مركز خدمات بالینی ، مراقبتی و آموزشی در منزل پارسیان مهرپرور تحت نظارت مستقیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

  • info@mehrparvar.com
  • 021-44442410
نوزاد تازه متولد شده|مرکز پارسیان مهرپرور

مراقبت از نوزاد تازه متولد شده : ۱۷ ویژگی نوزادان + نکات مراقبتی از بیمارستان تا منزل

نکات و روش‌های مهم مراقبت از نوزاد تازه متولد شده

مراقبت از نوزاد تازه متولد شده نیازمند توجه و آگاهی است، سی روز اول بعد تولد بسیار حیاتی هستند. هر مادر و پدر جدیدی برای مراقبت از نوزاد تازه متولد شده خود به کمک نیاز دارند. اگر شما هم به تازگی مادر شده اید ممکن است آرزو کرده باشید، کاش دفترچه مراقبت از نوزاد داشتید! بدون شک شما ماه ها درباره نوزاد خود رویا پردازی کرده اید. نوزاد چه شکلی خواهد بود؟ مثل پدرش خواهد بود یا شبیه شما می‌شود؟ احتمالاً اگر این اولین نوزاد شماست، چیز زیادی درباره مراقبت از یک نوزاد نمی‌دانید. نوزادان در چند هفتهٔ اول تولدشان مراقبت‌های زیادی نیاز دارند. در این مقاله سایت مرکز پارسیان مهرپرور سعی داریم همه چیزهایی را که باید در مورد خواب، شیر دادن به نوزاد، گریه و موارد دیگر بدانید در طی چند هفته اول با نوزاد با شما در میان بگذاریم.

مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در بیمارستان

نوزادان به مراقبت های زیادی نیاز دارند، افرادی که به تازگی پدر و یا مادر شده اند برای مراقبت از نوزاد تازه متولد شده شان در بیمارستان به اطلاعات کافی نیاز دارند، مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در بیمارستان شامل مواردی از جمله تغذیه نوزاد، بهداشت نوزاد، خواب نوزاد، حمام کردن نوزاد و… است. ضروری است والدین به ویژه مادر از روش های مراقبت از نوزاد آگاهی کافی داشته باشند تا بتوانند به خوبی از نوزادشان در بیمارستان و منزل مراقبت کنند.

۱. تغذیه نوزاد با شیر مادر در اولین فرصت

سعی کنید در بیمارستان به جای ماندن نوزاد در او را در اتاق خود داشته باشید. از پرستاران بخواهید به نوزاد چیزی با شیشه ندهند. حتی اگر نوزاد نتواند مستقیم از سینه شیر بخورد، باز بهترین گزینه این است که شیر واقعی سینه مادر که مملو از مواد مغذی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن نوزاد است، مستقیماً به دهانش وارد کنید.

مراقبت از نوزاد در بیمارستان | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

۲. ملاقات کنندگان نوزاد را مدیریت کنید.

خانواده و دوستان شما تمایل دارند هرچه سریعتر به ملاقات نوزاد در بیمارستان بیایند. شما ممکن است جزء آن دسته از مادران باشید که تمایل دارند برای مدت کوتاهی اوقات خود را با کودک به تنهایی سپری کنید. نوزادان معمولاً در بدو تولد هوشیار و پذیرنده هستند و این بهترین زمان برای پیوند بین مادر و نوزاد است.بهتر است مادران در چشمان نوزاد نگاه کنند و با او صحبت کنند. نوزاد صدای شما را به خاطر می‌سپارد و از تماس با بدن شما آرامش می‌گیرد. این شرایط را با خانواده و دوستان خود از قبل در میان بگذارید تا باعث آزردگی خاطر شان نشوید.

۳. برای مراقبت از نوزاد لباس او را درست بپوشانید.

نوزادان تا ۶ ماهگی نمی‌توانند دمای بدن خود را تنظیم کنند و نباید از لباس های نازک برایشان استفاده شود. بنابراین نوزاد خود را با دقت لباس بپوشانید. نوزاد باید به همان اندازه لباس شما، در محیط داخلی یا بیرون از خانه، لباس بپوشد. ضمناً نباید بیش از حد لباس بپوشانید تا باعث عرق کردن او شود. لایه ها راه خوبی برای پیشروی هستند. لباس های لایه به لایه ایده خوبی هستند.

