باید یک تکه چوب دارچین، یک مشت چای سبز، ۱۰ تا ۲۰ عدد برگ نعناع و یک عدد لیمو عمانی را در یک لیتر آب بریزید تا به جوش بیاید. بعد از گذشت ۲۰ دقیقه باید این دمنوش دم بکشد و بعد از صاف کردن همراه نبات استفاده شود.

عوارض عدم درمان خستگی

عدم درمان خستگی سالمندان ممکن است عوارضی را موجب شود

  • آرتریت
  • سرطان
  • کم خونی
  • افسردگی
  • اختلالات ریوی
  • مشکلات خواب
  • مشکلات کلیوی
  • اختلالات التهابی
  • خطر بیماری قلبی

خلاصه مطلب درمان خستگی

خستگی ممکن است عوارضی را موجب شود که بر عملکرد روزانه آنها تاثیر می گذارد و خطر بیماری های قلبی، مشکلات کلیوی، افسردگی، آرتریت، و اختلالات ریوی را در سالمندان افزایش می دهد. این خستگی ممکن است به شرایط پزشکی دیگر مانند مشکلات خواب، سرطان، کم خونی، و اختلالات التهابی منجر شود. در صورت همیشگی بودن خستگی سالخوردگان، مراجعه به پزشک برای تشخیص علت و درمان خستگی سالمندان اهمیت فراوانی دارد.

اشتراک گذاری :