مراقبت از نوزاد از سر تا انگشت پا

  1. صورت نوزادان: آکنه صورت نوزاد یک بیماری شایع و بی ضرر می‌باشد. روزانه صورت نوزاد را با صابون خفیف کودک بشویید.
  2. چشم نوزادان: برخی نوزادان ترشحات زرد یا پوسته پوسته شدن چشم یا پلک دارند. با استفاده از یک توپ پنبه ای مرطوب با آب گرم، ناحیه را پاک کنید.
  3. پوست سر نوزاد: بسیاری نوزادان دچار بیماری پوست سر به نام کلاه گهواره می‌شوند که در چند ماه اول از بین می‌رود. موهای نوزاد را بیش از سه بار در هفته با یک شامپوی ملایم بشویید.
  4. ناخن نوزادان: ناخن های نرم نوزاد نرم قادرند پوست حساس نوزاد را خراش بدهند. با ناخن گیرهای مخصوص یا قیچی ناخن ها را کوتاه کنید.
  5. پوست نوزاد: حمام نوزاد را به مدت ۱۰ دقیقه محدود کنید. از صابون ملایم و عطر و آب ولرم استفاده نکنید. بلافاصله بعد از حمام از کرم پوستی هیپوآلرژنی استفاده کنید. از لباس های نخی استفاده کنید.
  6.  ناحیه تناسلی: در هر بار تعویض پوشک نوزاد، قسمت تحتانی بدن نوزاد را بشویید و خشک کنید. برای این قسمت از پوست نوزاد از کرم های مرطوب کننده مخصوص استفاده کنید.
  7. بند ناف نوزاد: بند ناف نوزاد را تمیز و خشک کنید، معمولاً ظرف چند هفته جمع می‌شود و فرو می‌رود. از پوشاندن قسمت بند ناف با پوشک تا زمانی که کاملاً جدا نشده، خودداری کنید.
  8. انگشتان پای نوزاد: انگشتان پا نوزادان اصولاً با هم همپوشانی دارند و ناخن ها ظاهراً شکسته به نظر می‌رسند. این ظاهر کاملاً طبیعی است.

مراقبت از نوزاد تازه متولد شده | مرکز خدمات پرستاری مهرپرور

 تغذیه با شیر مادر در مراقبت از نوزاد تازه متولد شده

مراقبت از نوزاد یک پروسه طبیعی است، اما می‌تواند برای برخی از خانم ها یک مسئله دشوار باشد. روش های زیر به شما کمک می‌کند.

۱. در شیر دادن به نوزاد تأخیر نداشته باشید

تغذیه نوزاد با شیر مادر برای مادرانی که یک ساعت بعد از زایمان این کار را شروع می‌کنند، راحت تر است. از درخواست کمک نترسید، بیشتر بیمارستان ها دارای مشاوره شیردهی به نوزاد هستند.

۲. درخواست پرستار نوزاد برای مراقبت از نوزاد تازه متولد شده

در طول شش هفته اول، لازم است کودک خود را در هر زمان که بخواهید به پرستار بسپارید. تلاش کنید به سرعت برنامه تغذیه برای شیر کودک آماده کنید. نگران کم شدن شیر خود نباشید، هرچه کودک شما بیشتر شیر بخورد، بیشتر شیر تولید خواهید کرد.

۳. مکیدن سینه را به نوزاد بیاموزید

نوزاد برای شیر خوردن به اندازه کافی باید نحوه مکیدن صحیح را بداند. آموزش صحیح مکیدن سینه از آسیب دیدگی و درد نوک سینه مادر جلوگیری می‌کند. قبل از اینکه او به سینه بچسبد، او را به پهلو قرار دهید تا شکم او در برابر شما باشد. سپس دهان کودک را به نوک سینه خود بزنید تا تشویق شود. مطمئن شوید که نوزاد نوک و بخش گردی پستان نوک پستان را کامل در دهانش می‌گیرد.

۴. منبع شیر خود را غنی کنید.

روزانه حداقل هشت لیوان مایعات بنوشید. بسته به سن، متابولیسم و سطح فعالیت شما، روزانه به ۲۲۰۰ تا ۲۴۰۰ کالری نیاز دارید. خبر خوب: مادران شیرده حتی با اضافه کردن کالری، ماهانه ۱ تا ۴ پوند از دست می‌دهند.

در صورتی که شاغل هستید، تازه مادر شده اید، دست تنها هستید و نمی‌خواهید این موارد به رشد صحیح کودک شما آسیب بزند به کمک کارشناسان مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور پرستار نوزاد در منزل استخدام کنید. جهت مشاوره رایگان پیام دهید.

راه های ارتباطی

  ۰۲۱-۴۴۴۴۲۴۱۰         ۰۲۱-۲۲۴۶۷۸۹۹          ۰۲۱-۷۷۷۱۴۷۸۸           ۰۲۱-۸۶۰۳۶۴۳۹                      ۰۹۰۲-۱۱۰۵۶۲۲

مراقبت از نوزاد در زمان خواب

 نزدیک بودن نوزاد به مادر ضربان قلب، سیستم ایمنی بدن و میزان استرس کودک را تنظیم می‌کند. این موضوع همچنین نوزادان را در مراحل سبک تری از خواب نگه می‌دارد تا بتواند بعد از بیدار شدن مجددا به خواب بروند که برای نوزادانی که دچار آپنه خواب هستند مفید است. همچنین با کاهش خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) در ارتباط است. بهتر است برای پیشگیری از خفگی نوزادان، آنها را کنار خود نخوابانید. برای کودکان یک تخت مستقل در کنار خودتان در نظر بگیرید.

۱. عادت نوزاد به خواب شبانه

نوزادان را به مرور زمان به خواب شبانه عادت بدهید. بهتر است مادران شب هنگام، نور چراغ ها را کم کنند. حرکات مادران هنگام شب باید با کندی و آرامش باشد. به آرامی به نوزاد شیر بدهید. در طول شب کسل کننده باشید. برعکس روزها و با اولین تابش نور، با انرژی باشید، شلوغ کنید، سر و صدا کنید، با نوزاد بازی کنید. روزها هیجان انگیز رفتار کنید، تا کودک تفاوت ماهیت روز و شب را درک کند.

زمان خواب نوزاد باید ثابت باشد. هر خانواده ای باید روال خاص خود را ایجاد کند و نسبت به آن ثابت قدم باشد.زمانی که یک الگو در طول روز تکرار شود، کودک می‌تواند به مرور زمان پیش بینی کند که فعالیت بعدی چه خواهد بود.پیشنهاد می‌شود سه یا چهار فعالیت پشت سر هم و برای مدت زمان ۲۰ تا ۳۰ دقیقه انجام شود. این فعالیت ها می‌تواند شامل ماساژ نوزاد، حمام نوزاد، خواندن لالایی برای نوزاد، تاب دادن نوزاد برای خواب باشد.

۲. بررسی الگوی خواب نوزاد

بعد از گذشت حدود سه ماه و اجرای برنامه خواب نوزاد، تحولات او را بررسی کنید. اگر الگویی را نتوانستید اجرا کنید نا امید نشوید و سخت گیری زیاد را فراموش کنید. هدف این الگوها کمک به والدین و نوزادان است. سعی نکنید برای راحتی خود برنامه ای را به کودک خود تحمیل کنید. بعد از نه ماهگی، بیشتر نوزادان به طور طبیعی در حدود ۹ صبح و ۲ بعد از ظهر به خواب می‌روند.

۳. گریه شبانه نوزاد

محققان پیشنهاد می‌دهند زمانی که نوزاد حدوداً ۵ ماهه است، می‌توانید بطور آزمایشی اجازه دهید کودک در شب کمی‌گریه کند. ( این بدان معنا نیست که اجازه دهید نوزاد ساعت ها فریاد بزند.) این کار را با ۵ دقیقه در شب شروع کنید. اگر خیلی سخت است، زمان را به ۳  دقیقه کاهش دهید. ممکن است به نظرتان بی رحمانه بیاید اما آموزش به نوزاد برای آرام کردن خودش در دراز مدت مهربانی است.

روش های صحیح برخورد با گریه نوزادان

برای آرام کردن گریه نوزادان ابتدا باید علت گریه نوزاد را دریافت کنید. دلایل بارز احتمالی شامل موارد زیر است:

  • کثیف بودن پوشک نوزاد
  • گرمی بیش از حد محیط
  • سردی بیش از حد محیط
  • پوشک یا لباسی که کودک را آزار می‌دهد

مراقبت از نوزاد | خدمات پرستاری مهرپرور

برای آرام شدن نوزاد روش های زیر توصیه می‌شود:

بگذارید نوزاد سینه، بطری شیر، انگشت شما یا پستانک بخورد.  (اگر در حال شیردهی هستید، معمولاً پستانک پیشنهاد نمی‌شود)
نوزاد را در پتو ببیچید و میان بازوان خود قرار دهید (محیطی شبیه رحم)
در حال تکان نوزاد صدای آرامبخش تولید کنید.
قدم بزنید، نوزاد را تکان بدهید، او را سوار ننو کنید. (نوزادان عاشق حرکت هستند)
آرامش خود را حفظ کنید، کودک تنش شما را دریافت می‌کند.

۱۷ ویژگی عجیب نوزادان

نوزاد تازه متولد شده دارای یک سری خصوصیات خاص هستند. اطلاعات جذاب و ضروری در مورد نوزاد تازه متولد شده و نکات مراقبتی از آنها وجود دارد که دانستن این خصوصیات به والدین کمک می‌کند تا با دیدن کوچکترین علائمی‌نگران نشوند و از طرف دیگر با دیدن بعضی علائم سریعا به درمان آن بپردازند. با مطالعه ادامه این مقاله می‌توانید با این خصوصیات آشنا شوید. وقتی بچه ای به دنیا میاد، نگرانی‌های خیلی زیادی در رابطه با نگهداری این بچه در ذهن پدر و مادر شکل می‌گیرد. اطلاعات کامل درباره نوزاد تازه متولد شده، از جمله مراقبت، علائم خطر، و تغذیه. برای پسران و دختران. نوزاد تازه متولد شده پسر، مراقبت از نوزاد، علائم خطر در نوزاد تازه متولد شده، و بیشتر را در ادامه این مقاله مطالعه کنید.

۱) جوش‌های پوستی نوزاد

جوش‌های پوستی بسیار ناخوشایند و شایع  هستند. هر خشکی یا پوسته پوسته شدن و یا جوش معمولا در چند ماه اول نوزادی است. والدین یا پرستار کودک باید دو یا سه بار در هفته ناحیه خشکی در بدن یا صورت نوزاد تازه را با روغن زیتون چرب کنید. همچنین بهتر است، این کار را قبل از حمام نوزاد به طور منظم انجام دهند و پوستش را آرام بمالند. در نهایت این موضوع جای نگرانی ندارد. در صورتی که به پوست سر کودک پخش شود بهتر است به پزشک کودک مراجعه کنید.

۲) پوسته پوسته شدن پوست نوزاد

هنگام استحمام نوزاد تازه متولد شده در مایع آمنیوتیک پوست نوزاد را از مواد محیطی حفظ می‌کنند. اما زمانی که نوزاد در معرض هوا قرار بگیرد و این ماده از سطح بدن او از بین برود، لایه بیرونی پوست نوزاد خشک می‌شود و شروع به پوست انداختن می‌کند. ممکن است تمام بدن نوزاد پوست پوست شود. اما استفاده از مرطوب کننده‌ها لازم نیست. پوسته شدن پوست نوزاد ممکن است یک یا دو هفته طول بکشد.

نوزاد تازه متولد شده دختر | مرکز خدمات پرستاری مهرپرور

۳) مدفوع نوزاد تازه متولد شده

مدفوع نوزادان که از شیر مادر تغذیه می‌کنند مایع و بی شکل و زرد خردلی است و بعد از هر بار تغذیه، مدفوع دارند. در حالی که نوزادانی که از شیرهای دیگر تغذیه می‌کنند، مدفوع قهوه ای رنگ و شبیه بستنی نرم دارند. برخی نوزادان ممکن است چندین بار در روز مدفوع کنند و برخی دیگر چندین بار در هفته، مدفوع دفع کنند. تا زمانی که نوزاد شما در حال افزایش وزن است و شکم درد و نفخ ندارد مدفوع او خوب است و مشکلی ندارد. تشخیص مدفوع نوزاد از اسهال ممکن است برای والدین یا پرستار کودک دشوار باشد. در نهایت اگر تغییرات زیادی در مدفوع و حجم آن مشاهده کردید به پزشک مراجعه نمایید.

۴) مشاهده خون در پوشک نوزاد تازه متولد شده دختر

یکی از هورمون‌های مادری باعث تخریب واژینال در نوزادان دختر می‌شود، که در برخی از نوزادان دختر مشاهده می‌شود. اگر در هفته‌های اول زندگی نوزاد، حاله ای از خون یا کمی رنگ خونی در پوشک مشاهده کردید، نگران نباشید. گاهی اوقات چیزی که شبیه خون در پوشک دیده می‌شود، در واقع ادرار است که در پوشک تیره می شود. اما با دیدن خون قرمز روشن و زیاد در پوشک نوزاد تازه متولد شده، باید به پزشک مراجعه کنید.

۵) بزرگ بودن بیضه‌ها در نوزاد تازه متولد شده پسر

همان هورمونی که در نوزاد دختر باعث تخریب واژینال  می‌شود، در نوزاد تازه متولد شده پسر، باعث بزرگ شدن بیضه‌ها می‌شود. زیرا تمامی نوزادان تازه متولد شده هنوز هورمون‌های مادر را در بدن دارند که در حال گردش است. از طرف دیگر تورم بیضه‌ها گاهی اوقات به دلیل فشار وارد شده به نوزاد در طول زایمان است.

نوزاد تازه متولد شده پسر | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

۶) اندام تناسلی متورم شده در نوزاد تازه متولد شده

نوزادانی که تحت تاثیر هورمون‌های مادر قرار می‌گیرند دچار این عارضه می‌شوند. در نوزاد پسر ممکن است مایع اضافی در کیسه اطراف بیضه‌هایش وجود داشته باشد ولی نگران نباشید زیرا کودک آن را در طول چند روز با دستشویی‌هایش دفع می‌کند. در نوزاد دختر هم ممکن است چند روز اول پس از تولد لوب‌های تناسلی اش متورم باشد که آن هم بعد از چند روز حل می‌شود.اما در صورتی که بعد از چند روز پس از تولد این تورم در نوزاد کاهش نیافت، حتما به پزشک مراجعه کنید تا بررسی شود مخصوصا اگر نوزاد شما پسر باشد زیرا در پسران می‌تواند هیدروسل ایجاد شود و تا یک سال زمان ببرد تا اصلاح شود.

۷) تنفس نوزاد تازه متولد شده

نوزادان در طول تنفس مکث می‌کنند و بعد از آن خیلی سریع نفس می‌کشند. عمل تنفس به توسعه دیافراگم و سیستم عصبی وابسته است. مکث در تنفس تا ۲۰ ثانیه برای نوزاد غیرطبیعی نیست. تا زمانی که نوزاد تقریباً ۶ هفته است طول می‌کشد تا الگوی تنفسی معمول در نوزاد ایجاد شود. اگر شما در مورد سندروم مرگ ناگهانی نوزاد نگران هستید می‌توانید تست زیر را انجام دهید :

  • کودک را برای خواب به پشت قرار دهید.
  • تمامی پتوها و ملحفه‌های نرم و اسباب بازی‌ها را از او دور کنید.
  • در صورت مکث بیش از ۲۰ ثانیه نوزاد هنگام تنفس و تغییر رنگ پوست به آبی، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

۸) عطسه زیاد در نوزاد تازه متولد شده

نوزادان تازه متولد شده عطسه زیادی دارند اما این موضوع به خاطر بیماری و یا سرماخوردگی نیست. عطسه باعث باز شدن سوراخ‌های بینی می‌شود. معمولاً بعد از شیر خوردن، نوزاد تازه متولد شده عطسه می‌کند تا بینی او باز شود.

۹) ایجاد تاول بر لب نوزاد

گاهی اوقات بر لب نوزاد تازه متولد شده، به دلیل مکیدن شدید سینه مادر یا شیشه شیر، یک تاول ایجاد می‌شود. در برخی از موارد این تاول در ابتدای تولد وجود دارد که به دلیل مکیدن شست نوزاد در رحم مادر است. همچنین این تاول در زمان مکیدن برای نوزاد دردناک است.  این تاول در چند ماه اول زندگی نوزاد خود به خود، خوب می‌شود.

نگهدار نوزاد متولد شده | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

۱۰) سردی دست و پای نوزاد

اگر زمانی بدن نوزاد را لمس کردید و گرم بود اما دست و پا نوزاد سرد بود نگران نباشید. زیرا سیستم گردش خون نوزاد هنوز در حال توسعه است و خون به اندام‌های حیاتی و جاهایی که بیشتر نیاز است، می‌رسد و دست‌ها و پاها آخرین بخش بدن برای دریافت خون هستند. این موضوع امکان دارد تا ۳ ماهگی کودک طول بکشد تا سیستم گردش خون نوزاد با محیط خارج از رحم سازگار شود. بنابراین انگشتان دست و پا، سرد می‌شوند. اما با بزرگ تر شدن نوزاد جنب و جوش آن بیشتر می‌شود و گردش خون در کودک بهبود می‌یابد و به تدریج مشکل سردی دست و پا نوزاد هم حل می‌شود.

۱۱) عجیب بودن سر نوزاد

اگر سر نوزاد  شما کمی عجیب به نظر می‌رسد و به شکل مخروطی است، به این دلیل است که نوزاد ساعت‌هایی را در لگن مادر سپری کرده است. نرم بودن جمجمه امکان این را بوجود می‌آورد که خروج سر از کانال زایمان، امکان پذیر باشد. همچنین نرمی جمجمه، زخم‌های جمجمه و آسیب‌های مغزی را در طول زایمان و هنگام عبور از واژن کاهش می‌دهد. اگر در حین زایمان اتفاقی پیش نیاید، سر کودک همچنین می‌تواند با خوابیدن‌های زیادش به شکل مخروطی شود.

  • سعی کنید کودک را بیشتر در آغوش بگیرید.
  • زمانی که نوزاد بیدار می‌شود، او را به شکم بگذارید.
  • دور وی اسباب بازی قرار دهید تا زیاد به سمت خاصی برنگردد.

۱۲) حرکت زیاد نوزاد تازه متولد شده

بعد از ماه‌ها در کیسه آب نرم و راحت درون رحم، نوزاد پا به مرحله ی جدیدی از زندگی خود می‌گذارد که در این مرحله هیچ محدودیتی در حرکت ندارد. اما نوزاد برای انجام حرکات بدنش هنوز هیچ کنترلی ندارد و یک حرکت کوچک در بازوانش به یک حرکت گسترده تبدیل می‌شود. وقتی نوزاد احساس می‌کند در حال افتادن است بطور ناگهانی و غیر ارادی بازوانش را پرتاب می‌کند؛ دستانش را باز می‌کند و سر خود را به عقب بر می‌گرداند و سپس بازوانش را به عقب می‌کشاند. همچنین سیستم نورولوژیک نوزاد پیام‌های بیشتری به ماهیچه‌ها می‌فرستد که باعث می‌شود، چانه نوزاد یا پاهایش بلرزد. این رفلکس در نوزادان تا ۳ ماهگی وجود دارد.

پرستار نوزاد تازه متولد شده | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

کل نوزادان در طول چند هفته اول زندگی خود لرزش دارد و به مرور لرزش آن کم می‌شود. در صورت عدم توقف لرزش نوزاد در صورت لمس حتما به پزشک  مراجعه کنید.

۱۳) گرسنگی دائمی نوزاد

نوزاد در هفته‌های اول زندگی خود اصولا سر زمان مشخصی غذا می‌خورد. خواسته‌های مکرر نوزاد برای غذا یک راه طبیعی برای افزایش شیر مادر است. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند تمایل بیشتری برای شیر دارند؛ زیرا شیر مادر سریع تر هضم می‌شود و بیشتر از شیرهای دیگر جذب می‌شود. یک دلیل دیگر برای گرسنگی زیاد نوزادان؛ نوزاد باید در شش ماه اول، دو برابر وزنش اضافه کند و کالری بالا می‌خواهد.

۱۴) گریه نوزاد

اصولا مادران به طور غریزی از صدای گریه نوزاد خود متوجه می‌شوند که چه زمانی کودکشان گرسنه است، خسته است و یا نیاز به تعویض پوشک دارد.در روز‌های اول خیلی اهمیت ندارد که نوزاد به چه علتی گریه می‌کند زیرا بیشترین چیزی که در این روز‌ها نوزاد نیاز دارد این است که والدین عاشقانه به او توجه کنند. اما اگر هنوز زبان گریه نوزاد خود را نمی‌شناسید، نگران نباشید زیرا با گذشت زمان شما هم می‌توانید صدای بلند گریه ناشی از درد و صدای گریه ناشی از خستگی نوزادتان را از هم تشخیص دهید.

  1. صدای گریه گرسنگی صدای آرامی است.
  2. تا صدای او را بشنوند و سریع‌تر او را سیر کنند!
  3. اگرچه برخی از کودکان در زمان گرسنگی با صدای بلند گریه می‌کنند.

۱۵) چشم چپ نوزاد

در ابتدای تولد نوزادان هنوز تلاش می‌کند تا تمام توانایی‌های جدید خود را شناسایی کند،از جمله دیدن خود. او زمان زیادی برای کنترل عضلانی و تکنیک‌های متمرکز آن می‌گذارد. در این لحظات گاهی اوقات چشم کودک چپ به نظر میرسد، اما ممکن است واقعا اینطور نباشد.

  • تا ۶ ماهگی چشم‌های چپ در نوزادان طبیعی است.
  • در صورت چپ بودن چشم‌ها بعد از ۶ ماهگی باید به پزشک مراجعه کنید.
  • سرگردانی چشم‌های کودک امکان دارد دچار دوبینی یا چپ بودن چشم‌ها باشد.
  • اگر فقط یک چشم حالت چپ باشد، ممکن است کودک چشم دارد.

۱۶) سینه بزرگ در نوزاد

رشد بافت سینه نوزادان به دلیل قرار گرفتن در معرض هورمون مادر است. این مشکل جای نگرانی ندارد و با گذر زمان بر طرف می‌شود.

۱۷) صداهای عجیب در نوزاد

نوزادان صدا‌های مختلفی از خود در می‌آورد. تمام این صداها به دلیل راه بینی نوزاد ایجاد می‌شود که در ابتدای تولد بسیار ضعیف است و باعث می‌شود مخاطی که در آن جا به وجود آید باعث ایجاد برخی از صدا‌های عجیب شود. بنابراین اگر شما این صدا‌ها را شنیدید فقط کمی وقت بیشتری برای پاک کردن بینی کودک با یک اسپری بینی بگذارید. خرناس کودک هنگام خواب می‌تواند نشان دهنده بیماری تنفسی باشد.

صندلی ایمنی کودک

بهتر است چند هفته قبل از تولد کودک صندلی ماشین تهیه کنید و به درستی در وسیله نقلیه نصب کنید. از همسرتان بخواهید زمان تحویل نوزاد به شما، صندلی را به اتاق بیمارستان برساند. اصول اولیه مراقبت از نوزاد در صندلی ماشین به شرح زیر است :

  • اگر نوزاد بیش از حد لباس بپوشد کنترل کمربند کودک روی صندلی سخت خواهد بود.
  • در سردی هوا، اول کودک را در صندلی بگذارید، او را ببندید، سپس پتو را رویش بکشید.
  • بند کمربند باید در کنار باسن و شانه ها قرار بگیرد.
  • گیره قفسه سینه باید با زیر بغل نوزاد در یک سطح باشد.
  • صندلی باید با زاویه ۴۵ درجه نصب شود تا نوزاد نیمه درازکش باشد. سر نوزاد نباید جلو بیفتد.
  • پس از نصب صندلی نوزاد، آن را فشار دهید. نباید بیش از یک اینچ از هر جهت حرکت کند.

سوالات متداول

با این پرسش‌ها و پاسخ‌ها، بهتر می‌توانید با چالش‌ها و راهنمایی‌های مرتبط با مراقبت از نوزادان آشنا شوید. این مقاله به شما کمک می‌کند تا مسیری سلامتی و شادی برای نوزاد خود ایجاد کنید.

آیا نوزادان حس حرارتی قوی‌تری دارند؟

  • بله، حس حرارتی نوزادان بیشتر است و به مراقبت دقیق تر نیاز دارند.

آیا همه نوزادان رفلکس‌های مشابهی دارند؟

  • خیر، ممکن است رفلکس‌های نوزادان متفاوت باشند. این امر معمول است.

چگونه می‌توانم زبان گریه نوزادم را درک کنم؟

  • با مشاهده و توجه به نوع گریه و حالت بدن نوزاد، می‌توانید نیازهای او را متوجه شوید.

چگونه می‌توانم فهمید که نوزادم گرسنه است؟

  • علائمی همچون گریه با صدای بلند و جستجوی سینه مادر نشان‌دهنده گرسنگی نوزاد هستند؛ اما هر نوزاد ممکن است نشانه‌های متفاوتی داشته باشد.

منبع

بیشتر بخوانید: نگهداری از نوزادان